HomeHoe koop je Facebook aandelen in 2021

Hoe koop je Facebook aandelen in 2021?

Facebook logo
Facebook (FB)
...
24u prijsverandering
...
exchange
...

Het sociale netwerkbedrijf Facebook werd in 2004 opgericht door vier studenten van de Harvard universiteit: Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz, en Chris Hughes. Aanvankelijk creëerden Mark en zijn vrienden de dienst voor hun klasgenoten van Harvard, maar al snel breidde het zich uit naar andere universiteiten en later naar het grote publiek.

Het bedrijf, dat zijn hoofdkantoor in Menlo Park, Californië heeft, is uitgegroeid tot het grootste sociale netwerk ter wereld, met meer dan 2,7 miljard actieve maandelijkse gebruikers en een marktkapitalisatie van bijna 900 miljard dollar. Het aanbod van Facebook omvat messenger services, het delen van foto's en video's, augmented reality, en vele andere apps en diensten die het voor bedrijven makkelijker maken om hun producten met consumenten te verbinden.

Sinds de oprichting 17 jaar geleden heeft Facebook zich veel verder uitgebreid dan alleen de sociale netwerksite, Facebook.com die het oorspronkelijk was. Het bedrijf heeft vele andere sociale netwerken en internetbedrijven overgenomen, waaronder Instagram, WhatsApp, Oculus VR, Onavo, Beluga, en Novi.

Wij hebben deze handleiding samengesteld om je te laten zien waarom en hoe je op een vertrouwde manier Facebook aandelen kunt kopen op basis van verschillende fundamentele factoren en een technische analyse.

Hoe je in 5 eenvoudige stappen FB aandelen koopt

  1. 1
    Bezoek CedarFX door op de onderstaande link te klikken en vul het korte formulier in om jezelf aan te melden.
  2. 2
    Voor hogere handelslimieten moet je een identiteitsbewijs overleggen en jouw account verifiëren.
  3. 3
    Door op de knop ‘Storten’ te klikken, kun je de gewenste betalingsmethode selecteren.
  4. 4
    Gebruik de geavanceerde software van CedarFX om zo de toegang tot jouw favoriete aandelen te krijgen en selecteer ‘Verhandelen’
  5. 5
    Selecteer ten slotte het bedrag dat je wilt investeren en jouw transactie is voltooid.

Alles wat je over Facebook moet weten

We beginnen met de geschiedenis van Facebook en gaan daarna dieper in op de strategie, hoe het geld verdient, en hoe het de laatste jaren heeft gepresteerd.

De geschiedenis van Facebook

De oorsprong van Facebook gaat terug tot de Harvard Universiteit in 2003 toen Mark Zuckerberg en zijn kamergenoten - Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz en Chris Hughes - de website Facemash maakten, waarop studenten elkaars aantrekkelijkheid konden beoordelen. Binnen een paar dagen werd de site al gesloten en kregen de makers disciplinaire maatregelen opgelegd.

Zuckerberg had zijn zinnen echter al op zijn volgende project gezet, en in februari 2004 lanceerde hij Thefacebook. Het platform had soortgelijke functies als het eerder gecreëerde Facemash, waaronder een profiel waarop je een foto kon uploaden, je interesses kon delen en met andere mensen in contact kon komen terwijl je een netwerk van je connecties te zien kreeg. Het platform was in eerste instantie alleen toegankelijk voor de Harvard gemeenschap. Meer dan 50% van de studenten had zich in de eerste maand al aangemeld. Tegen eind 2004 stond het lidmaatschap open voor bijna alle universiteiten in de VS en Canada, en mensen stonden te popelen om zich in te schrijven.

Zuckerberg verplaatste de activiteiten van het bedrijf naar Palo Alto, Californië, en de medeoprichter van PayPal, Peter Thiel, trad toe tot het bestuur en deed een belangrijke investering van 500.000 dollar. In 2005 haalde TheFacebook al meer geld binnen toen investeerders meer aandacht begonnen te besteden aan het nieuwe technologiebedrijf.

De 'The' in TheFacebook werd in augustus 2005 geschrapt en daarmee werd de officiële naam van het bedrijf Facebook. Later dat jaar begon Facebook met het toelaten van leden die geen student waren, en in november kondigde Zuckerberg aan dat hij zou stoppen met zijn opleiding aan Harvard om Facebook als CEO te gaan leiden.

Facebook bleef aan populariteit winnen en werd in december 2009 het populairste sociale platform ter wereld. Naarmate het bedrijf verder groeide, begon het met de overname van belangrijke aanvullende en rivaliserende platforms. In maart 2011 nam Facebook Beluga, een berichtendienst voor groepen over en die dienst werd gebruikt om wat later bekend werd als Facebook Messenger te creëren.

In 2012 nam Facebook ook Instagram, het sociale platform voor het delen van foto's en video's over in een deal van 1 miljard dollar. Een maand later ging Facebook naar de beurs en kreeg het een notering op Nasdaq. Op het moment van de beursgang werd het bedrijf op 104 miljard dollar gewaardeerd en de aandelen werden verkocht voor 38 dollar per aandeel. De groei van Facebook stopte daar niet bij, ook al werd de beursgang ontsierd door controverses.

In 2013, een jaar na de controversiële beursgang, trad Facebook met een 462ste plaats toe tot de Fortune 500 ranglijst. Het bedrijf bleef maar groeien en deed nog veel meer overnames: Onavo in oktober 2013 (geschat op 100/200 miljoen dollar), WhatsApp in februari 2014 (19 miljard dollar), en Oculus VR in maart 2014 (2 miljard dollar).

Wat is de strategie van Facebook?

Facebook is een technologiebedrijf dat sociale netwerkdiensten aanbiedt via verschillende platforms zoals Facebook zelf, Instagram en WhatsApp. Miljarden mensen kunnen daarmee gratis in contact blijven met familie en vrienden.

Als één van de grootste online ontmoetingsplaatsen biedt Facebook bedrijven een kans om reclame te maken voor hun producten en diensten. Dit is vooral belangrijk voor kleine bedrijven die het zich niet kunnen veroorloven om prijzige reclames op tv of op borden te kopen; zij profiteren van het meer gericht targeten van potentiële klanten. Daarom is het belangrijkste bedrijfsmodel van Facebook om bedrijven - en dan met name kleine bedrijven - in staat te stellen producten in contact te brengen met hun doelgroep. Er zijn meer dan 90 miljoen kleine bedrijven op Facebook, en zij zorgen voor de belangrijkste bron van inkomsten: reclame.

Afgezien van de modellen voor verbinding en advertenties probeert Facebook zijn enorme gebruikersbasis te benutten om uit te breiden naar de industrie van blockchain en betalingen. Het heeft een blockchain wallet genaamd Novi gecreëerd en er zijn plannen voor een eigen digitale valuta.

Hoe verdient Facebook geld? 

De belangrijkste bron van inkomsten van Facebook.Inc. is de verkoop van advertentieruimte op de verschillende sociale netwerksites en mobiele toepassingen: Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp. Facebook heeft daarbij concurrentie van Twitter, Alphabet Inc.'s Google en YouTube, Tencent, Amazon en Apple.

Facebook genereert ook een klein percentage van zijn omzet uit andere bronnen, zoals de levering van consumentenhardware en vergoedingen die het ontvangt van ontwikkelaars die gebruikmaken van zijn betalingsinfrastructuur.

Facebook categoriseert zijn inkomstenbronnen in slechts twee segmenten: reclame en andere inkomsten. Van de 86 miljard dollar aan totale inkomsten die Facebook in het boekjaar 2020, dat eindigde op 31 december 2020, heeft gemaakt, was reclame goed voor 84,2 miljard dollar (ofwel 98% van de totale omzet), terwijl andere inkomsten goed waren voor 1,8 miljard dollar (ofwel 2% van de totale omzet). Maar terwijl de reclame inkomsten met 20,8% stegen in vergelijking met het boekjaar 2019, stegen de andere inkomsten met 72,4%.

Bron: gecreëerd op basis van Facebook 10-K

Wat de geografische spreiding van de inkomsten betreft, was meer dan de helft afkomstig uit Noord-Amerika (de VS en Canada).

Bron: gecreëerd op basis van Facebook 10-K

Hoe heeft Facebook de laatste jaren gepresteerd?

De aandelenkoers van Facebook is sinds de beursgang in 2012 flink gestegen. In de laatste vijf jaar (tot 2021) zag het aandeel tussen de stijging ook enkele dalingen. Dat was het geval in december 2018 en maart 2020, die samenvielen met een algemene marktcorrectie en de impact van het coronavirus.

In die vijf jaar steeg de koers van het aandeel van ongeveer 110 dollar (in de eerste week van mei 2016) tot meer dan 320 dollar in de laatste dagen van april 2021. Dat betekent dat beleggers in Facebook in die periode 200% winst zouden hebben gemaakt.

Bron: Yahoo! Finance

De fundamentele analyse van Facebook

De fundamentele analyse is een manier om een aandeel te analyseren om zo de echte waarde te berekenen. Wanneer je van plan bent een aandeel te kopen, kun je een fundamentele analyse van het bedrijf uitvoeren om te berekenen wat een aandeel waard is en te voorspellen hoe het het in de toekomst zou kunnen doen. De alternatieve technische analyse gebruikt specifieke patronen in de koersbewegingen van aandelen om te voorspellen wat het aandeel in de toekomst zou kunnen gaan doen.

Enkele van de fundamentele factoren die je in overweging kunt nemen zijn winst per aandeel, koers winstverhouding, omzet, dividendrendement en cashflow. Ook management en goodwill zijn belangrijk, echter zijn deze factoren niet gemakkelijk meetbaar.

De omzet van Facebook

De omzet van een bedrijf is het totale bedrag dat het bedrijf heeft gegenereerd uit de verkoop van producten of diensten. De omzet is het eerste wat je ziet bovenaan de resultatenrekening (de bovenste regel) in het jaarlijkse of kwartaal verslag dat meestal op de website van het bedrijf te vinden is.

Wanneer de huidige omzet hoger is dan die van de overeenkomstige periode in het voorgaande jaar, kun je zeggen dat er sprake is van omzetgroei, wat een goede zaak is voor de aandelen van het bedrijf. Voor het boekjaar 2020 dat in december 2020 eindigde, bedroeg de omzet van Facebook 86 miljard dollar. Dat betekent een omzetgroei van 21,6% vergeleken met de 70,7 miljard dollar die in het boekjaar 2019 werd gerealiseerd.

Bron: Yahoo! Finance

De winst per aandeel van Facebook

De winst van een onderneming is de winst die het tijdens de bepaalde periode heeft gemaakt nadat alle kosten en belastingen van de omzet zijn afgetrokken. Omdat het onderaan de resultatenrekening staat wordt het ook wel de "onderste regel" genoemd.

De totale winst is misschien niet belangrijk voor jou als aandeelhouder, omdat je slechts een deel van het bedrijf bezit met jouw aandeel. Daarom is voor jou de winst per aandeel (WpA, of in het Engels Earnings per Share: EPS) van de onderneming veel belangrijker.

Om de WpA van Facebook te berekenen, deel je de jaarlijkse netto-omzet door het totale aantal uitstaande gewone aandelen. Een hoge WpA geeft aan dat het bedrijf winstgevend is, en de WpA is een van de variabelen voor de berekening van de koers winstverhouding, die we je straks ook uit zullen leggen.

Hoewel je de WpA zelf kunt berekenen, kun je deze gemakkelijk vinden op diverse financiële websites of op de websites van grotere brokers.

Winst per aandeel en verwaterde winst per aandeel. Bron: Yahoo! Finance

De koers winstverhouding van Facebook

De koers winstverhouding (k/w verhouding) meet de huidige aandelenkoers van een bedrijf in verhouding tot de winst per aandeel. De ratio wordt berekend door de huidige koers van het aandeel van de onderneming te delen door haar winst per aandeel.

Voor het boekjaar 2020 kan de koers winstverhouding van Facebook worden berekend door de aandelenprijs van 320 dollar te delen door de winst per aandeel van 10,22 dollar, en dat levert 31,31 op. Dit betekent dat beleggers als het ware bereid zijn om 31,31 dollar te betalen voor elke dollar die Facebook per jaar verdient. Met andere woorden, met deze berekening zou Facebook meer dan 31 jaar nodig hebben om genoeg geld te verdienen om de investering van de belegger terug te betalen.

Een hoge k/w verhouding suggereert dat beleggers in de toekomst een hogere winstgroei verwachten, en daarom zijn ze bereid om vandaag een hogere prijs voor het aandeel te betalen. Wanneer de koers winstverhouding echter boven een bepaald niveau komt, kan het bedrijf overgewaardeerd zijn.

De gemiddelde koers winstverhouding voor de S&P 500 Index - die vaak als de gouden standaard wordt gebruikt - varieert historisch gezien van 13 tot 15. De k/w verhouding van Facebook lijkt dus hoog te zijn. De k/w verhouding houdt echter geen rekening met de winstgroei van het bedrijf, die wordt weerspiegeld door de verhouding tussen de koers, winst en groei, ofwel de koers winst groeiverhouding.

Het dividendrendement van Facebook

Dividend is het deel van de winst van een bedrijf dat wordt verdeeld onder de aandeelhouders. Bedrijven die dividend uitkeren, doen dit meestal twee keer per jaar. Die informatie kun je vinden op de grote financiële websites of op de website van je broker.

Het dividendrendement is een financiële ratio die de jaarlijkse dividend van een bedrijf vergelijkt met de aandelenkoers. Je kunt het dividendrendement berekenen door het jaarlijkse totale dividend van het bedrijf te delen door de huidige aandelenkoers. Als het bedrijf bijvoorbeeld 0,10 dollar aan jaarlijkse dividend biedt, en de huidige aandelenprijs een dollar is, dan zou het dividendrendement 10 gedeeld door 100 zijn, dus 10%.

Langetermijnbeleggers geven de voorkeur aan aandelen die een goed dividendrendement opleveren, omdat het geld dat ze verdienen voor het nemen van het risico van het hebben van aandelen meer zou moeten zijn dan de rente die zij zouden hebben ontvangen als zij dat geld in plaats daarvan bij een bank zouden hebben gestald.

Facebook keert geen dividend uit aan zijn aandeelhouders, ondanks het feit dat het al een aantal jaren een consistent inkomen heeft. Het bedrijf houdt de winst liever vast om de groei te stimuleren met investeringen en dat is één van de redenen voor de consistente groei in de loop van de jaren.

De cashflow van Facebook

De cashflow is een financiële maatstaf die het nettobedrag aan geldmiddelen en kasequivalenten meet dat in en uit een bedrijf stroomt; met andere woorden, waar het geld vandaan komt en hoe het wordt uitgegeven. Een goed bedrijf moet een positieve cashflow hebben.

Bron: Yahoo! Finance

Waarom Facebook aandelen kopen?

Het op advertenties gebaseerde bedrijfsmodel van Facebook zal winstgevend blijven omdat het bedrijf de grootste sociale mediaplatforms ter wereld beheert. Bedrijven weten dat advertenties op sociale media veel gerichter zijn op hun potentiële klanten dan de traditionele vormen van reclame. Miljoenen kleine bedrijven, die zich geen andere methoden kunnen veroorloven, zijn afhankelijk van Facebook om met hun klanten in contact te komen.

Een van de problemen waar Facebook mee te maken heeft, zijn de talrijke rechtszaken wegens monopolistische activiteiten. Desondanks zou het bedrijf een prima investering kunnen zijn, en hier is waarom:

  • Facebook maakt al jaren goede winsten, en de winstmarge is een van de beste in de tech sector
  • De koers winstverhouding van Facebook is 31,31, wat heel behoorlijk is voor een groeiend techbedrijf
  • Het merk is erg populair, en het bedrijf probeert gebruik te maken van zijn grote gebruikersbasis om uit te breiden naar blockchain en online betalingen

Tip van de expert voor het kopen van Facebook aandelen

Facebook is een tech aandeel dat enorm veel potentie heeft voor groei, vooral als het zijn grote gebruikersbasis volledig benut in de online betalingssector en in de blockchain technologie. Hoewel elk moment dus goed kan zijn om Facebook aandelen te kopen, is het verstandiger om te kopen na een dip van de aandelenkoers, zeker als het aandeel tegen een all-time high prijs verhandelt wordt.
- Emmanuel Ekwomadu
Koop nu Facebook aandelen!

5 dingen om te overwegen voor je Facebook aandelen koopt

Beleggen is een serieuze zaak, dus neem voordat je Facebook aandelen koopt deze vijf dingen in overweging:

1. Begrijp het bedrijf 

Zoals de bekende investeerder Peter Lynch zou adviseren, is het goed om het het bedrijf te begrijpen waar je je in investeert: dus kijk naar wat ze doen, wat de producten en/of diensten zien en hoe het bedrijf geld verdient. Het is echter niet voldoende om vertrouwd te zijn met een bedrijf. Zorg dat je een uitgebreide fundamentele analyse uitvoert om zeker te zijn van de financiële gezondheid van het bedrijf voordat je je zuurverdiende centjes erin steekt.

2. Begrijp de grondbeginselen van beleggen

Als je Facebook aandelen wil kopen, is het belangrijk om eerst te leren wat de basis is van het beleggen. Waaraan je dan moet denken zijn onder andere risicobeheer, geldbeheer, diversificatie en hoe je jaarrekeningen kunt lezen en interpreteren. Als je weet hoe jaarrekeningen werken, kun je het bedrijf goed analyseren, terwijl een goed begrip van risicobeheer, geldbeheer en diversificatie je zal helpen om geen geld te verliezen.

3. Kies je broker zorgvuldig

Je broker geeft je niet alleen toegang tot de beurs, maar houdt ook je geld in bewaring. Het is daarom belangrijk om een broker te kiezen die geregistreerd is bij de toezichthouder op de financiële diensten in het land waar je woont. Dit zou ook moeten betekenen dat je enige vorm van bescherming krijgt en eventueel van een financiële compensatieregeling gebruik kunt maken. Iets minder cruciale zaken die het toch waard zijn om in je overweging mee te nemen zijn de handelscommissies en de handelstools (zoals grafieken en gegevens) die de broker aanbiedt.

4. Bepaal hoeveel je wilt beleggen

Bepaal welk percentage van je totale investeringskapitaal je in een bepaald aandeel wilt investeren. Je kunt ook geleidelijk beleggen met het Dollar Cost Averaging principe, waarbij je maandelijks een bedrag inlegt. Beleg nooit meer dan je je kunt veroorloven te verliezen, en beleg ook liever niet met geleend geld, hoe goed je ook denkt dat een aandeel zal presteren. Hefboomwerking en CFD’s kunnen je heel veel opleveren, maar kunnen ook ontzettend veel verliezen genereren. 

5. Bepaal een doel voor je investering

Jouw doel van je belegging staat centraal. Zorg dat je weet waarom je belegt en hoe lang je van plan bent een belegging aan te houden. Is het bijvoorbeeld voor de groei van je pensioenfonds of om een toekomstig project te financieren?

Wat het doel ook is, zorg dat je een beleggingsstrategie hebt en weet wanneer je moet verkopen. Jouw strategie zou kunnen zijn om te verkopen op een specifiek moment in de toekomst of wanneer je twijfelt over de fundamentele aspecten van het bedrijf. Het kan ook zijn dat je een aandeel voor onbepaalde tijd wilt aanhouden, zoals Warren Buffett dat doet.

Zorg ervoor dat je je investeringsdoel en je plan opschrijft.

Onze conclusie over het kopen van Facebook aandelen

Simpel gezegd is Facebook het grootste socialemediabedrijf ter wereld, met meer dan 2,7 miljard actieve maandelijkse gebruikers en dat biedt ongekende mogelijkheden. Bedrijven hebben Facebook nodig om op een makkelijke manier de producten en diensten in contact te brengen met hun potentiële klanten. Facebook heeft geen programma waarbij je van het bedrijf aandelen kunt kopen), dus kun je aandelen alleen via een broker verkrijgen.

Om nu te beginnen met het beleggen in Facebook aandelen, hoef je je alleen maar bij een broker aan te melden voor het openen van een effectenrekening, je rekening te financieren, Facebook (FB) te kiezen uit de gecategoriseerde lijst van aandelen, en een order te plaatsen om aandelen te kopen.

Als je niet klaar bent om nu te investeren, doe dat dan ook nog niet. Doe meer kennis op met onze andere handleidingen totdat je klaar bent om te investeren. Je kunt ook oefenen met een simulatie trading programma op de demo rekening van je broker, om jezelf vertrouwd te maken met het platform en de tools van de broker voordat je met echt geld belegt.

Alternatieve aandelen

Veel gestelde vragen

  1. Facebook boekte in 2009 voor het eerst winst en is sindsdien altijd winstgevend gebleven. In het boekjaar 2020, dat eindigde op 31 december van dat jaar, boekte Facebook een nettowinst van 29,1 miljard dollar op een totale omzet van 86 miljard dollar. Dat is dus een indrukwekkende nettowinstmarge van 33,9%.

  2. Ondanks het feit dat Facebook al meer dan tien jaar een constante winst boekt, staat op de pagina met veelgestelde vragen duidelijk dat het geen dividend uitkeert. Het bedrijf houdt zijn winst binnen het bedrijf om de groei te stimuleren.

  3. De belangrijkste beurs waar Facebook genoteerd staat is de Nasdaq beurs. Het aandeel wordt echter ook verhandeld op andere beurzen in de wereld, zoals de London Stock Exchange, EURONEXT, de Argentijnse BYMA en de Moscow Exchange (MOEX).

  4. Facebook heeft geen programma om aandelen direct van het bedrijf te kopen, dus je kunt ze alleen via een broker kopen.

  5. Het is belangrijk om te leren hoe je financiële overzichten moet lezen. Leer ook wat risicobeheer, geldbeheer en diversificatie methoden zijn.

  6. Ja, het is ook belangrijk om een technische analyse te doen van de koers van het Facebook aandeel, maar doe dit nadat je een fundamentele analyse hebt gedaan om er zeker van te zijn dat het bedrijf financieel gezond is. De technische analyse helpt je om op het juiste moment een gezond aandeel te kopen.