HomeAandelenCarrefour kopen
Begin met handelen met eToro

Hoe Carrefour (CRRFY) aandelen te kopen in België 2022

Carrefour (CRERF)
...
24u prijsverandering
...
exchange
...
Auteur: Ana Frincu Bijgewerkt: July 7, 2022

Carrefour is een multinationaal retailbedrijf gevestigd in Massy, Frankrijk. Het is 's werelds achtste grootste retailbedrijf met per 2021 een marktkapitalisatie van $ 12,63 miljard. Met een keten van hypermarkten, gemakswinkels en kruideniers, verzekert het bedrijf zijn wereldwijde aanwezigheid via meer dan 12.000 winkels in 30 landen. De belangrijkste markten van het bedrijf zijn Europa, Zuid-Amerika, Noord-Afrika, het Midden-Oosten, Zuid- en Oost-Azië.

Het bedrijf brengt een revolutie teweeg in de consumptie-industrie en wil de voorkeurskeuze worden van elk huishouden. Het staat onder leiding van Alexandre Bompard (voorzitter en CEO). Het is dan ook niet verwonderlijk dat Carrefour de juiste keuze kan zijn als je een stabiele portefeuille wilt opbouwen. In de volgende paragrafen maak je kennis met alles wat je moet weten om een weloverwogen beslissing te nemen.

Hoe Je CRERF Aandelen Koopt in 5 Eenvoudige Stappen

  1. 1
    Bezoek de website van eToro met onderstaande link en meld je aan door je gegevens in te vullen in de verplichte velden.
  2. 2
    Vul je persoonlijke gegevens in en vul een korte vragenlijst in voor informatieve doeleinden.
  3. 3
    Klik 'storten', kies je favoriete betaalmethode en volg de aanwijzingen om geld op je rekening te zetten.
  4. 4
    Zoek je favoriete aandeel en vind de belangrijkste statistieken. Als je eenmaal klaar bent om te investeren, klik je op 'handel'.
  5. 5
    Vul het bedrag in wat je wilt investeren en pas je belegging aan om het aandeel te kopen.

Alles wat je moet weten over Carrefour aandelen

De geschiedenis van Carrefour

De geschiedenis van Carrefour gaat terug tot de oprichting van het bedrijf in 1959. Marcel Fournier is de visionaire man achter de opening van de eerste hypermarkt in 1963 in Frankrijk.

Sindsdien heeft Carrefour zijn pioniersgeest behouden en zichzelf opnieuw uitgevonden. Om haar activiteiten te verbeteren en meer fondsen te werven, werd het bedrijf in 1970 genoteerd op de binnenlandse beurs. In het volgende decennium lanceerde het bedrijf in 1981 een pas, waarmee 200.000 klanten werden ingeschreven en 4 miljoen transacties werden geregistreerd.

Na meerdere overnames bleef Carrefour internationaal uitbreiden en werd tegen het einde van de 20e eeuw 's werelds op een na grootste retailbedrijf. Te midden van stagnerende groei en toegenomen concurrentie kwam het bedrijf met een nieuw concept om Carrefour Planet in West-Europa te introduceren en werd er in mei 2011 $ 2,1 miljard geïnvesteerd.

Na in 2013 50 jaar uitmuntendheid te hebben gevierd, stapte de groep in 2016 ook in de e-commerce-industrie. De raad van bestuur van het bedrijf benoemde Alexandre Bompard op 9 juni 2017 tot voorzitter en CEO van Carrefour.

Hoewel de winst van het bedrijf vorig jaar tijdens de pandemische crisis aanzienlijk daalde, presteerde het nog steeds behoorlijk goed in de detailhandel en online verkoop.

Wat is de strategie van Carrefour?

Carrefour heeft zijn bedrijfsmodel verbeterd voor alle belanghebbenden, waaronder klanten, partners, producenten, overheden en non-profitorganisaties. De groep doet zijn best om zich aan te passen aan de veranderende verwachtingen van consumenten en producenten.

Het bedrijf wil een ecosysteem opzetten om consumenten te voorzien van lokaal geproduceerde gezonde voeding tegen eerlijke prijzen. Het is ook bedoeld om boeren een verantwoorde vergoeding te bieden en tegelijkertijd werknemers een stabiele baan te bieden.

Carrefour richt zich op vier hoofdgebieden:

  • Verbetering van de wendbaarheid van de organisatie met oog voor eindgebruikers;
  • Vooruitgang met betrekking tot de kwaliteit van het voedselaanbod;
  • Beoordeling van productiviteit en concurrentievermogen;
  • Oprichting van een toonaangevend omnichannel-ecosysteem.

Hoe heeft Carrefour de afgelopen jaren gepresteerd?

Met een gerapporteerde WPA van € 1,23, handelde het aandeel van het bedrijf op 30 juni 2021 rond de € 16,59. Vergeleken met de aandelenkoers vóór de pandemie, zag het bedrijf een aanzienlijke daling, van € 17,15 in september 2019 naar € 12,33 in maart 2020.

Ondanks deze aanzienlijke daling presteerde het bedrijf echter behoorlijk goed in 2020. Naast een aanzienlijke stijging van de inkomsten, bereikte het op 13 januari 2021 een recordkoers van € 17,75.

Met enige volatiliteit bleef de aandelenkoers de afgelopen acht maanden schommelen tussen € 17,00 en € 17,60. In september daalde de koers tot onder de € 15,00. Op het moment van schrijven hangt de aandelenkoers rond de € 15,56. Het bedrijf verwacht meerdere kostenbesparingsprogramma's en wil dit jaar € 1 miljard extra genereren.

Carrefour fundamentele analyse

De fundamentele analyse is een methode om de reële waarde van een aandeel vast te stellen. Met behulp van meerdere micro- en macrofactoren hebben fundamentele analisten de neiging om te bepalen of de aandelen van het bedrijf over- of ondergewaardeerd zijn. Beleggers houden zich vooral bezig met het rendement op het eigen vermogen en het groeipotentieel van een bedrijf in de toekomst. Daarom kijken ze vooral naar omzet, winst per aandeel, dividendrendement en winstmarges. Laten we snel de variabelen doornemen en begrijpen hoe ze waardevolle informatie bieden aan investeerders.

De inkomsten van Carrefour

Inkomsten zijn de verkoopopbrengsten van een bedrijf tegen de producten en diensten. Het is het niet-aangepaste bedrijfsinkomen dat alle relevante kosten omvat die tijdens de verkoop zijn gemaakt. Meestal verschijnt het bovenaan de resultatenrekening van een bedrijf. Om de brutowinst van een bedrijf te weten te komen, moeten we directe kosten aftrekken. Daarna kunnen we alle indirecte kosten aftrekken om de nettowinst of het nettoverlies van een bedrijf te berekenen. Hieronder vind je een tabel met de inkomsten van Carrefour over de afgelopen jaren.

Bron: Yahoo! Finance

De omzet van Carrefour steeg vorig jaar met 7,8%. Volgens het bedrijf was het de beste prestatie van de afgelopen twee decennia. Met een omzet van € 72,1 miljard, was het bedrijf getuige van een enorme groei in bijna alle markten en winkelformules wereldwijd.

Met inbegrip van de hypermarkten hebben buurtwinkels en supermarkten uitstekend werk geleverd in het thuisland van het bedrijf, in Frankrijk.

Terwijl het bedrijf in België met 8,3% groeide, kende de dochteronderneming in Spanje een groei van 7,1%. De domeinen van het bedrijf in Italië en Polen zagen echter een daling van de jaaromzet, waardoor de totale winst met bijna 43% daalde.

Dan is er nog het enorme succes van het bedrijf in de e-commerce-industrie, aangezien de online verkoop in 2020 € 2,3 miljard bedroeg. Met een indrukwekkende groei in de verkoop van biologische producten, is het bedrijf van plan het doel van een online omzet van € 4,2 miljard eind 2022 al te halen.

De winst per aandeel van Carrefour

Beleggers willen misschien ook de winst per aandeel van het bedrijf berekenen, omdat het helpt te weten hoeveel rendement het bedrijf per aandeel biedt. De formule is eenvoudig. Je kunt de winst van het bedrijf delen door het gemiddeld aantal uitstaande aandelen. De aandelen van bedrijven met hogere WPA's zullen waarschijnlijk duurder zijn, aangezien beleggers meestal hogere prijzen betalen in afwachting van een hoger rendement. De WPA van Carrefour bedroeg in het tweede kwartaal van 2021 ongeveer 0,34.

Price to earnings van Carrefour

De price to earnings stelt beleggers in staat om de marktwaarde van de aandelen van een bedrijf te vergelijken met de winst. Het helpt hen te weten of de aandelen van het bedrijf zijn prijs redelijk waard zijn. Het vinden van de P/E-ratio van een bedrijf is van cruciaal belang, omdat je hiermee de prestaties over een bepaalde periode kunt bepalen.

Verder, als het bedrijf ondermaats lijkt te presteren, kan het je een idee geven van hoe lang het bedrijf erover zou doen om je investering terug te betalen. Beleggers kunnen de P/E-ratio van een bedrijf vinden door de aandelenkoers te delen door WPA. Terwijl de beursgenoteerde aandelenkoers van het bedrijf rond 15,46 ligt, met een achterblijvende winst per aandeel van 1,19 over de laatste 12 maanden, is de P/E-ratio 12,96.

Het dividendrendement van Carrefour

Een dividendrendement is een jaarlijkse betaling aan aandeelhouders uitgedrukt als een percentage van de huidige aandelenkoers van het bedrijf. Als een organisatie bijvoorbeeld een jaarlijks dividend van $ 0,01 betaalt en de aandelenkoers $ 1 is, is het dividendrendement 1%.

Bedrijven kunnen verschillende beleidsmaatregelen hebben met betrekking tot dividendbetalingen. Terwijl sommige bedrijven tussentijdse en jaarlijkse dividenden uitkeren, keren anderen hun winst elk kwartaal uit. Het is ook afhankelijk van de winstgevendheid van het bedrijf. Een organisatie kan ervoor kiezen geen dividend uit te keren. Het bedrijf dat dividendbetalingen stopzet, kan echter de interesse van aandeelhouders verliezen.

Over het algemeen hebben gevestigde bedrijven een laag dividendrendement in vergelijking met bedrijven in hun moeilijke fase. Carrefour keert eenmaal per jaar dividend uit. Het bedrijf betaalde in mei 2021 een dividend van € 0,48 per aandeel voor het boekjaar 2020. Het bedrijf is sinds 1998 consistent met dividendbetalingen.

De kasstromen van Carrefour

Er is een financieel overzicht dat alle inkomende kasstromen van zowel interne als externe bronnen van een bedrijf samenvat. Het weerspiegelt ook alle uitgaande kasstromen van een bedrijf die plaatsvonden voor bedrijfs- en investeringsactiviteiten gedurende een specifieke periode. Het kasstroomoverzicht helpt beleggers bij het bepalen van de liquiditeit van een onderneming.

Een bedrijf moet voldoende liquide zijn om aan onmiddellijke schuldverplichtingen te voldoen en operationele activiteiten uit te voeren. Zodra een bedrijf klaar is met zijn huidige verplichtingen, kan het de beschikbare vrije kasstromen gebruiken voor investeringsdoeleinden of besluiten om dividenden uit te keren. De kasstromen van Carrefour lijken de afgelopen vijf jaar constant te zijn verbeterd.

Bron: Yahoo! Finance

Waarom Carrefour aandelen kopen?

Een van de belangrijkste redenen waarom beleggers zouden moeten overwegen om Carrefour aandelen te kopen, is de consistentie met betrekking tot dividendbetalingen. Ten tweede zijn de vrije kasstromen van het bedrijf gestaag toegenomen, ondanks dat de winst van het bedrijf vorig jaar met 43% daalde. Dat betekent dat het bedrijf nog steeds sterk staat om aan zijn kortlopende verplichtingen te voldoen.

Ondanks de pandemie deed het bedrijf het uitzonderlijk goed in de retailsector en e-commerce. Het verwacht ook een enorme groei van zijn online verkopen tegen het einde van 2022. De aandelenkoers van het bedrijf wordt sinds begin 2021 boven de € 14 verhandeld. Analisten denken dat de aandelen van het bedrijf kunnen blijven stijgen.

Volgens Zack, het populairste investeringsonderzoeksbureau ter wereld, is de VGM-score van Carrefour A, wat ook aangeeft dat het bedrijf zeer geschikt is voor waardebeleggers. Voordat je je geld echter in Carrefour of een ander bedrijf investeert, moet je wel je eigen onderzoek doen.

Tip van een expert voor het kopen van Carrefour aandelen

Carrefour levert veel basisproducten voor de consument en is in veel landen over de hele wereld uitgebreid. Dit aandeel zou kunnen worden gezien als een extra bescherming tijdens crises, aangezien de prestaties ervan hoog zullen blijven, zelfs tijdens economische neergang. De hypermarkten zorgen namelijk voor voorraden en voedsel voor de dagelijkse benodigdheden. Carrefour kan dus een relatief veilige activa zijn, vooral in combinatie met technieken voor risico- en geldbeheer, en de inkomsten zijn meer gediversifieerd dan een binnenlands bedrijf.
- Ana Frincu
Koop vandaag nog Carrefour aandelen!

5 dingen die je moet overwegen voordat je Carrefour aandelen koopt

1. Begrijp het bedrijf

Het begrijpen van het bedrijf is waarschijnlijk het meest cruciale element voordat je erin investeert. Je moet verschillende externe en interne factoren in overweging nemen om een beslissing te nemen. Trek altijd voldoende tijd uit om het bedrijf te onderzoeken. Leer meer over het bedrijfsmodel en verken de plannen van het bedrijf voor de toekomst. Het kan je helpen te beoordelen hoe het bedrijf in de komende maanden en jaren zal presteren. Zoeken naar een concurrentievoordeel dat het bedrijf kan hebben ten opzichte van zijn rivalen kan ook helpen. In een ideaal scenario komt je investeringsbeslissing voort uit een grondige technische of fundamentele analyse. Het is normaal gesproken niet verstandig om een aandeel te kiezen op basis van voorkeuren of trends op sociale media.

2. Begrijp de basisprincipes van beleggen

Het is ook essentieel om jezelf vertrouwd te maken met de basisprincipes van beleggen. Onthoud dat beleggen in aandelen iets anders is dan handelen of sparen. Aandelen zijn relatief minder volatiel dan andere beleggingsvehikels, maar kunnen soms plotseling stijgen of dalen. Vermijd daarom te veel te investeren in één aandeel. Zorg dat je altijd een werkbare handelsstrategie bij de hand hebt en vergeet niet om verschillende tools voor risicobeheer in te zetten.

3. Kies zorgvuldig je broker

De selectie van een broker is nog een ander belangrijk investeringselement. Begin met het controleren van de wettelijke status van een potentiële broker. Het moet een licentie hebben van de regelgevende instantie in jouw regio, zoals ASIC, CySEC of FCA. Gereguleerde brokers zijn over het algemeen betrouwbaarder, omdat ze aan strengere beveiligingsmaatregelen moeten voldoen en waarschijnlijk eerlijk blijven vanwege de regelgeving.

Kies een broker die een gebruiksvriendelijk platform biedt. Het maken van de juiste transacties kan ongetwijfeld problematisch worden met een complexe interface, vooral voor nieuwelingen. Zorg er ook voor dat de broker alle basis- en geavanceerde handelshulpmiddelen biedt die nodig zijn voor een zinvolle ervaring. Om nog maar te zwijgen van het feit dat jouw toekomstige broker 24 uur per dag klantenondersteuning moet bieden.

4. Bepaal hoeveel je wilt investeren

Het is essentieel om je risicotolerantieniveau te bepalen bij het maximale bedrag dat je voor beleggingsdoeleinden zou kunnen missen. Op basis van de beschikbaarheid van fondsen en je risicobereidheid kun je beslissen welke aandelen je wilt kopen. Voorkom echter dat je een groot deel van je kapitaal in één aandeel investeert. Om je risicoblootstelling te verminderen, kun je een portefeuille samenstellen die Carrefour aandelen bevat, maar ook met andere aandelen en verschillende activaklassen, zoals obligaties.

5. Bepaal het doel voor je investering

Gewoonlijk worden investeringen geassocieerd met het bereiken van financiële langetermijndoelen in plaats van alleen te zoeken naar kortetermijnwinsten. Daarom moet je in beide gevallen het risico en de beloning begrijpen. Als je bijvoorbeeld wilt sparen voor je pensioen, moet je bereid zijn om voor langere tijd in aandelen van een bedrijf te beleggen. Naast het ontvangen van dividenduitkeringen, kun je in de loop van de tijd een toename van je vermogen verwachten als gevolg van vermogensgroei.

De bottom line bij het kopen van Carrefour aandelen

Carrefour lijkt meer moeite te doen om de prestaties van het bedrijf te verbeteren en de resultaten zijn tot dusver bevredigend. Terwijl de vrije kasstromen van het bedrijf stijgen, is het van plan om dit jaar bijna 5% van zijn uitstaande aandelen terug te kopen. Het bedrijf overweegt opnieuw in zichzelf te investeren.

De retailer verwacht ook ongeveer € 2,4 miljard aan kosten te besparen, wat het bedrijf verder zou kunnen helpen stabiliseren en compenseren voor het verlies dat tijdens de pandemie is opgelopen. Kortom, het bedrijf kan een goede investeringskeuze zijn, op voorwaarde dat de langetermijnstrategie succesvol wordt.

Als je denkt dat Carrefour aandelen goed passen bij je beleggingsportefeuille, is het kopen ervan vrij eenvoudig. Open een account bij een broker naar keuze en start de transactie.

Als je echter nog meer tijd nodig hebt om te beslissen, is dat ook prima. Doe veel onderzoek en lees de deskundige analyse van het bedrijf door.

Alternatieve aandelen

Netflix logo
Netflix
NFLX
...
...
DNB logo
DNB
DNB
...
...
Post Italiane logo
Post Italiane
PITAF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Rolls-Royce logo
Rolls-Royce
RR
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...

Veel gestelde vragen

  1. Het openen van een rekening duurt bij de meeste brokers niet langer dan een paar minuten. Het KYC proces (Know Your Customer) kan echter een dag of twee duren, omdat je je identiteitsbewijs en adresbewijs moet uploaden voor verificatie. Zodra je account is geverifieerd, kun je direct je geld storten en Carrefour aandelen kopen.

  2. Dit hangt af van je strategie en doelstellingen. Terwijl technische analyse beleggers helpt de prijsbeweging van een aandeel te onderzoeken om prijsbewegingen op korte termijn te voorspellen, stelt fundamentele analyse klanten in staat de economische en financiële factoren te onderzoeken die een bedrijf over een lange periode kunnen beïnvloeden. Als gevolg hiervan kiezen kortetermijnhandelaren voor technische analyse, terwijl langetermijnbeleggers fundamentele analyse gebruiken om kansen te identificeren.

  3. Het hangt af van het type broker dat je kiest voor het kopen van Carrefour aandelen. Van basis brokers is bekend dat ze lage kosten hebben in vergelijking met full-service brokers. Het wordt aanbevolen om de kostenstructuur van de door jou gekozen broker te controleren voordat je je aanmeldt, om een volledig overzicht van alle kosten te zien.

  4. Ja, het bedrijf splitste zijn aandelen in 1999 met een verhouding van 6:1. Met andere woorden, voor elk aandeel dat ze vóór de splitsing in bezit hadden, kregen de aandeelhouders zes aandelen, maar tegen dezelfde waarde. Aandelensplitsing heeft geen invloed op het vermogen of de positie van de aandeelhouder in het bedrijf. De koers per aandeel daalt echter, wat het aandeel aantrekkelijker maakt voor kleine beleggers.

  5. Carrefour aandelen zijn genoteerd op Euronext Parijs onder aandelensymbool CA. Het aandeel wordt ook verhandeld op de OTC-markten onder aandelensymbool CRRFY.  

  6. De dividendbetalingen van het bedrijf zijn afhankelijk van de financiële prestaties. Zo rapporteerde Carrefour voor het eerste kwartaal van 2021 een dividendrendement van 3,11%.