Hyundai Motor verhoogt de vooruitzichten voor het volledige jaar, aangezien de winst in het tweede kwartaal met 15% is gestegen
Het Zuid-Koreaanse Hyundai Motor Co verhoogde woensdag zijn jaaromzet en winstmarge, na een stijging van 15% in de nettowinst op kwartaalbasis, geholpen door een zwakkere won-valuta, robuuste verkopen van elektrische voertuigen (EV’s) en verhoogde productie.
‘s Werelds nummer 3 autofabrikant op basis van verkopen samen met gelieerd Kia Corp voorspelde dat de omzet in 2023 met 14-15% zou groeien, een stijging ten opzichte van de verwachting van januari van 10,5-11,5%, terwijl de operationele winstmarge naar boven werd bijgesteld tot een bereik van 8-9% van 6,5-7,5%.
“Het bedrijf verwacht het verkoopmomentum te versterken door productieverbeteringen naarmate de levering van chips en componenten wereldwijd stabiliseert … en de winstgevendheid verbetert ondanks wereldwijde onzekerheden zoals renteschommelingen”, zei Hyundai in een verklaring.
De optimistische vooruitzichten komen voort uit groeiende zorgen over de vraag naar koelvoertuigen als gevolg van hoge rentetarieven en economische vertraging, waarbij sommige van zijn rivalen prijsverlagingen aankondigen om de volumegroei te stimuleren.
Elon Musk, CEO van Tesla (NASDAQ: TSLA), gaf vorige week aan dat het in “turbulente tijden” de prijzen van elektrische auto’s opnieuw zou verlagen om de verkoop te stimuleren.
Hyundai breidde de operationele marge uit tot 10% in het tweede kwartaal van 9,5% in het eerste kwartaal.
Maar de jaarlijkse margeverwachting van 8-9% geeft aan dat de winstgevendheid in de tweede helft onder druk zal komen te staan, omdat de knelpunten in de toeleveringsketen verder afnemen, waardoor de productie kan stijgen net wanneer de vraag naar verwachting begint af te koelen.
Toch zijn sommige analisten optimistisch dat de beperkte productie van voertuigen, veroorzaakt door een wereldwijd tekort aan chips dat begon tijdens de COVID-19-pandemie, zou aanhouden, waardoor de industrie zou worden geteisterd door de algehele economische vertraging die de vraag naar de meeste consumptiegoederen heeft getemperd.
“De huidige dynamiek tussen vraag en aanbod, waarbij we een buitensporige vraag zien, zal waarschijnlijk in 2025 aanhouden”, zegt Kim Jinwoo, een analist bij Korea Investment & Securities.
Aandelen in Hyundai Motor sloten met 0,9% tegenover een daling van 1,7% in de bredere KOSPI-markt.
STERKE AMERIKAANSE PRESTATIES
Hyundai zei dat de verkoop van voertuigen in het tweede kwartaal met 8,5% steeg tot 1,06 miljoen eenheden, terwijl de verkoop van elektrische voertuigen met 47% steeg tot bijna 78.000 eenheden.
In de Verenigde Staten, de grootste markt van Hyundai, is de verkoop van auto’s op groene energie, waaronder EV’s en plug-in hybrides, meer dan verdubbeld tot 46.000 stuks. De verkoop steeg dankzij verhoogde prikkels, aangezien de EV’s van Hyundai niet in aanmerking komen voor federale belastingverminderingen onder de Inflation Reduction Act (IRA) omdat ze niet aan de vereisten voldoen.
Zayong Koo, hoofd investor relations van Hyundai, vertelde analisten tijdens een inkomstengesprek dat de omvang van de EV-stimulansen die het op de Amerikaanse markt uitgaf, ongeveer $ 4.000 – $ 5.000 per voertuig bedroeg.
De IRA vereist dat 50% van de waarde van batterijcomponenten in Noord-Amerika wordt geproduceerd of geassembleerd om in aanmerking te komen voor een tegoed van $ 3.750 en 40% van de waarde van kritieke mineralen afkomstig uit de Verenigde Staten of een vrijhandelspartner voor een afzonderlijk tegoed van $ 3.750.
De totale verkoop van auto’s in de VS groeide met 14% tot 225.000 eenheden, aangevoerd door sedans, terwijl in Zuid-Korea, de op een na grootste markt, de verkoop met 13% steeg tot 206.000 eenheden.
Hyundai zei vorige maand dat het van plan was de EV-productie in de Verenigde Staten tegen 2030 op te voeren tot driekwart van de totale productie, van slechts 0,7% nu.
De maker van de populaire IONIQ 5 EV en luxe Genesis G70 sedan rapporteerde een nettowinst van 3,2 biljoen won ($ 2,50 miljard) voor de periode april-juni, en miste een schatting van 3,3 biljoen won van 19 analisten samengesteld door Refinitiv SmartEstimate, gewogen naar analisten die zijn consistenter accuraat.
De omzet steeg met 17% op jaarbasis tot 42 biljoen won.
($ 1 = 1.279.1700 gewonnen)
Source: https://buystocks.co.uk/news/hyundai-motor-lifts-full-year-outlook-as-q2-profit-up-15/