HomeHoe koop je Amazon aandelen in 2021

Hoe koop je Amazon aandelen in 2021?

Amazon logo
Amazon (AMZN)
...
24u prijsverandering
...
exchange
...
Auteur: Tony Loton

Amazon, in 1994 door Jeff Bezos opgericht als online boekhandel, is uitgegroeid tot een van de grootste bedrijven ter wereld. Het is ook ongetwijfeld het grootste e-commerce bedrijf op de markt dat vrijwel alles verkoopt, van boeken, elektronica en speelgoed tot meubels, voedsel, en medicijnen. Naast detailhandel fabriceert en verkoopt Amazon ook eigen producten, zoals de Amazon Echo en de Kindle e-reader.

Maar Amazon draait niet alleen om e-commerce; het bedrijf heeft zich gediversifieerd in kunstmatige intelligentie en cloud computing (met Amazon Web Services, de grootste cloud computing dienst ter wereld). Amazon biedt ook digitale streamingdiensten aan - waaronder zijn eigen films en TV-shows - via het Amazon Prime Video platform. Het muziekgedeelte, Amazon Music, biedt toegang tot miljoenen liedjes.

In deze handleiding laten we je zien waarom je misschien wel Amazon aandelen wilt kopen, door verschillende technische analyses en fundamentele factoren in overweging te nemen.

Hoe je in 5 eenvoudige stappen AMZN aandelen koopt

  1. 1
    Bezoek CedarFX door op de onderstaande link te klikken en vul het korte formulier in om jezelf aan te melden.
  2. 2
    Voor hogere handelslimieten moet je een identiteitsbewijs overleggen en jouw account verifiëren.
  3. 3
    Door op de knop ‘Storten’ te klikken, kun je de gewenste betalingsmethode selecteren.
  4. 4
    Gebruik de geavanceerde software van CedarFX om zo de toegang tot jouw favoriete aandelen te krijgen en selecteer ‘Verhandelen’
  5. 5
    Selecteer ten slotte het bedrag dat je wilt investeren en jouw transactie is voltooid.

Alles wat je over Amazon moet weten

In dit gedeelte van onze handleiding gaan we dieper in op de geschiedenis, de strategie, de manieren waarop het bedrijf geld verdient. Daarnaast kijken we nog hoe het bedrijf de afgelopen jaren gepresteerd heeft.

De geschiedenis van Amazon

Op 5 juli 1994 richtte Jeff Bezos Amazon op in de garage van zijn gehuurde huis in Bellevue, Washington. Het bedrijf begon als een online boekhandel, maar is sindsdien uitgegroeid tot het grootste e-commerce bedrijf op aarde. Het heeft zich ook gediversifieerd in cloud computing en digitale streaming diensten.

Bezos kwam in het begin van de jaren 90 op het idee om een online bedrijf te starten na het lezen van een rapport over de toekomst van het internet. Het rapport voorspelde een jaarlijkse groei van 2.300% voor de webhandel. Uit de producten die online verkocht konden worden, koos hij voor boeken, vanwege de wereldwijde vraag naar literatuur, de lage prijs per stuk, en het grote aantal titels dat beschikbaar was. Zijn ouders waren de eerste investeerders van het bedrijf en legden een startkapitaal van bijna 250.000 dollar in.

In 1997 werd Amazon genoteerd aan de Nasdaq beurs. Tussen 1998 en 2004 bood Amazon zijn klanten onder andere online winkelen bij de supermarkt aan. In 2005 richtte het bedrijf zich op cloud computing met Amazon AWS, en crowdsourcing met Amazon Mechanical Turk. In 2011 begon het ook streamingdiensten aan te bieden, waaronder Amazon Music en Amazon Video. Eind 2020 kondigde Amazon aan dat het een online apotheek zou oprichten en het zinspeelde zelfs op plannen om straaljagers te verwerven voor de bezorging. Amazon heeft ook voedselbezorgers zoals Deliveroo en Selz overgenomen. Op het moment van schrijven heeft Amazon 1,3 miljoen werknemers.

Wat is de strategie van Amazon?

De strategie van Amazon is van een online boekhandel overgegaan naar de gigant op het gebied van e-commerce door een marktplaats te bieden voor bedrijven om daarop hun producten te verkopen. Het bedrijf is inmiddels ook een leider op andere gebieden zoals logistiek, consumententechnologie, cloud computing, en digitale streaming. 

De kern van de strategie is om de consument gemakkelijk toegang te bieden tot alles wat hij nodig heeft om comfortabel te kunnen leven in onze door technologie gestuurde wereld. Het bedrijfsmodel staat ervoor dat Amazon alle beschikbare technologie gebruikt om alles wat het nodig heeft om de consument te bedienen verticaal te integreren door verschillende leveringsdiensten over te nemen. Amazon gebruikt de kostenbesparende voordelen van de op abonnementen gebaseerde diensten (zoals een Amazon Prime lidmaatschap) om meer klanten aan te trekken en ze vaker bij ze te laten winkelen.

Of het nu gaat om online detailhandel, cloud computing, of digitale streaming diensten, Amazon is er vooral in de online ruimte. Het experimenteert nu ook met Amazon Go, fysieke supermarkten die door robots bemand zullen worden. De winkels zullen zonder kassa's werken en gaan misschien zelfs gebruik maken van drones voor thuisbezorging.

Hoe verdient Amazon geld? 

Amazon haalt zijn inkomsten uit online winkels, fysieke winkels, verkoopdiensten voor derden, abonnementsdiensten, en Amazon Web Services (AWS). Detailhandel blijft de voornaamste bron van inkomsten van het bedrijf, waarbij online en fysieke winkels goed zijn voor een flink deel van de inkomsten. Dit zijn ook de inkomsten die komen van andere detailhandelaren die hun producten op het Amazon platform verkopen en daar een commissie voor betalen. Producten die door derden via Amazon worden aangeboden zijn vaak duurder en minder gebruikelijk. Door gebruik te maken van deze detailhandelaren houdt Amazon de inventaris klein en de omloopsnelheid groot, wat de winsten ten goede komt.

Ook Amazon Prime, dat op abonnementen gebaseerd is, draagt bij aan de inkomsten. Als je je abonneert op Amazon Prime door een vast bedrag per jaar te betalen, krijg je als bonus gratis verzendingen op dezelfde dag of binnen twee dagen op bepaalde artikelen. Het abonnement geeft klanten ook de mogelijkheid films en muziek van Amazon te streamen. Ook Kindle levert het bedrijf veel geld op, door via een abonnement online boeken te bieden. 

De tak voor cloud computing, Amazon Web Service (AWS), is nog een belangrijke bron van inkomsten. AWS beheerst momenteel ongeveer een derde van de wereldwijde cloud markt, dat is bijna twee keer zoveel als Microsoft, de eerste concurrent. Hoewel het voor Amazon niet de grootste inkomstenbron is, is AWS wel ontzettend belangrijk voor het bedrijf. Ze zien AWS namelijk als een krachtig hulpmiddel om nieuwe klanten binnen te halen van waaruit de klanten de rest van de Amazon diensten kunnen leren kennen.

In de financiële verslagen verdeelt Amazon zijn activiteiten in drie segmenten: Noord-Amerika, Internationaal, en AWS. De Noord-Amerikaanse en Internationale segmenten zijn puur op basis van geografie. Die twee segmenten beschrijven dus inkomsten uit detailhandel, abonnementsdiensten, en export uit Noord-Amerika en de rest van de wereld.

In het boekjaar 2020, dat eindigde op 31 december, was Noord-Amerika bijvoorbeeld goed voor een omzet van 236,3 miljard dollar. Dat is een stijging is van 38,4% ten opzichte van het boekjaar 2019 en is ongeveer 61% van de totale omzet van dat jaar. Het internationale segment was goed voor een omzet van 104,4 miljard dollar, wat neerkomt op 27% van de totale omzet, terwijl het AWS segment een omzet van 45,4 miljard dollar genereerde, wat neerkomt op ongeveer 12% van de totale omzet van het bedrijf.

Wat betreft de bedrijfsopbrengsten in het boekjaar 2020, genereerde het Noord-Amerika segment 8,7 miljard dollar, wat ongeveer 38% van de totale bedrijfsopbrengsten is. Het Internationale segment rapporteerde een bedrijfsopbrengst van 717 miljoen dollar, wat slechts rond de 3% van de totale bedrijfsopbrengst is. Het is interessant om te zien dat het AWS segment 13,5 miljard dollar binnenbracht, wat 59% van het totale bedrijfsresultaat vertegenwoordigt.

Hoe heeft Amazon de laatste jaren gepresteerd?

Amazon is in de loop van de jaren hard gegroeid, en dat uitte zich in de stijging van de aandelenprijs over de afgelopen vijf jaar: die steeg namelijk van 671,41 dollar in de eerste week van mei 2016 naar 3467,42 dollar eind april 2021. Deze koersstijging van meer dan 400% betekent dat iemand die vijf jaar geleden 10.000 dollar in Amazon investeerde, nu een winst van meer dan 41.000 dollar gemaakt zou hebben.

Bron: Yahoo! Finance

De fundamentele analyse van Amazon

Een fundamentele analyse is een methode om een bezit te evalueren en de werkelijke waarde ervan te leren kennen, zodat je kunt projecteren hoe het bedrijf het in de toekomst gaat doen.

In tegenstelling tot een technische analyse, waarbij specifieke patronen in de koersbewegingen van aandelen gebruikt worden om toekomstige koersbewegingen te voorspellen, is de fundamentele analyse een proces van het bepalen van de gezondheid en intrinsieke waarde van het bedrijf. Bij de fundamentele analyse van een aandeel ben je geïnteresseerd in bepaalde factoren of verhoudingen die aangeven hoe goed het bedrijf presteert. Enkele van die factoren zijn het management en de goodwill van de onderneming, die vrijwel niet meetbaar zijn. Daarnaast heb je het over de koers winstverhouding (k/w verhouding), de inkomsten, de winst per aandeel (WpA), het dividendrendement en de cash flow, die wel meetbaar zijn.

We gaan nu naar die meetbare verhoudingen kijken om te zien hoe je ze in je analyse kunt gebruiken.

De omzet van Amazon

De inkomsten van een bedrijf, ook wel bruto-omzet genoemd, zijn de totale hoeveelheid inkomsten die gegenereerd worden door de verkoop van goederen of diensten die het bedrijf aanbiedt. Bij het analyseren van een kwartaal- of jaarrapport van een bedrijf zie je de totale omzet meestal bovenaan de resultatenrekening staan (daarom wordt het soms "bovenste regel" genoemd). Je kunt het rapport van de website van het bedrijf halen, maar sommige brokers bieden ze ook op hun platform aan.

Inkomstengroei (wanneer de huidige inkomsten hoger zijn dan die van dezelfde periode in het voorgaande jaar) is goed voor het aandeel van de onderneming. De inkomsten van Amazon in het boekjaar 2020 dat eindigde op 31 december 2020 stegen met 37,6% tot 386,1 miljard dollar. Vergeleken met de 280,5 miljard dollar in het boekjaar 2019.

Bron: Yahoo! Finance

De winst per aandeel van Amazon

In de financiële analyse van een onderneming is de winst de omzet die de onderneming in de beschouwde periode gemaakt heeft nadat alle kosten en belastingen daar van afgetrokken zijn. Net zoals je de bruto-omzet de "bovenste regel” kan noemen, mag je de nettowinst de "onderste regel" noemen.

Als aandeelhouder zijn de totale verdiensten in principe niet zo belangrijk, want je bezit niet de hele onderneming. Wat je wel moet weten, is de waarde van de winst per aandeel (Wpa)). Dat is een belangrijke financiële maatstaf die aangeeft hoe winstgevend de onderneming in een bepaalde periode was. De WpA van Amazon wordt berekend door het netto-inkomen te delen door het totaal aantal gewone aandelen op de markt. Hoe hoger de WpA, hoe winstgevender de onderneming. Je kunt de EPS zelf berekenen, maar hij staat vaak al op diverse financiële websites, zoals Yahoo! Finance. Op het moment van schrijven staat de WpA voor Amazon op 14,09.

De WpA wordt gebruikt om een andere verhouding te berekenen, namelijk de k/w verhouding, die ik je nu uit ga leggen.

De koers winstverhouding van Amazon

De koers winstverhouding is een financiële verhouding die de huidige aandelenprijs van een bedrijf meet ten opzichte van de winst per aandeel. Deze wordt berekend door de huidige prijs van het aandeel van de onderneming te delen door de winst per aandeel.

In het algemeen wijst een hoge k/w verhouding erop dat beleggers een hogere winstgroei verwachten, waardoor ze bereid zijn vandaag al een hogere aandelenprijs te betalen. Als deze verhouding echter boven een bepaald niveau is kan het betekenen dat het bedrijf overgewaardeerd is. Historisch gezien varieert de gemiddelde k/w voor de S&P 500 Index, die vaak als maatstaf wordt gebruikt, tussen de 13 en 15.

Dus om de k/w verhouding van Amazon te berekenen, deel je de huidige aandelenprijs door de WpA. Neem je het boekjaar 2020 als voorbeeld, dan zou de berekening op het moment van schrijven 3467,42/14,09 = 246,10 zijn. Dit betekent dat beleggers bereid zijn 246,10 dollar te betalen voor elke dollar die Amazon per jaar verdient. Met andere woorden, het zou Amazon met de huidige cijfers meer dan 246 jaar kosten om genoeg geld te verdienen om je investering terug te betalen.

Van Amazon’s k/w verhouding kun je zeggen dat deze aan de hoge kant is, wat kan betekenen dat het bedrijf overgewaardeerd is. Maar de verhouding houdt geen rekening met de winstgroei van het bedrijf. De PEG ratio (prijs winst groei verhouding of in het Engels; Price earning to Growth), die de verhouding tussen de k/w en de winstgroei meet, geeft dus een completer verhaal dan de k/w alleen.

Het Dividendrendement van Amazon

Dividend is een uitkering die de onderneming aan haar aandeelhouders doet als hun deel van de winst van de onderneming. Dit deel van de winst van de onderneming wordt dus onder alle aandeelhouders verdeeld.

Bedrijven die dividend uitkeren doen dit meestal twee keer per jaar. Je vindt deze informatie op grote financiële websites of op de website van je broker.

Het dividendrendement vergelijkt de dividenduitkeringen van een bedrijf (voor dat jaar) met de aandelenprijs. Als de onderneming één dollar aan jaarlijkse dividend uitkeert en de huidige aandelenprijs is 20 dollar, dan zou het dividendrendement 1/20 zijn, uitgedrukt in procenten is dat dus 5%.

Veel beleggers die hun aandelen lang houden gaan voor aandelen met een goed dividendrendement. Daarmee willen ze dat het geld dat ze met het houden van een aandeel verdienen meer is dan de rente die ze zouden hebben gekregen voor het storten van dat geld bij een bank. Handelaren, daarentegen, houden een aandeel meestal juist voor korte tijd vast en zijn meer geïnteresseerd in geld verdienen via prijsschommelingen op de korte termijn dan via dividend.

Ondanks de hoge winsten per aandeel keert Amazon geen dividend uit aan de aandeelhouders. In plaats daarvan herinvesteert het bedrijf de winst in de onderneming en dat is één van de redenen voor de enorme waardestijging van het aandeel.

De cashflow van Amazon

De cashflow verwijst naar de netto hoeveelheid geldmiddelen of equivalenten daarvan die in en uit een bedrijf gaan. Geld dat in de onderneming komt heet instroom van geldmiddelen en geld dat uit de onderneming gaat is uitstroom van geldmiddelen.

Een bedrijf is gezond als het een positieve cashflow genereert, wat betekent dat de instroom van geldmiddelen groter moet zijn dan de uitstroom daarvan. Net als veel andere bedrijven in goede financiële gezondheid, heeft Amazon een positieve cashflow.

Bron: Yahoo! Finance

Waarom Amazon aandelen kopen?

De bedrijfsstrategie van Amazon blijft waarschijnlijk winstgevend omdat de producten en diensten essentieel zijn voor het dagelijks leven. Van winkelen, tot online streamen, tot cloud computing, mensen zullen altijd de diensten nodig hebben die Amazon aanbiedt. En Amazon probeert voortdurend meer waarde te creëren voor zijn klanten.

Het aandeel van Amazon kan dus nog steeds in waarde stijgen in vergelijking met andere aandelen, en dit is waarom:

  • Amazon blijft niet hangen in de indrukwekkende groei door de jaren heen, het probeert voortdurend meer waarde voor zijn klanten te creëren - de nieuwe robot winkel is daar een goed voorbeeld van 
  • Het merk Amazon wordt wereldwijd vertrouwd
  • Het bedrijf heeft in het verleden steeds winstgroei genoteerd en de verwachting van analisten overtroffen

Tip van de expert voor het kopen van Amazon aandelen

Op het moment van schrijven worden Amazon aandelen verhandeld voor ongeveer 3467,42 dollar per aandeel. Dus als je geen enorm investeringskapitaal hebt, is het waarschijnlijk een goed idee om het aandeel te kopen via brokers en platforms die fractionele aandelen aanbieden.
- Tony Loton
Koop nu Amazon aandelen!

5 Dingen om te overwegen voor je Amazon aandelen koopt

Voordat je Amazon aandelen koopt, zijn hier vijf belangrijke dingen om te weten en doen:

1. Begrijp het bedrijf 

Voordat je je geld op een bedrijf zet, is het belangrijk om het bedrijf begrijpen: wat het doet en hoe het geld verdient. Als het kan, kies dan een bedrijf waarvan je de producten al gebruikt. Maar ook als je al bekend bent met een bedrijf is het alsnog belangrijk om een fundamentele analyse te doen voordat je investeert om zeker te zijn van de financiële gezondheid van het bedrijf.

2. Begrijp de grondbeginselen van beleggen

Voor je een poging doet om in Amazon te investeren, moet je de grondbeginselen van beleggen leren kennen. Leer over zaken als risicobeheer, geldbeheer, en diversificatie. Terwijl je met risicobeheer en geldbeheer kunt controleren hoeveel je maximaal kunt verliezen als er iets misgaat, biedt diversificatie je een manier om je risico over verschillende aandelen te spreiden.

3. Kies je broker zorgvuldig

Kies een broker die geregistreerd is bij de financiële autoriteit in het land waar je woont, zodat je zeker weet dat ze er niet gemakkelijk met je geld vandoor kunnen gaan, en je in aanmerking kunt komen voor een eventuele financiële compensatieregeling. Houd naast regulering ook rekening met handelsprovisies en de handelsinstrumenten die de broker aanbiedt voordat je een keuze maakt.

4. Bepaal hoeveel je wilt beleggen

Een belangrijke regel bij beleggen is dat je nooit meer investeert dan je je kunt veroorloven te verliezen. Beleg ook niet met geleend geld, hoe goed je ook denkt dat een aandeel het zal doen: Beleggen met hefboomwerking - dat betekent beleggen met geleend geld - kan positief, maar ook heel negatief uitpakken.

Als je een kapitaal bij elkaar hebt gespaard, moet je bepalen welk percentage van dat kapitaal je in één aandeel investeert en hoe je het geld wilt beleggen. Het kan je voorkeur hebben geleidelijk in te schalen en te oefenen met Dollar Cost Averaging (DCA). Welke methode je ook kiest, zorg ervoor dat je je portefeuille spreidt over verschillende aandelen en zelfs verschillende type activa om grote risico's te vermijden.

5. Bepaal een doel voor je investering

Tenslotte moet je nadenken over je beleggingsdoel: waarom beleg je en hoe lang wil je je belegging aanhouden? Het kan zijn om je pensioenfonds op te bouwen voor je oude dag. Maar wat is dan je beleggingsstrategie? Weet wanneer je wilt verkopen: dat kan op een bepaald vastgesteld moment zijn of wanneer het vooruitzicht van het bedrijf niet meer goed is, of je kunt zelfs het aandeel voor onbepaalde tijd willen aanhouden. Welke strategie je ook kiest, schrijf je beleggingsdoel op.

Onze conclusie over het kopen van Amazon aandelen

Samengevat is Amazon een e-commerce krachtpatser die technologie gebruikt om winkelen een stuk gemakkelijker te maken en tegelijkertijd online toegang biedt tot entertainment en webdiensten. Je kunt Amazon aandelen kopen via een broker of via Amazon DSPP.

Om nu meteen in Amazon aandelen te investeren hoef je je alleen maar aan te melden bij een broker, je rekening te financieren, Amazon te kiezen uit de gecategoriseerde lijst van aandelen, en een kooporder te plaatsen.

Als je nu nog niet klaar bent om te investeren, blijf jezelf dan informeren met onze andere handleidingen tot je er wel klaar voor bent. Je kunt ook oefenen met virtueel handelen door gebruik te maken van de demo-rekening van de broker om vertrouwd te raken met het platform en de hulpmiddelen.

Alternatieve aandelen

Veel gestelde vragen

  1. De explosieve groei van Amazon in de beginjaren van het bedrijf ging ten koste van de winstgevendheid; in de eerste 17 kwartalen als beursgenoteerd bedrijf was het nog verliesgevend. Pas in het vierde kwartaal van 2001 boekte het bedrijf zijn eerste winst van 0,01 dollar per aandeel, maar kijken we even verder naar eind 2020 dan zien we dat de brutowinst van Amazon op meer dan 94 miljard dollar en de nettowinst op meer dan 21 miljard dollar staat!

  2. Hoewel Amazon de laatste jaren voortdurend winstgevend is geweest, heeft het bedrijf nog nooit dividend aan zijn aandeelhouders uitgekeerd. Amazon geeft er de voorkeur aan de winsten te herinvesteren voor extra groei. Dat beleid lijkt in de nabije toekomst niet te gaan veranderen.

  3. De eerste regel is dat je het aandeel alleen koopt met het deel van je investeringskapitaal dat je je kunt veroorloven te verliezen. Wat je ook kunt doen is een stop-loss order plaatsen waarmee je uit de markt stapt als het aandeel een bepaald verlies maakt. Zet de stop-loss niet te dicht bij je instapprijs, maar ook niet te ver ervan af.

  4. Ja, je kunt ook een technische analyse doen voordat je Amazon aandelen koopt, mits de fundamentele analyse aantoont dat het bedrijf in goede financiële gezondheid verkeert. Terwijl de fundamentele analyse je vertelt of een bedrijf goed is om in te investeren, kan een technische analyse je vertellen wat het juiste moment is om in te stappen.

  5. Bij de huidige aandelenprijs van Amazon van 3.467,42 dollar kun je met 1000 dollar aan investeringskapitaal niet eens één aandeel kopen. Je kunt je 1.000 dollar echter toch in Amazon investeren door een broker zoals Robinhood te gebruiken die handel in fractionele aandelen mogelijk maakt.

  6. Amazon is zoals gezegd genoteerd aan de Nasdaq beurs, maar het aandeel wordt ook verhandeld op de Londense en de EURONEXT beurs. Afhankelijk van waar je broker gevestigd is, kun je het aandeel op elk van die beurzen kopen.