HomeAandelenUnilever kopen
Begin met handelen met eToro

Hoe Unilever (UL) aandelen te kopen in België 2022

Unilever (UL)
...
24u prijsverandering
...
exchange
...
Auteur: Emmanuel Ekwomadu Bijgewerkt: July 7, 2022

Unilever is een Britse multinational die consumptiegoederen produceert en distribueert, zoals voedsel, huishoudelijke verzorging, persoonlijke verzorging en schoonheidsproducten. Het hoofdkantoor van het bedrijf in Londen is gevestigd en de producten zijn verkrijgbaar in ongeveer 190 landen. Meer dan 2,5 miljard mensen over de hele wereld gebruiken vrijwel dagelijks Unilever producten.

Het aandeel is voornamelijk genoteerd aan de London Stock Exchange (LSE) en is een van de componenten van de FTSE 100 Index. Deze handleiding legt je uit hoe je vol vertrouwen Unilever aandelen kunt kopen en waarom het een goede koop kan zijn, rekening houdend met verschillende fundamentele factoren.

Hoe Je UL Aandelen Koopt in 5 Eenvoudige Stappen

  1. 1
    Bezoek de website van eToro met onderstaande link en meld je aan door je gegevens in te vullen in de verplichte velden.
  2. 2
    Vul je persoonlijke gegevens in en vul een korte vragenlijst in voor informatieve doeleinden.
  3. 3
    Klik 'storten', kies je favoriete betaalmethode en volg de aanwijzingen om geld op je rekening te zetten.
  4. 4
    Zoek je favoriete aandeel en vind de belangrijkste statistieken. Als je eenmaal klaar bent om te investeren, klik je op 'handel'.
  5. 5
    Vul het bedrag in wat je wilt investeren en pas je belegging aan om het aandeel te kopen.

Alles wat je moet weten over Unilever

Laten we nu Unilever nader leren kennen en de geschiedenis, bedrijfsstrategie, methoden voor het genereren van geld en de koersprestaties van de afgelopen jaren bekijken.

Geschiedenis van Unilever

Op 2 september 1929 fuseerden de Nederlandse margarineproducent Margarine Unie en de Britse zeepmaker Lever Brothers tot wat nu Unilever PLC heet. Het nieuwe bedrijf groeide rond de jaren dertig snel en richtte nieuwe ondernemingen op in Afrika en Latijns-Amerika. In de tweede helft van de 20e eeuw breidde het bedrijf zijn activiteiten verder uit naar andere delen van de wereld en diversifieerde het steeds meer naar andere niet op vet gebaseerde producten.

Unilever heeft in de loop der jaren tal van overnames gedaan. Enkele van de overnames zijn Lipton in 1971, Brooke Bond in 1984 en Chesebrough-Ponds in 1987. In 1997 desinvesteerde Unilever zijn specialistische chemicaliënactiviteiten aan ICI en in 2000 verwierf het Best Foods en Ben & Jerry's.

In de jaren 2010 begon Unilever haar focus te verleggen, weg van voedingsmerken, die een langzame groei lieten zien en gingen ze geleidelijk over naar gezondheids- en schoonheidsmerken. Andere overnames door het bedrijf zijn onder meer Alberto-Culver in 2010, Dollar Shave Club in 2016 en Pukka Herbs in 2017.

Wat is de strategie van Unilever?

De belangrijkste activiteit van Unilever is het produceren en distribueren van consumptiegoederen. Met ongeveer 400 merken is het bedrijf een van de grootste consumentenmerken ter wereld. Unilevers primaire strategie is diversificatie, met producten in drie hoofddivisies: voedingsmiddelen en dranken, thuisverzorging en schoonheidsproducten en persoonlijke verzorging. In de jaren 10 van deze eeuw begon het bedrijf zijn focus te verleggen naar gezondheids- en schoonheidsmerken, weg van merken voor voedingsmiddelen en dranken, die een langzamere groei lieten zien.

Brede productdifferentiatie is een van Unilevers generieke strategieën voor een concurrentievoordeel. Het bedrijf zorgt ervoor dat zijn producten zich onderscheiden van concurrenten. Het bedrijf ontwikkelt ook nieuwe producten om in te spelen op de veranderende behoeften van de consument en om het marktaandeel van het bedrijf te behouden of te vergroten. Het bedrijf gebruikt intensieve marktpenetratie als strategie om het verkoopvolume te vergroten en de inkomsten te verbeteren. De bedrijfsstrategie draait om het creëren van merken van hoge kwaliteit die consumenten vertrouwen.

Hoe verdient Unilever geld?

Unilever verdient geld met de verkoop van haar brede assortiment consumentengoederen, dat bestaat uit meer dan 400 merken die in meer dan 190 landen over de hele wereld worden verkocht.

Voor de eerste helft van 2021 rapporteerde Unilever een omzet van € 25,8 miljard, een stijging van 0,3% in vergelijking met het jaar daarvoor. Het segment voedingsmiddelen en dranken, dat bestaat uit producten als ijs, hartige dingen (soepen, bouillons en kruiden), dressings (mayonaise en ketchup) en thee, droeg € 10,2 miljard bij, bijna 40% van de totale omzet.

Het segment schoonheid en persoonlijke verzorging, dat deodorants, haarverzorging (shampoo, conditioner en andere stylingproducten), huidreiniging (zepen) en huidverzorging (vochtinbrengende crèmes voor gezicht, handen en lichaam omvat), droeg € 10,4 miljard bij (ook ongeveer 40% van de totale omzet). Het segment van de huishoudelijke producten, dat waspoeders en schoonmaakmiddelen, spoelconditioners en een reeks van verschillende andere schoonmaakproducten omvat, droeg € 5,2 miljard bij, ofwel ongeveer 20% van de totale omzet.

Hoe heeft Unilever de afgelopen jaren gepresteerd?

Unilever aandelen zijn de afgelopen jaren zijwaarts verhandeld en schommelden op en neer in lijn met de algemene economische situatie. Het aandeel is slechts 9,0% gestegen ten opzichte van de prijs die het vijf jaar geleden verhandelde, en dit kan worden toegeschreven aan de effecten van de coronapandemie. Op 17 september 2021 handelt het 15,89% lager dan het hoogste punt ooit op 2 september 2019.

Bron: Yahoo! Financiën

Hoewel beleggers misschien niet veel winst hebben gemaakt met kapitaalgroei, hebben ze wel geprofiteerd van dividendinkomsten, en het bedrijf heeft een lange geschiedenis in het belonen van aandeelhouders.

Unilever fundamentele analyse

De fundamentele analyse is een manier om de onderliggende gezondheid en intrinsieke waarde van een bedrijf te bepalen. Beleggers houden rekening met veel financiële factoren bij het uitvoeren van een fundamentele analyse van een aandeel. Sommige van die factoren, zoals bedrijfsbeheer en goodwill, zijn niet meetbaar, dus we zullen ze in deze handleiding niet behandelen. In plaats daarvan zullen we ons concentreren op meetbare financiële statistieken, zoals de omzet van het bedrijf, de winst per aandeel, de K/W-ratio, het dividendrendement en de cashflow.

Unilevers omzet

Inkomsten verwijst naar de hoeveelheid geld die een bedrijf genereert door zijn producten of diensten te verkopen voordat de verkoopkosten en andere kosten er worden afgetrokken. De inkomsten van een bedrijf worden bovenaan de resultatenrekening gerapporteerd.

Het realiseren van een jaarlijkse omzetgroei is een signaal voor beleggers dat het bedrijf het goed doet. Helaas rapporteerde Unilever in het fiscale jaar 2020 een omzet van 50,72 miljard, een daling van 2,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit kan worden toegeschreven aan de COVID-19 pandemie die de bedrijfsactiviteiten tijdelijk onderbrak.

Bron: Yahoo! Financiën

Unilevers winst per aandeel

Nadat alle kosten van het zakendoen zijn afgetrokken van de inkomsten, is wat er overblijft de winst van het bedrijf. Maar wat voor jou als aandeelhouder van belang is, is de winst per aandeel (EPS). Hoewel je de WPA van een bedrijf kunt berekenen door de totale inkomsten van het bedrijf te delen door het totale aantal uitstaande gewone aandelen, hoef je dit niet zelf te doen. Je vind de statistiek namelijk op de website van je broker of bij een van de belangrijke financiële websites. Unilevers jaarlijkse winst per aandeel voor het fiscale jaar 2020 was $ 2,42.

Unilevers koers-winstverhouding

Deze financiële ratio vergelijkt de aandelenkoers van een bedrijf met de winst per aandeel. Je berekent het door de huidige aandelenkoers te delen door de jaarlijkse WPA. Wanneer de K/W-ratio hoog is, wordt het bedrijf als overgewaardeerd beschouwd, maar beleggers kunnen erin blijven investeren als ze in de toekomst enorme winsten verwachten.

Unilevers jaarlijkse winst per aandeel voor het fiscale jaar 2020 is $2,42, terwijl de aandelenkoers op de NYSE op het moment van schrijven (17 september 2021) $54 is. De koers-winstverhouding is dus ongeveer 22,31 (54/2,42). Dit betekent dat beleggers op dit moment bereid zijn $ 22,31 te betalen voor elke dollar die het bedrijf aan winst verdient. Vervolgens kun je dit cijfer vergelijken met branchegenoten, zoals Procter & Gamble, om erachter te komen of dit cijfer te laag of te hoog is voor deze branche.

In dit geval heeft P&G op het moment van schrijven een K/W-ratio van 26,03; de aandelenkoers van Unilever kan dus laag geprijsd zijn (ondergewaardeerd); om een weloverwogen investeringsbeslissing te nemen, zou je Unilevers P/E-ratio verder kunnen vergelijken met de gemiddelde P/E in de sector, of zelfs met de totale aandelenmarkt. Het is ook belangrijk om andere indicatoren te gebruiken om een beter inzicht te krijgen in de prestaties van het bedrijf voordat je een beslissing neemt.

Unilevers dividendrendement

Sommige bedrijven keren regelmatig dividend uit aan hun aandeelhouders. In sommige gevallen kan dit de belangrijkste manier zijn waarop beleggers profiteren van beleggingen in die aandelen. Dividenden kunnen driemaandelijks, halfjaarlijks of jaarlijks worden betaald, en wanneer ze worden bekendgemaakt, stijgt de aandelenkoers tot de ex-dividenddatum en vervolgens daalt deze weer. Het dividendrendement wordt naast andere financiële ratio's weergegeven op de website van de broker of op een van de grote financiële websites.

Het dividendrendement van een bedrijf is een maatstaf die het totale jaarlijkse dividend vergelijkt met de aandelenkoers. Als het jaarlijkse dividend bijvoorbeeld $ 1 per aandeel is en de aandelenkoers $ 54, dan is het dividendrendement 1,85%. Als je het rendement vergelijkt met de rente, weet je of het beter is om je geld op de bank te houden of om het aandeel te kopen. Je aandeleninvestering kan echter ook profiteren van kapitaalgroei.

Unilevers kasstroom

De cashflow van een bedrijf verwijst naar de manier waarop het bedrijf zijn geld beheert. Het kasstroomoverzicht is een van de drie financiële overzichten die je moet bestuderen bij het analyseren van een bedrijf, en je zult het naast de andere financiële overzichten zien in het financiële gedeelte van de informatie van het bedrijf op de website van een broker of een van de belangrijkste financiële websites, zoals op de foto hieronder:

Bron: Yahoo! Financiën

Het vrije kasstroomcijfer laat zien hoeveel geld het bedrijf over heeft na het betalen van grote uitgaven. Dit is het geld dat het bedrijf nodig heeft om expansie te financieren, dividenden uit te betalen of schulden af te lossen. Op de afbeelding hierboven kun je zien dat Unilever meer dan € 8 miljard aan vrije kasstroom had.

Waarom Unilever aandelen kopen?

Net als bij de aandelen van veel bedrijven in consumentengoederen, presteerden Unilever aandelen de afgelopen jaren slechter dan de markt. Zelfs als je het vergelijkt met concurrenten, merk je dat het aandeel het niet zo goed heeft gedaan. In de afgelopen vijf jaar presteerde het bijvoorbeeld slechter dan de Vanguard Consumer Staples ETF (NYSEARCA: VDC).

Ondanks dat zijn dit enkele redenen waarom je misschien wel Unilever aandelen zou willen kopen:

  • Het aandeel is relatief goedkoop met $ 54 per aandeel (17 september 2021), en handelt zo'n 15,89% van het hoogste punt ooit; je kunt mogelijk meeliften op de weg terug naar de top.
  • Het bedrijf is innovatief en komt altijd met nieuwe producten waar consumenten dol op zijn.
  • Je kunt regelmatig inkomen krijgen door middel van dividendbetalingen.

Tip van een expert over het kopen van Unilever aandelen

Unilever kan worden gebruikt om een recessiebestendige portefeuille te creëren. Met de uitgebreide bedrijfsactiviteit in de sector consumptiegoederen, is het een van de weinige bedrijven die als niet-cyclisch wordt beschouwd. Met andere woorden, je kunt er in beleggen als je aandelen aan je portefeuille wilt toevoegen die in tijden van crisis relatief stabiel blijven. Aangezien veel van de goederen die het verkoopt in trek blijven, ongeacht de conjunctuur (zoals wasmiddelen, deodorants en andere producten), kan Unilever je geld opleveren, zelfs als de aandelenmarkt crasht.
- Emmanuel Ekwomadu
Koop vandaag nog Unilever aandelen!

5 dingen die je moet overwegen voordat je Unilever aandelen koopt

Hier zijn vijf dingen die je moet overwegen voordat je aandelen koopt:

1. Begrijp het bedrijf

Probeer het bedrijf te begrijpen voordat je je geld in aandelen investeert. Vertrouwd zijn met een bedrijf en de producten moet je er niet van weerhouden om een fundamentele analyse uit te voeren om de status van de financiële gezondheid van het bedrijf te kennen voordat je investeert. Je moet het managementteam, eerdere prestaties, de bedrijfsstrategie, toekomstplannen, concurrentievoordelen en marktpositie controleren.

2. Begrijp de basisprincipes van beleggen

Voordat je je geld op de markt riskeert, moet je de basisprincipes van beleggen leren. Dingen om te leren zijn onder meer positiebepaling, het instellen van een stop-loss order en het opbouwen van een gediversifieerde portefeuille om risico's te minimaliseren. Het is aan te raden om eerst op een demo-rekening te oefenen voordat je je geld in de markt investeert. Het is echter mogelijk dat oefenen met de demo-rekening niet de emotionele effecten simuleert die gepaard gaan met beleggen met echt geld.

3. Kies zorgvuldig je broker

Er zijn veel factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een broker om mee te beleggen. Het belangrijkste is om erachter te komen of de broker wel een vergunning heeft van de toezichthouder voor financiële diensten in jouw land van verblijf. Dit maakt het voor de broker moeilijker om met je geld weg te lopen. Bovendien, als er verzekeringsregelingen voor beleggers zijn, zoals het Britse compensatiestelsel voor financiële diensten (FSCS), kun je hiervan profiteren. Andere factoren zijn onder meer handelskosten, betalingsmethoden en handelsplatforms.

4. Bepaal hoeveel je wilt investeren

Je moet bepalen hoeveel je wilt investeren en waar je het geld vandaan haalt. Investeer niet wat je gebruikt voor het onderhoud of het betalen van rekeningen, en leen nooit geld (van een broker of creditcard) om te beleggen, hoe goed de kans er ook uitziet, tenzij je echt ervaren bent en weet hoe je hefboomwerking moet gebruiken. Investeer alleen met geld waarvan je het je kunt veroorloven het te verliezen, omdat er op elk moment van alles op de markt kan gebeuren. Als je wat geld hebt om te investeren, bepaal dan het percentage om je aan één aandeel te binden.

5. Bepaal een doel voor je investering

Nu ben je klaar om te beleggen, maar wat is dan je beleggingsdoel en het plan? Het kan zijn dat je een pensioenfonds wilt opbouwen of geld wilt genereren om een project te financieren. Maar hoe lang houd je je belegging vast? Je moet beslissen of je wilt verkopen wanneer de fundamentals zwak zijn, wanneer de prijs een bepaald niveau bereikt heeft of wanneer je geld nodig hebt.

De bottom line bij het kopen van Unilever aandelen

Unilever is een multinationaal conglomeraat dat verschillende soorten consumptiegoederen produceert en verkoopt. Het aandeel heeft een lange geschiedenis met het uitkeren van dividenden aan zijn aandeelhouders, en je kunt het kopen via een broker met toegang tot de LSE, Euronext of NYSE.

Ben je klaar om nu te investeren? Meld je direct aan bij een broker voor een account, zoek naar Unilever op het platform en plaats een kooporder. Je kunt een marktorder of een limietorder plaatsen.

Als je echter nog niet klaar bent om te investeren, lees dan onze andere handleidingen voor meer informatie over beleggen. Je kunt ook oefenen met een demo-account van een broker.

Alternatieve aandelen

Netflix logo
Netflix
NFLX
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...
Valeo logo
Valeo
VLEEF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Rolls-Royce logo
Rolls-Royce
RR
...
...
Abn Amro logo
Abn Amro
ABN
...
...

Veel gestelde vragen

  1. Een dividend is een contante beloning die een bedrijf aan zijn aandeelhouders betaalt voor het investeren in de aandelen. Het is een manier waarop een bedrijf een deel van de winst aan zijn aandeelhouders uitkeert. Het bedrag dat niet wordt uitgekeerd (ingehouden winst) kan opnieuw in de onderneming worden geïnvesteerd. Dividenden zijn een manier waarop beleggers geld verdienen met beleggen, zoals ook kapitaalgroei dat is.

  2. Kapitaalgroei verwijst naar een stijging van de prijs van een aandeel na aankoop. Het is het verschil tussen aankoopprijs en de prijs die je verkoopt en kan ook vermogenswinst worden genoemd. Als je bijvoorbeeld een aandeel koopt voor $ 5,00 en verkoopt voor $ 7,25, heb je een meerwaarde van $ 2,25 behaald.

  3. Een demo-account is een oefenaccount waarmee brokers hun klanten de mogelijkheid geven om aandelenhandel te simuleren. Het account wordt normaal gesproken gefinancierd met virtuele valuta, die potentiële klanten kunnen gebruiken om te oefenen hoe ze op de markt kunnen handelen. Het stelt gebruikers echter niet in staat om de psychologie van het handelen te ontwikkelen, omdat er geen echt geld op het spel staat.

  4. Een gediversifieerde aandelenportefeuille verwijst naar het beleggen in meerdere aandelen in plaats van in slechts één aandeel. Je spreidt je kapitaal over verschillende aandelen in plaats van al het geld in één keer in één aandeel te beleggen. Als je bijvoorbeeld $ 10.000 hebt om te beleggen, kun je het over 10 niet correlerende aandelen spreiden en $ 1.000 in elk van de 10 aandelen beleggen. Zo heb je een gediversifieerde aandelenportefeuille.

  5. Een marktorder is een order om een aandeel te kopen of verkopen tegen de best beschikbare marktprijs. Met andere woorden, je koopt of verkoopt het onmiddellijk - zolang je je bestelling plaatst tijdens handelsuren. Zo niet, dan vindt de transactie plaats wanneer de markt opengaat.

  6. Een limietorder verwijst naar het type order dat beleggers gebruiken om aandelen te kopen of verkopen tegen een bepaalde prijs. In het geval van een kooplimietorder, wordt de order alleen uitgevoerd tegen de vastgestelde prijs of misschien wat lager. Voor een verkooplimietorder wordt de order alleen uitgevoerd tegen de ingestelde prijs of iets hoger.