HomeAandelenKoop Boeing
Begin met handelen met eToro

Hoe Boeing (BA) aandelen te kopen in België 2022

Boeing logo
Boeing (BOE)
...
24u prijsverandering
...
exchange
...
Auteur: Mircea Vasiu Bijgewerkt: August 7, 2022

The Boeing Company, of kortweg Boeing, is een van de grootste vliegtuigproducenten ter wereld. Het werkt via vier divisies: Boeing Capital; Defensie, Ruimtevaart en Veiligheid; Commerciële vliegtuigen; en wereldwijde diensten. Voor detailhandelaren die van plan zijn Boeing-aandelen te kopen, is het bedrijf vooral bekend om zijn commerciële luchtvaartactiviteiten die een grote klap kregen tijdens de COVID-19-pandemie. Het is ook een concurrent van Airbus.

Dit iconische Amerikaanse bedrijf, opgericht in 1916, heeft meer dan 141 duizend mensen in dienst. Het behoort tot de industriële sector: een cyclische sector die de ups en downs weerspiegelt die te zien zijn in de conjunctuurcyclus.

In de jaren voorafgaand aan de pandemie had Boeing last van negatieve publiciteit vanwege technische problemen met zijn 737 Max-vliegtuigen. Het achtervolgt het bedrijf tot op de dag van vandaag, maar de aandelen van Boeing hebben zich hersteld van de dieptepunten van 2020 en zijn met meer dan 81% gestegen in de twaalf maanden tot mei 2021.

Hoe Je BOE Aandelen Koopt in 5 Eenvoudige Stappen

  1. 1
    Bezoek de website van eToro met onderstaande link en meld je aan door je gegevens in te vullen in de verplichte velden.
  2. 2
    Vul je persoonlijke gegevens in en vul een korte vragenlijst in voor informatieve doeleinden.
  3. 3
    Klik 'storten', kies je favoriete betaalmethode en volg de aanwijzingen om geld op je rekening te zetten.
  4. 4
    Zoek je favoriete aandeel en vind de belangrijkste statistieken. Als je eenmaal klaar bent om te investeren, klik je op 'handel'.
  5. 5
    Vul het bedrag in wat je wilt investeren en pas je belegging aan om het aandeel te kopen.

Alles wat u moet weten over Boeing

Laten we, voordat we dieper ingaan op de financiële fundamenten van Boeing, eens kijken naar de strategie en geschiedenis van het bedrijf, hoe het zijn winst maakt en welke kansen er in het verschiet liggen.

Boeing-geschiedenis

Boeing bestaat al bijna een eeuw en heette aanvankelijk de Boeing Airplane Company. Het veranderde zijn naam na vijftig jaar bestaan om beter de nieuwe activiteiten weer te geven waarmee het zich bezighield: defensie, ruimtevaart en veiligheid, en Boeing Capital.

De rivaliteit met Airbus is bekend bij investeerders. Boeing en Airbus concurreren rechtstreeks, en hun rivaliteit bij het verkrijgen van het grotere aantal jaarlijkse bestellingen is een maatstaf voor de algemene wereldeconomie. Zo werd tijdens de COVID-19-pandemie het nieuws dat Ryanair meerdere Boeing-vliegtuigen heeft besteld, gezien als het dieptepunt van de conjunctuur.

De gediversifieerde activiteiten van Boeing hielpen de aandelenkoers te herstellen na de veiligheidsproblemen met betrekking tot de 737 Max-vliegtuigen.

Wat is de strategie van Boeing?

Zoals eerder vermeld, is Boeing een industrieel bedrijf dat op vier verschillende gebieden concurreert. Naast zijn enorme activiteiten met defensieprojecten van de Amerikaanse overheid, biedt het ook financiële diensten en beheert het financiële blootstelling via financiële leases onder het Boeing Capital-gedeelte van zijn activiteiten. Zoals elk cyclisch bedrijf is Boeing sterk afhankelijk van de economische cyclus, en perioden van economische recessie wegen op de winstgevendheid.

Hoe verdient Boeing geld?

Boeing is vooral bekend om zijn divisie Commercial Airplane die vlootondersteunende diensten, commerciële straalvliegtuigen en vrachtdiensten levert. Maar dit is niet het enige segment dat bijdraagt aan de financiële prestaties van het bedrijf.

Het bedrijf runt een enorm bedrijf in de defensie- en veiligheidssector en is betrokken bij de productie van onbemande militaire vliegtuigen, bewakings- en inlichtingensystemen, om er maar een paar te noemen.

Boeing had het moeilijk tijdens de COVID-19-pandemie toen de commerciële luchtvaartindustrie plotseling tot stilstand kwam. Op het moment van schrijven moet het nog herstellen: 25% onder het niveau van vóór de pandemie, wat van invloed is op de winst-en-verliesrekening van Boeing.

Hoe heeft Boeing de afgelopen jaren gepresteerd?

Ondanks de problemen met de 737 Max piekte de aandelenkoers van Boeing een jaar voor de pandemie op meer dan 440 dollar per aandeel. Toen sloeg de pandemie toe en de rest is geschiedenis.

In tegenstelling tot andere sectoren die profiteerden van de pandemie, zoals de technologiesector, was de commerciële luchtvaartsector een van de moeilijkste sectoren. Hoewel de dip op de aandelenmarkt voor alle sectoren abrupt was, was het herstel ongelijkmatig. Veel bedrijven herstelden zich bijvoorbeeld snel om het pre-pandemische niveau te overschrijden, terwijl BA-aandelen slechts de helft van de verloren koers van het aandeel herstelden.


Boeing fundamentele analyse

Handelaren en investeerders gebruiken verschillende technieken om een bedrijf te waarderen. Terwijl technische analyse meestal wordt gebruikt om te speculeren op bewegingen van financiële activa, wordt fundamentele analyse gebruikt om de intrinsieke waarde van een bedrijf te vinden (vandaar wat de aandelenkoers eigenlijk zou moeten zijn).

De marktprijs weerspiegelt altijd de contante waarde van de toekomstige kasstromen van de onderneming. Er zijn veel modellen om die toekomstige kasstromen te verdisconteren om de juiste contante waarde te achterhalen, en aan het einde van het proces hebben beleggers een idee over de intrinsieke waarde van het bedrijf.

Als de marktprijs boven de berekende intrinsieke waarde ligt, zijn de aandelen overgewaardeerd. De belegger heeft de mogelijkheid om "short te verkopen" (wedden op een dalende prijs) door te lenen van de makelaar, of gewoon krap zitten als de belegger een long-only-strategie volgt bij het beheren van de portefeuille.

Als de marktprijs daarentegen onder de berekende intrinsieke waarde ligt, worden de aandelen als ondergewaardeerd beschouwd. Daarom zal de belegger proberen exposure te krijgen door "long te gaan" in een geld- of margerekening.

Laten we nu eens kijken naar de omzet, winst per aandeel (EPS), koers/winstverhouding (P/E), dividendrendement en cashflow van Boeing.

De omzet van Boeing

Omzet verwijst naar de totale verkoop van goederen en diensten over een bepaalde periode. Dit is een belangrijk aspect bij het interpreteren van financiële overzichten: de resultatenrekening (waar de omzetpositie thuishoort) toont de financiële prestaties van een bedrijf, terwijl de balans alleen de financiële positie op een bepaald moment laat zien, meestal aan het einde van de fiscaal jaar.

In schril contrast met het netto-inkomen, dat bekend staat als de onderste regel, vormen de inkomsten de bovenste regel van de resultatenrekening. Volgens de laatste kwartaalresultaten daalde de omzet van Boeing met 10% tot $ 15,2 miljard in het eerste kwartaal van 2021 in vergelijking met dezelfde periode in 2020.

De winst per aandeel van Boeing

Earnings-per-Share of EPS is een winstgevendheidsratio op basis van het nettoresultaat, dat de bottom line op de winst- en verliesrekening is, na aftrek van preferente dividenden, en aangepast door het gewogen gemiddeld aantal uitstaande aandelen.

Een bedrijf kan in de loop van een jaar nieuwe aandelen uitgeven, terugkopen of de aandelenkoers splitsen. Al deze acties zouden van invloed zijn op het gewogen gemiddeld aantal uitstaande aandelen. Als er enkele inbeddingsopties bestaan, zoals warrants of converteerbare aandelen, zullen deze ook van invloed zijn op het aantal aandelen. Om deze reden berekenen beleggers niet alleen de basis-WPA, maar ook de verwaterde WPA. Het verschil tussen beide is dat de verwaterde WPA laat zien wat de WPA zou zijn als de converteerbare schuld daadwerkelijk zou worden omgezet.

Hoe hoger het EPS-getal, hoe beter voor het bedrijf. Op het moment van schrijven is de winst per aandeel van Boeing de afgelopen vier kwartalen dramatisch gedaald, voornamelijk als gevolg van de totale ineenstorting van de luchtvaartindustrie. Hoewel de winst per aandeel van Boeing in het laatste kwartaal verschrikkelijk is, moet u er rekening mee houden dat beleggers een aandeel prijzen op basis van de toekomstige waarde van de cashflow.

De K/W-verhouding van Boeing

De koers-winstverhouding (P/E) toont eenvoudig de waarde van de aandelen van het bedrijf gedeeld door de EPS. Op het moment van schrijven kost een aandeel Boeing $ 239,57, maar we kunnen de K/W-ratio niet berekenen omdat het bedrijf in de voorgaande kwartalen geld heeft verloren (waardoor de noemer negatief is).

In algemene termen: hoe hoger de P/E-ratio, hoe groter de kans dat de aandelenkoers van het bedrijf overgewaardeerd is.

Dividendrendement van Boeing

Zoals de naam al doet vermoeden, is het dividendrendement een financiële ratio die het jaarlijkse dividend (uw aandeel in de winst van het bedrijf) weergeeft, gedeeld door de aandelenkoers. Voor veel beleggers zijn dividendbetalende bedrijven een must in een portefeuille vanwege de mogelijkheid om de opbrengst te herinvesteren. Hoe hoger de ratio, hoe aantrekkelijker het bedrijf is voor investeerders die op zoek zijn naar dividend.

Hoe langer de geschiedenis van dividendbetalingen, hoe aantrekkelijker het bedrijf voor investeerders die op zoek zijn naar dividend. Niet alle bedrijven keren echter dividend uit, en sommige bedrijven die dat wel doen, doen dit om investeerders aan te trekken in een krimpende sector.

Boeing keert momenteel geen dividend uit, terwijl dat vroeger wel het geval was. Hoogstwaarschijnlijk zal het weer dividend gaan uitkeren als het bedrijf terugvecht na de door een pandemie geleide ineenstorting.

Cashflow van Boeing

Het kasstroomoverzicht onthult de contanten die beschikbaar zijn voor het bedrijf, en dit is gegroepeerd in drie categorieën: kasstroom uit operationele, investerings- en financieringsactiviteiten. Van de drie is de cashflow uit operaties - ook bekend als CFO of operationele cashflow - de belangrijkste omdat het laat zien hoeveel geld het bedrijf genereert uit zijn dagelijkse activiteiten.

Een sterke kaspositie is wenselijk omdat het een levensvatbare onderneming suggereert. Ook activa die snel in contanten kunnen worden omgezet, zoals verhandelbare effecten, zijn ook wenselijk.

Waarom Boeing-aandelen kopen?

Boeing is een van de marktleiders in de luchtvaartindustrie, maar genereert ook een groot deel van zijn inkomsten uit andere bronnen. Enkele jaren geleden was het idee om te diversifiëren, weg van de belangrijkste commerciële vliegtuigbouwindustrie door aangrenzende bedrijfstakken in de defensie- en veiligheidssectoren te betreden.

Helaas trof de pandemie de meeste klanten van Boeing; dat wil zeggen, commerciële luchtvaartmaatschappijen. Vanwege de pandemie en de "force majeure"-clausules werden commerciële luchtvaartmaatschappijen bevoordeeld in hun contractuele verplichtingen met de vliegtuigfabrikanten.

De pandemie heeft de luchtvaartindustrie zo hard getroffen dat veel namen door regeringen zijn gered. Het meest verbazingwekkende voorbeeld komt van een van de leiders in de commerciële luchtvaartindustrie: Lufthansa AG, een Duitse luchtvaartmaatschappij die moest worden gered door de Duitse regering.

Toch is vliegreizen hier om te blijven. Hier zijn enkele redenen om Boeing-aandelen te kopen ondanks de slechte financiële positie die is verzwakt door de pandemie:

  • Een toonaangevende fabrikant van commerciële vliegtuigen, met een gediversifieerd bedrijf
  • Veelbelovende groeitrends voor de commerciële luchtvaartindustrie zodra de pandemie voorbij is
  • Nieuw management
  • De bestellingen begonnen zich weer op te bouwen naarmate de pandemie afneemt.

Tip van een expert over het kopen van Boeing-aandelen

Boeing is actief in een cyclische industrie en wordt getroffen tijdens perioden van economische krimp. Nu de conjunctuur het dieptepunt is gepasseerd en de economie weer is gaan groeien zoals in het eerste kwartaal van het jaar, zullen cyclische bedrijven zoals Boeing gemakkelijker hun financiële resultaten kunnen verbeteren.
- Mircea Vasiu
Koop vandaag nog Boeing-aandelen!

5 dingen die u moet overwegen voordat u Boeing-aandelen koopt

Investeren in een bedrijf komt meestal aan het einde van een due diligence-proces dat ten minste de volgende punten omvat: het volledig begrijpen van de bedrijfsactiviteiten, het opstellen van een investeringsthese, het beoordelen van de financiële tussenpersoon, het beslissen over het te investeren kapitaal en het bepalen van een investering doelstelling.

1. Begrijp het bedrijf

Beleggers voelen zich om verschillende redenen aangetrokken tot een bedrijf, die persoonlijk kunnen zijn (dwz ze gebruiken en waarderen de producten of diensten van het bedrijf) of te maken hebben met kernwaarden (bijvoorbeeld het bedrijf investeert in schone energie). Een bedrijf dat dividend uitkeert, kan sommige beleggers meer aanspreken, terwijl andere zich richten op groei in plaats van op dividenden. Berkshire Hathaway van Warren Buffett staat bekend als een van de meest succesvolle bedrijven ter wereld, maar het keert geen dividend uit.

2. Begrijp de basisprincipes van beleggen

Zorg ervoor dat u de 101 van beleggen begrijpt. Beleggen gaat meestal over het beheersen van risico's, maar niet het elimineren ervan (omdat dat niet kan). Diversificatie is een strategie om risico's te verminderen.

3. Kies zorgvuldig uw makelaar

De makelaar is uw partner in het investeringsproces. Lage vergoedingen en commissies zijn niet het enige dat telt, en de meeste beleggers kiezen hun makelaars op basis van andere criteria, zoals reputatie of regelgeving. Het handelsplatform van de makelaar is ook belangrijk omdat succesvolle diversificatie afhangt van het feit dat de makelaar verschillende activaklassen beschikbaar stelt om te kopen.

4. Bepaal hoeveel u wilt investeren

Dit is een controversieel punt om te overwegen, omdat het afhangt van het type belegger dat u bent: risicomijdend, risicozoekend of risiconeutraal. Doorgaans zijn financiële marktdeelnemers risicomijdend, maar toch zijn er overal verleidingen.

Met margerekeningen kunnen handelaren meer aandelen kopen dan het geld op hun rekening toelaat. In dit geval heeft kopen op marge extra kosten (de rente op het geld dat van de makelaar is geleend) en een verhoogd neerwaarts risico. Tijdens bearish markten kunnen beleggers margestortingen ontvangen van hun makelaars, wat betekent dat hun posities worden gesloten als ze niet meer contant geld storten.

5. Bepaal een doel voor uw investering

Het investeringsproces begint met de planningsstap. Bij het plannen moet de belegger rekening houden met het doel of het doel van de investering. Dingen om te overwegen zijn of de investering diversificatievoordelen moet opleveren, hoe lang u bereid bent om belegd te blijven, wat het vereiste rendement is en wat het maximale risico is dat u bereid bent te nemen. Er is een gezegde dat zegt: "Als je faalt om te plannen, plan je te falen!"

De bottom line bij het kopen van Boeing-aandelen

Boeing is een toonaangevend bedrijf in zijn branche en is een van de Dow Jones Industrial Average-componenten.

Terwijl de economie herstelt van de dieptepunten, doen cyclische bedrijven zoals Boeing dat ook. In het eerste kwartaal van het jaar groeide het Amerikaanse bruto binnenlands product (bbp) met meer dan 6%, wat erop wijst dat de ergste economische krimp voorbij is. Boeing en andere cyclische bedrijven zouden moeten profiteren van de nieuwe expansiefase in de conjunctuurcyclus.

Hoewel Boeing op dit moment geen dividendbetalend bedrijf is, heeft het wel een dividendgeschiedenis. Het is redelijk om aan te nemen dat de "goede gewoonte" om dividenden uit te keren zal volgen nadat de pandemie voorbij is.

Als u klaar bent om te beleggen, kunt u het eenvoudige proces van drie stappen volgen: het kiezen van een makelaar, het vinden van het aandeel waarin u wilt beleggen en het plaatsen van een bestelling.

Als u niet zeker bent van het algemene investeringsproces, kunt u meer informatie vinden door onze handleidingen te lezen voordat u uw geld in investeringen steekt.

Alternatieve aandelen

Rolls-Royce logo
Rolls-Royce
RR
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...
Valeo logo
Valeo
VLEEF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Lyft  logo
Lyft
LYFT
...
...
Abn Amro logo
Abn Amro
ABN
...
...

Veel gestelde vragen

  1. Nee. Boeing had sterke fundamenten voordat de pandemie de wereld trof. Het bedrijf kreeg een indirecte klap van de sluiting van het vliegverkeer, omdat beleggers met name geld uit die aandelen trokken. Terwijl die trend omkeert en de wereldeconomieën opengaan, is de luchtvaartindustrie klaar om weer op te stijgen.
  2. Meest waarschijnlijke. Tot 2020 had Boeing een lange geschiedenis van het uitkeren van dividenden en stopte daarmee vanwege de pandemie. Het heeft geen zin om een dividend uit te keren als de sector op instorten staat, maar zodra de sector zich herstelt, zullen de financiële prestaties van Boeing dat ook doen. Daarom is het niet meer dan redelijk om aan te nemen dat het plan is om terug te keren naar een dividendbetalende onderneming zodra dit levensvatbaar is.
  3. Het waarderen van een bedrijf dat op zoek is naar de intrinsieke waarde van zijn aandelen is uitsluitend een fundamenteel analyseconcept. Beleggers kijken naar de financiële gegevens van het bedrijf en gebruiken verschillende modellen om de toekomstige waarde van de kasstromen te verdisconteren. In een markt die semi-sterk efficiënt is, kan zelfs fundamentele analyse niet leiden tot abnormale rendementen gedurende lange perioden. De markten hebben echter keer op keer bewezen dat ze niet zo efficiënt zijn, dus het vinden van de juiste aandelen om te kopen vereist een combinatie van zowel technische als fundamentele analyse.

  4. Kopen: Aandelen kopen is wedden dat de prijs stijgt. In feite neemt de belegger een lang belang in de aandelen van het bedrijf. Het goede deel is dat het nadeel beperkt of begrensd is tot nul. Om deze reden zijn veel beleggingsstrategieën van bekende hedgefondsen long-only strategieën, waardoor onnodige blootstelling bij shorten op een aandeel wordt vermeden. Bij shorten: de belegger leent de aandelen van de makelaar, maar als de markt hoger wordt, is het nadeel grenzeloos of onbeperkt, wat kan leiden tot mogelijk enorme verliezen. Een recent voorbeeld is GameStop, dat miljarden verliezen veroorzaakte voor short-selling van hedgefondsen.

  5. Ja, Boeing is nu niet winstgevend. Maar de aandelen worden nog steeds elk boven $ 200 verhandeld en dit vertelt veel over het perspectief van beleggers op toekomstige inkomsten. Onthoud dat het de contante waarde van de toekomstige kasstromen is die er het meest toe doet bij het waarderen van een bedrijf.
  6. Dit is net zo eenvoudig als beleggen in een andere markt. Lopende orders staan bekend als de juiste tools om effectief geldbeheer in te zetten. Als zodanig hoeft u alleen maar het niveau in te stellen dat het verlaten van de belegging aangeeft en op dat niveau een stop-loss-order te plaatsen. Wanneer en als de markt dat niveau bereikt, haalt de makelaar u automatisch uit een ongemakkelijke positie.