HomeAandelenNike kopen
Begin met handelen met eToro

Hoe Nike (NKE) aandelen te kopen in België 2022

Nike logo
Nike (NKE)
...
24u prijsverandering
...
exchange
...
Auteur: Emmanuel Ekwomadu Bijgewerkt: August 7, 2022

Er zou geen geschiktere organisatie kunnen zijn dan Nike om die naam van de Griekse godin van het succes te dragen. Van een bescheiden begin in Oregon, is Nike uitgegroeid tot een wereldwijd merk met 1.026 winkels over de hele wereld.

Nike is 's werelds grootste leverancier van sportschoenen en -kleding en een belangrijke fabrikant van sportuitrusting. In de afgelopen 10 jaar heeft het bedrijf $ 306 miljard aan inkomsten verzameld, waarmee het zijn concurrenten met een ruime marge overtreft. Nike is 's werelds meest waardevolle kledingmerk, met een waardering van $ 39,1 miljard.

Nike ging in 1980 naar de beurs en handelt op de New York Stock Exchange onder het tickersymbool, NKE.

Deze gids laat je zien hoe (en waarom) je Nike-aandelen kunt kopen, rekening houdend met verschillende technische analyses en fundamentele factoren.

Hoe Je NKE Aandelen Koopt in 5 Eenvoudige Stappen

  1. 1
    Bezoek de website van eToro met onderstaande link en meld je aan door je gegevens in te vullen in de verplichte velden.
  2. 2
    Vul je persoonlijke gegevens in en vul een korte vragenlijst in voor informatieve doeleinden.
  3. 3
    Klik 'storten', kies je favoriete betaalmethode en volg de aanwijzingen om geld op je rekening te zetten.
  4. 4
    Zoek je favoriete aandeel en vind de belangrijkste statistieken. Als je eenmaal klaar bent om te investeren, klik je op 'handel'.
  5. 5
    Vul het bedrag in wat je wilt investeren en pas je belegging aan om het aandeel te kopen.

Alles wat je moet weten over Nike

We beginnen met u een kort overzicht te geven van Nike als bedrijf, door te kijken naar de geschiedenis, bedrijfsmodellen, strategie van het bedrijf, hoe het inkomsten genereert en wat de financiële prestaties zijn geweest in de afgelopen vijf jaar. Het zou u moeten helpen bij het nemen van goede investeringsbeslissingen over de aandelen van het bedrijf.

Nike-geschiedenis

Nike is het geesteskind van Bill Bowerman, een atletiekcoach aan de Universiteit van Oregon, en zijn voormalige student Phil Knight. Het bedrijf begon in 1964 als Blue Ribbon Sports en opende zijn eerste verkooppunt in 1966.

Bowerman en Knight lanceerden de Nike-merkschoen in 1972 en hernoemden het bedrijf in 1978 naar Nike, Inc. na het succes van de schoen. Het bedrijf is 's werelds grootste leverancier van sportschoenen en -kleding en een belangrijke fabrikant van sportuitrusting. Vanwege de associatie met succes in de sport, is het merk Nike een statussymbool geworden in de moderne stedelijke mode.

Het hoofdkantoor van het bedrijf bevindt zich in de buurt van Beaverton, Oregon. Vanaf 2020 heeft het wereldwijd ongeveer 76.700 medewerkers. Vorig jaar werd Nike gewaardeerd op meer dan $ 32 miljard, waardoor het het meest waardevolle merk onder sportbedrijven is. Nike ging in 1980 naar de beurs op de New York Stock Exchange onder het tickersymbool NKE.

Wat is de strategie van Nike?

Nike heeft een bedrijfsmodel voor de massamarkt zonder significante differentiatie tussen klanten. Het bedrijf richt zich op consumenten die geïnteresseerd zijn in sportschoenen, kleding en sportuitrusting. Nike vertrouwt op kwaliteit, innovatie en merkstatus om zijn producten op de markt te brengen aan klanten in verschillende leeftijdsgroepen en sociale categorieën.

Brick-and-mortar-winkels vormen het grootste deel van de omzet van het bedrijf, met name de Nike-winkels. Het bedrijf heeft een uitgebreid verkoopnetwerk, met meer dan duizend fysieke winkels over de hele wereld.

Vanwege de COVID-19-pandemie is Nike echter op weg naar e-commerce. Het e-commercebedrijf bedient meer dan 45 landen en ligt op schema om de komende jaren ten minste 50% van de omzet voor hun rekening te nemen.

Nike investeert ook meer in digitaal gestuurde verkoopmogelijkheden. Het lanceerde onlangs de populaire SNKRS-app om de online verkoop te vergroten. Deze stap zou de operationele kosten van het bedrijf op de lange termijn moeten verminderen door de afhankelijkheid van externe partners te verminderen en jongere consumenten rechtstreeks te bereiken. Nike test al nieuwe formaten voor livestreaming die al populair zijn in Azië.

Hoe verdient Nike geld?

Nike verdient voornamelijk geld door schoenen te verkopen via groothandels die de Nike-merken over de hele wereld distribueren. Het bedrijf genereerde een inkomen van $ 2,54 miljard uit een omzet van $ 35,53 miljard in 2020. Nike's schoenensegment blijft het meest winstgevende van het bedrijf en het blijft een sterke groei laten zien. Het segment was goed voor 66% ($ 23,3 miljard) van de omzet van het bedrijf in 2020. Nike's kledingsegment is het op één na grootste van het bedrijf en genereert wereldwijd ongeveer $ 11 miljard aan inkomsten. De omzet uit het apparatuursegment genereerde de minste omzet in het bedrijf.

Noord-Amerika is de kernmarkt van het bedrijf. De regio genereerde 40,7% van de totale omzet van het bedrijf met een bruto-omzet van $ 14,48 miljard. Europa, het Midden-Oosten en Afrika is de op één na grootste markt van het bedrijf, terwijl de regio Azië-Pacific en Latijns-Amerika - die goed waren voor 14% van de totale omzet van het bedrijf - de kleinste is. Nike wordt geleverd door ongeveer 127 schoenenfabrieken in 15 landen, allemaal buiten de Verenigde Staten.

Hoe heeft Nike de afgelopen jaren gepresteerd?

Zoals de grafiek laat zien, stegen Nike-aandelen met 223,4% in de vijf jaar tot mei 2021. Tussen medio 2016 en medio 2017 presteerde het aandeel ondermaats, waarbij de aandelenkoers consequent het weerstandsbereik van $ 57 tot $ 59 bereikte. Vanaf oktober 2017, toen het aandeel de weerstand brak op $ 59,08, is Nike echter in een opwaartse richting gegaan, met onderweg slechts kleine tegenslagen.

In maart 2020 zakten Nike-aandelen naar het laagste niveau in twee jaar als gevolg van de pandemie, en het aandeel bereikte $ 67,45. Het aandeel steeg toen met bijna 100%.

Nu de economie weer opengaat en het aantal vaccinaties blijft stijgen, zouden aandelen zoals Nike moeten profiteren van de consumentenbestedingen die worden aangedreven door stimuleringsmaatregelen, een hoog spaarniveau en een opgekropte consumentenvraag. De aandelenkoers zal naar verwachting stijgen tot het einde van 2021, gezien de indrukwekkende resultaten van het eerste kwartaal.

Fundamentele analyse van Nike

Fundamentele analyse is een methode om een actief te evalueren om de werkelijke waarde ervan te kennen. Het is een middel om de intrinsieke waarde van een effect (dwz een aandeel) vast te stellen. Fundamentele analyse kijkt holistisch naar het aandeel omdat het alle factoren in overweging neemt die de waarde van het aandeel kunnen beïnvloeden. Fundamentele analyse is bedoeld om de marktprijs van het aandeel te vergelijken met zijn intrinsieke waarde om te bepalen of het ondergewaardeerd of overgewaardeerd is.

Fundamentele analyse omvat macro-economische factoren, zoals de toestand van de economie en de industriële omstandigheden, en micro-economische factoren, zoals de effectiviteit van het management van het bedrijf. Analisten kijken naar de algemene economische toestand en de kracht van de specifieke sector voordat ze zich concentreren op de individuele bedrijfsprestaties om tot een eerlijke marktwaarde voor het aandeel te komen.

Analisten gebruiken bepaalde statistieken om een fundamentele analyse van een aandeel uit te voeren. Die statistieken omvatten P/E-ratio, omzet, winst, winst per aandeel, dividendrendement en cashflow.

Nike's inkomsten

In 2020 bedroeg de wereldwijde omzet van Nike ongeveer 37,4 miljard dollar. Noord-Amerika blijft de grootste markt van het bedrijf, goed voor 39% van de omzet die in die periode werd gegenereerd. Het schoenensegment is de meest winstgevende eenheid in Nike. Schoenen genereerden $ 23,3 miljard voor het bedrijf, vergeleken met $ 10,9 miljard voor kleding. De inkomsten uit de verkoop van apparatuur bedroegen ongeveer $ 1,28 miljard.

De indrukwekkende resultaten die in 2020 werden geboekt, gingen door in het volgende fiscale jaar en Nike had een indrukwekkend eerste kwartaal van 2021. Het bedrijf rapporteerde een netto-inkomen van $ 1,45 miljard. De totale omzet steeg tot $ 10,36 miljard, vergeleken met $ 10,1 miljard een jaar eerder, hoewel het cijfer achterbleef bij de verwachting van analisten van $ 11,02 miljard.

Nike's direct-to-consumer business groeide jaar op jaar met 20% tot $4 miljard. De online verkoop groeide met 59%. Het bedrijf zei dat het voor het eerst meer dan $ 1 miljard aan online verkopen in Noord-Amerika boekte.

Bron: Yahoo! Financiën

Nike's winst per aandeel

De winst per aandeel (EPS) helpt financiële analisten en investeerders om de financiële kracht van een bedrijf af te wegen. Het wordt beschouwd als een van de belangrijkste variabelen bij het bepalen van de waarde van het aandeel.

Veel beleggers beschouwen de winst per aandeel nog steeds als een maatstaf voor de winstgevendheid van een bedrijf. EPS wordt berekend door de winst van het bedrijf te delen door het totale aantal uitstaande aandelen van zijn gewone aandelen. Een hogere WPA betekent dat een bedrijf winstgevend genoeg is om meer geld uit te betalen aan zijn aandeelhouders. Beleggers die de ratio niet zelf willen berekenen, kunnen deze vinden op financiële websites zoals Yahoo! Financiën en websites van grote makelaars.

Voor het fiscale jaar 2020 bedroeg de basis-WPA van Nike $ 1,63 per aandeel, terwijl het verwaterde cijfer $ 1,60 per aandeel was.

Bron: Yahoo! Financiën

Nike's K/W-verhouding

De koers-winstverhouding (P/E) is een andere maatstaf die veel wordt gebruikt door fundamentele analisten en beleggers om de waarde van een aandeel te bepalen in vergelijking met de winst van het bedrijf.

De K/W laat zien wat de markt vandaag bereid is te betalen voor een aandeel op basis van zijn winst. Een hoge K/W kan betekenen dat de prijs van een aandeel hoog is in verhouding tot de winst en mogelijk overgewaardeerd is. Het geeft aan dat beleggers in de toekomst een hogere winstgroei verwachten, dus zijn ze bereid om vandaag een hogere aandelenkoers te betalen. Omgekeerd kan een lage K/W erop wijzen dat de huidige aandelenkoers laag is in verhouding tot de winst en mogelijk ondergewaardeerd is.

Groeiaandelen zoals technologiebedrijven hebben meestal een hoge K/W omdat beleggers hogere toekomstige rendementen verwachten. Dit is in tegenstelling tot waardeaandelen die een lagere K/W-ratio hebben, omdat beleggers vandaag niet bereid zijn om een hogere aandelenkoers te betalen voor toekomstige winsten.

Nike's K/W-ratio op het moment van schrijven is 83,42, berekend door de prijs te delen door de winst per aandeel (133,47/1,63 = 83,42). Dit houdt in dat beleggers bereid zijn $ 83,42 te betalen voor elke $ 1 die Nike per jaar verdient. Met andere woorden, ze zijn bereid meer dan 83 jaar te wachten om hun investering terug te verdienen als het bedrijf in dat tempo blijft verdienen.

Dividendrendement van Nike

Het dividendrendement (uitgedrukt als een percentage) is een financiële ratio die aangeeft hoeveel een bedrijf jaarlijks aan dividend uitkeert ten opzichte van de aandelenkoers. Ook wel dividend-prijsverhouding genoemd (uitgedrukt in verhouding), het dividendrendement wordt berekend door het dividend per aandeel te delen door de prijs per aandeel. Het kan vervolgens worden vermenigvuldigd met 100 om de procentuele opbrengst te krijgen.

Dividendrendementen zijn omgekeerd evenredig met de aandelenkoers. Als de koers van een aandeel stijgt, daalt het dividendrendement en vice versa. Dit is de reden waarom het dividendrendement van in elkaar geslagen aandelen er vaak ongewoon hoog uitziet.

Nieuwe bedrijven die klein zijn en snel groeien, betalen een lager dividend dan volwassen bedrijven in dezelfde sectoren. Gevestigde bedrijven die niet zo snel groeien, betalen het hoogste dividendrendement. Niet-cyclische consumentenbedrijven die basisartikelen of nutsvoorzieningen verkopen, zijn voorbeelden van hele sectoren die de hoogste gemiddelde opbrengst betalen.

Nike betaalde een jaarlijks dividend van $ 1,10 per aandeel voor het fiscale jaar 2020, dus het dividendrendement zou worden berekend als (1,1/133,47) x 100 = 0,82%.

Nike's cashflow

Cashflow is de toename of afname van de hoeveelheid geld die een bedrijf heeft. In de financiële wereld wordt de term gebruikt om de hoeveelheid contant geld (valuta) te beschrijven die in een bepaalde periode wordt gegenereerd of verbruikt. Het kasstroomoverzicht meet hoe goed een bedrijf zijn kaspositie beheert; met andere woorden, hoe goed het bedrijf geld genereert om zijn schuldverplichtingen te betalen en zijn bedrijfskosten te financieren.

Het kasstroomoverzicht stelt beleggers in staat te begrijpen hoe de activiteiten van een bedrijf verlopen, waar het geld vandaan komt en hoe het geld wordt uitgegeven. Volgens het fiscale rapport voor 2020 had Nike een vrije kasstroom van 3,83 miljard dollar, zoals te zien is in de onderstaande afbeelding.

Bron: Yahoo! Financiën

Waarom Nike-aandelen kopen?

Na een somber 2020, waarin de verkoop in het tweede kwartaal met 40% daalde, heeft Nike een stijging van de verkoop gezien. Gestimuleerd door het COVID-19-vaccin en de heropening van de economie, is Nike een van de winkelaandelen die zouden moeten profiteren van hogere zomeruitgaven. Het bedrijf maakt ook gebruik van zijn online platform om de verkoop verder te stimuleren en zo tegemoet te komen aan de verandering in winkelpatronen als gevolg van de pandemie. Hier zijn enkele redenen waarom u Nike-aandelen zou moeten kopen

  • Nike maakt deel uit van het heropeningsspel op de aandelenmarkt
  • Het is een vertrouwd merk met een indrukwekkend bedrijfsmodel en een uitgebreid productportfolio
  • Het is de marktleider in sportkleding en schoenen
  • Het keert regelmatig dividend uit
  • Het zou een boost in de verkoop moeten zien als sportevenementen terugkeren.

Tip van een expert over het kopen van Nike-aandelen

Sport maakt dit jaar een comeback, met grote sportevenementen zoals de NFL en NBA al in het seizoen en de Olympische Spelen gepland voor augustus. Ook is er veel opgehoopte consumentenvraag, gedreven door een zeer hoog besparingsniveau. Daarom zou het een goed moment kunnen zijn om een Nike-positie te kopen en vast te houden terwijl u tijdens de dips meer aandelen opbouwt.
- Emmanuel Ekwomadu
Koop vandaag nog Nike-aandelen!

5 dingen die u moet overwegen voordat u Nike-aandelen koopt

Voordat u een investeringsbeslissing neemt, zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Hier zijn er vijf.

1. Begrijp het bedrijf

Het bedrijf begrijpen houdt in dat u weet wat uw bedrijf is, hoe het inkomsten genereert en wie zijn concurrenten zijn. Je kunt een bedrijf ook begrijpen door te kijken naar het management en de ideologie die het omarmt.

De legendarische belegger Peter Lynch was een groot voorstander van beleggen in bedrijven die u kent; hij geloofde dat je redelijke verwachtingen kunt vormen over de toekomst van een bedrijf door je er grondig mee vertrouwd te maken. Het is ook bekend dat Warren Buffett deze aanpak gebruikt; zijn 'circle of competence'-concept moedigt investeerders aan zich te concentreren op gebieden die ze het beste kenden.

Hoe goed u ook denkt een bedrijf te begrijpen, zorg ervoor dat u de basisprincipes bestudeert voordat u investeert.

2. Begrijp de basisprincipes van beleggen

De wereld van beleggen biedt een schijnbaar eindeloos aantal activa en kansen. Als zodanig is het gemakkelijk om te verdwalen in de euforie van beleggen. Maar beleggen gaat verder dan het kopen van een actief en wachten tot de waarde ervan stijgt.

Het begrijpen van de basisprincipes van beleggen is vergelijkbaar met het leren van een nieuwe taal. Het goede nieuws is dat als u het eenmaal onder de knie heeft, u beter begrijpt hoe u uw geld kunt beleggen.

Er zijn veel factoren die een goede beleggingsstrategie bepalen. Risicobeheer, diversificatie van de beleggingsportefeuille, fundamentele analyse en technische analyse zijn enkele van de basisprincipes die u moet kennen voordat u gaat beleggen.

3. Kies zorgvuldig uw makelaar

Uw makelaar moet een organisatie zijn met de capaciteit om uw beleggingsdoelstelling te bereiken en uw kapitaal te behouden. Als u de verkeerde makelaar kiest, kan dit de groei van uw portefeuille beïnvloeden. Over het algemeen zijn zaken waar u bij een makelaar op moet letten beveiliging, regulering door relevante autoriteiten, toegang tot beurzen en betalingsopties.

U kunt ervoor kiezen om voor een gratis makelaardij of betaalde makelaardij te gaan. Als u een kleine particuliere belegger bent, zou een gratis makelaardij aan uw behoeften voldoen, omdat u geen enorme transactiekosten hoeft te maken. Als u echter een enorm kapitaal heeft, is het misschien beter om de diensten in te roepen van een professionele makelaar die beleggingsadvies biedt.

4. Bepaal hoeveel u wilt investeren

Er zijn verschillende manieren om te beslissen hoeveel u in een bepaald aandeel wilt beleggen.

U kunt beleggen als een percentage van uw portefeuille, waarbij de algemene vuistregel is om niet meer dan 2% van uw portefeuille in een enkel aandeel te beleggen. U kunt ook een bepaald bedrag in de aandelen beleggen; bijvoorbeeld $ 1000 aan Nike-aandelen. U kunt er ook voor kiezen om met tussenpozen de markt te betreden, zoals tijdens correcties en dips, of door de koers van het aandeel in de loop van de tijd te verhogen of te verlagen.

De sleutel is om nooit een bedrag te investeren dat u zich niet kunt veroorloven te verliezen.

5. Bepaal een doel voor uw investering

Uw beleggingsdoel helpt om uw doel van beleggen in een bepaald aandeel te verduidelijken.

Waarom belegt u in dit specifieke aandeel? Is het te houden voor de lange termijn of de korte termijn? Koopt u de aandelen omdat u het bedrijf leuk vindt of ziet u een kans in het aandeel waarvan u wilt profiteren? Dit zijn het soort vragen dat u moet beantwoorden voordat u in een aandeel belegt.

Misschien koopt u de aandelen voor uw pensioen of om de studie van uw kind te financieren. Het is altijd gepast om de reden te verduidelijken waarom u in een bepaald aandeel belegt, omdat dit u helpt om rustig te blijven en vast te houden aan uw oorspronkelijke plannen, ondanks de dagelijkse ruis op de markt.

De bottom line bij het kopen van Nike-aandelen

Samengevat, Nike is een wereldwijd bedrijf dat de markt voor sportkleding blijft domineren. Het controleerde 27,4% van de sportschoenen- en kledingmarkt in 2019, en het bedrijf blijft innoveren en de kwaliteit van zijn producten verbeteren. Nike is winstgevend en heeft zijn dividenduitkeringen gedurende tien jaar consequent verhoogd, ondanks een recessie en een wereldwijde pandemie.

Om op dit moment in Nike-aandelen te beleggen, hoeft u zich alleen maar aan te melden voor een effectenhandelsaccount van een effectenmakelaar, uw effectenrekening te financieren, Nike te selecteren uit de gecategoriseerde lijst met aandelen en een marktorder of een limietorder te plaatsen om de aandelen te kopen. Of investeer via het Nike Direct Shares Purchase Program (DSPP).

Als u merkt dat u op dit moment niet klaar bent om te investeren, kunt u doorgaan met het bestuderen van het bedrijf en onze andere educatieve materialen lezen.

Alternatieve aandelen

Rolls-Royce logo
Rolls-Royce
RR
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...
Valeo logo
Valeo
VLEEF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Lyft  logo
Lyft
LYFT
...
...
Abn Amro logo
Abn Amro
ABN
...
...

Veel gestelde vragen

  1. Nike is voornamelijk genoteerd aan de New York Stock Exchange (NYSE). Het aandeel wordt echter ook verhandeld op de London Stock Exchange en Deutsche Börse Xetra. De aandelen kunnen dus op elk van die beurzen worden gekocht.

  2. U kunt Nike-aandelen kopen bij elke broker die toegang heeft tot de NYSE of een van de aanvaardbare partners in uw land. Als je wilt, kun je ook Nike's DSPP-optie gebruiken.

  3. Nike is een heel goed bedrijf. De aandelen hebben de afgelopen vijf jaar (op het moment van schrijven) meer dan 230% opgeleverd en het bedrijf past zich aan de wereld van e-shopping aan.
  4. Ja, Nike keert dividend uit. Voor het boekjaar 2020 betaalde het bedrijf een dividend van $ 1,10 per aandeel. Het heeft zijn dividend gedurende 10 opeenvolgende jaren verhoogd en het dividend met gemiddeld 10,93% per jaar verhoogd. Naar schatting keert Nike 59,46% van zijn winst uit als dividend.
  5. Ja, Nike is een winstgevend bedrijf. In 2020 genereerde het bedrijf ondanks de pandemie een inkomen van $ 2,54 miljard uit een omzet van $ 35,53 miljard.
  6. Technische analyse kan nuttig zijn voordat u koopt, om de timing van uw aankoop te verfijnen. U moet echter eerst een fundamentele analyse doen om er zeker van te zijn dat het bedrijf in goede financiële gezondheid verkeert. Fundamentele analyse vertelt u of een bedrijf goed is voor investeringen, terwijl technische analyse u vertelt wat het juiste moment is om op de koopknop te drukken.