Home » News » EV-innovaties kunnen de groei van de vraag naar koper afremmen

EV-innovaties kunnen de groei van de vraag naar koper afremmen

News Team

EV-autofabrikant Tesla (NASDAQ: TSLA) en zijn concurrenten passen technische verbeteringen toe die gericht zijn op het verhogen van de efficiëntie in hun auto’s, waardoor het kopergehalte wordt verminderd, zoals gemeld door Reuters.

Volgens experts uit de industrie kunnen deze ontwikkelingen de vraag naar het metaal beperken naarmate de volgende generatie elektrische auto’s op de markt komt.

Ondanks een aanzienlijke stijging van de verkoop van elektrische auto’s, voornamelijk toegeschreven aan de groei in China, wordt verwacht dat de vraag naar koper in de rest van het decennium zal blijven stijgen.

Innovaties in elektrische auto’s presenteren zich echter als een potentiële vraagbeperkende factor, volgens twee recente prognoses.

Minder koper per voertuig

Koper wordt lange tijd beschouwd als een sleutelelement van de overgang naar groene energie, grotendeels vanwege het uitgebreide gebruik ervan in de bedrading van elektrische auto’s.

Een EV kan tot 80 kilo koper gebruiken, een schril contrast met de 20 kilo die doorgaans wordt gebruikt in een voertuig met conventionele verbrandingsmotor.

Een recent rapport van Goldman Sachs (NYSE: GS) onthulde dat EV’s vorig jaar goed waren voor tweederde van de wereldwijde groei van de vraag naar koper.

Toch hebben EV- en batterijfabrikanten methoden ontdekt om gewicht en kosten te verminderen, waardoor er minder koper per voertuig nodig is, stellen Goldman Sachs en adviesbureau CRU Group in afzonderlijke rapporten.

Herziene voorspellingen

CRU Group heeft zijn voorspelling voor het koperverbruik in een gemiddelde elektrische auto herzien naar 51-56 kilo tussen 2023 en 2030, een daling ten opzichte van de eerdere voorspelling van 65-66 kilo voor dezelfde periode. Goldman Sachs herhaalde een soortgelijk sentiment en voorspelde dat het kopergehalte in een gemiddelde elektrische auto zou dalen tot 65 kilo in 2030, in vergelijking met de eerdere schatting van 73 kilo.

Beide instellingen schreven deze afname toe aan een reeks technische aanpassingen die gericht waren op het vergroten van het bereik, het verminderen van het gewicht en het verbeteren van de efficiëntie van elektrische auto’s, wat samen zal resulteren in een lager kopergehalte.

Robert Edwards, een analist van CRU Group, hintte op een mogelijke breuk in het vraagverhaal naar koper en verklaarde: “Sommige van de prognoses die er zijn, waren zeer agressief in termen van potentiële vraag naar groene energie voor koper.”

Compactere batterijen

Technische aanpassingen omvatten de overgang naar compactere batterijen waarvoor geen cel-naar-module-bedrading nodig is, het gebruik van dunnere koperfolie in batterijcellen en de migratie naar systemen met een hoger voltage waarvoor minder bedrading nodig is.

In een opmerkelijk geval verwacht Tesla dat door een 48-volt-systeem voor zijn secundaire batterij in toekomstige EV’s te gebruiken, de behoefte aan koper kan worden teruggebracht tot een kwart van de huidige behoefte, informeerde CEO Elon Musk investeerders in mei.

Goldman Sachs identificeerde deze innovatieve ontwikkelingen op het gebied van batterijen en mogelijke overgangen naar systemen met een hoger voltage als “de grootste bedreiging voor de hefboomwerking van kopers op de EV-vraag”. De instelling voorspelt dat de vraag naar koper voor elektrische auto’s in 2023 1 miljoen ton zal bereiken en zal toenemen tot 2,8 miljoen in 2030. Dit is een herziening van de eerdere prognose van 3,2 miljoen ton in 2030.

Desalniettemin lijkt een groter marktaandeel van elektrische auto’s de impact van een lager koperverbruik per eenheid te compenseren. CRU verwacht dat tegen 2030 EV’s en plug-in hybrides 42% van de wereldwijde autoverkopen zullen uitmaken, een stijging ten opzichte van de eerdere voorspelling van een derde.

Prijzen dalen

Edwards van CRU gaf verder aan dat degenen die optimistisch zijn over koper, mogelijk het potentieel voor EV-fabrikanten over het hoofd hebben gezien om technologieën te introduceren die het gebruik van het metaal verminderen.

Ondertussen bereikte de referentiekoperprijs van drie maanden op de London Metal Exchange in maart 2022 een record van US $ 10.845 per ton, grotendeels als gevolg van optimistische vraagprognoses voor elektrische voertuigen, maar is sindsdien met bijna een kwart gedaald.

Source: https://buystocks.co.uk/news/ev-innovations-may-curb-demand-growth-for-copper/