Tesla haalt verwachtingen voor leveringen in het derde kwartaal niet vanwege hevige concurrentie.
Tesla (TSLA) heeft in het derde kwartaal minder voertuigen afgeleverd dan analisten hadden verwacht, omdat de zware concurrentie in China en Europa de vraag naar zijn oudere modellen deed dalen. Hierdoor loopt de fabrikant van elektrische voertuigen het risico dat zijn jaarlijkse leveringen voor het eerst in de geschiedenis dalen.
De aandelen van de meest waardevolle autofabrikant ter wereld daalden woensdagochtend met ruim 6% en waren op weg om vrijwel alle winst van het jaar weer teniet te doen.
De groeiende interesse van consumenten in hybrides ten opzichte van elektrische auto’s, het gebrek aan Europese subsidies en de sterke concurrentie in China belemmerden de leveringen van Tesla, terwijl Chinese autofabrikanten zoals BYD en Xpeng hun aanwezigheid op de grootste automarkt ter wereld agressief uitbreidden met hulp van subsidies van lokale overheden.
Tesla zei dat de leveringen in de periode juli-september met 6,4% stegen tot 462.890 voertuigen, wat het eerste kwartaal van groei dit jaar markeert. Maar het cijfer bleef achter bij de schattingen van 469.828, volgens 12 analisten die door LSEG werden ondervraagd.
“Als de verwachtingen niet worden gehaald, kan dat een indicatie zijn dat het lastig wordt om de algemene leveringsdoelen voor 2024 te halen en dat er vooruitzichten zijn op duurzame groei buiten het huidige aanbod”, aldus Gadjo Sevilla, senior technisch analist bij eMarketer.
Tesla heeft nu een recordaantal van 516.344 voertuigleveringen in het vierde kwartaal nodig om zijn leveringsniveau van 1,81 miljoen voertuigen in 2023 te behouden. Een tekort zou ertoe kunnen leiden dat Tesla zijn eerste jaarlijkse daling in leveringen registreert.
Het rapport wordt gepubliceerd voorafgaand aan een evenement dat op 10 oktober in Los Angeles wordt gehouden en waar Tesla naar verwachting zijn robotaxiproduct zal onthullen. Daarmee wil Tesla zijn strategie verleggen naar autonome technologieën op basis van AI.
Tesla leverde 439.975 Model 3 en Model Y, en 22.915 eenheden van andere modellen, waaronder de Model S sedan, Cybertruck en Model X premium SUV. Het produceerde 469.796 voertuigen in de periode juli-september.
Volgens een rapport van JATO Dynamics was BMW in juli voor het eerst marktleider op het gebied van elektrische voertuigen op batterijen in Europa. Daarmee versloeg het bedrijf Tesla, dat marktaandeel verliest aan binnenlandse bedrijven.
Toch zeiden sommige analisten dat de terugkeer van groei een positief teken was voor Tesla en aantoonde dat een aantal van de prikkels die het bedrijf had ingevoerd om de vraag te stimuleren, werkten.
“Als we even een stapje terug doen, was het belangrijkste resultaat van de cijfers van vandaag dat de leveringen weer groeiden, vooral gezien de grote nadruk op promoties en financieringsvoorwaarden om de vraag te stimuleren in een lastige automarkt”, aldus Matt Britzman, senior analist bij Hargreaves Lansdown en eigenaar van aandelen Tesla.
Dit voorjaar introduceerde Tesla een reeks nieuwe incentives, waaronder aanbiedingen voor verzekeringen en financieringen zonder rente, vooral in China, waar een derde van de omzet vandaan komt.
Tesla’s leveringen waren ook hoger dan die van concurrent BYD, die 443.426 batterij-elektrische voertuigen leverde in het derde kwartaal. Dat kwam deels door de focus van de Chinese EV-gigant op plug-in hybride voertuigen, waarvan de leveringen in het laatste kwartaal met meer dan 75% stegen.