HomeAandelenKoop Amazon
Begin met handelen met eToro

Hoe Amazon (AMZN) aandelen te kopen in België 2022

Amazon logo
Amazon (AMZN)
...
24u prijsverandering
...
exchange
...
Auteur: Tony Loton Bijgewerkt: August 7, 2022

Opgericht als een online boekwinkel door Jeff Bezos in 1994, is Amazon uitgegroeid tot een van de grootste bedrijven ter wereld, en ongetwijfeld het grootste e-commercebedrijf, dat vrijwel alles verkoopt, van boeken, elektronica en speelgoed tot meubels, eten en medicijnen. Naast de detailhandel, produceert en verkoopt Amazon ook zijn eigen producten, zoals de Amazon Echo en de Kindle e-reader.

Maar Amazon gaat niet alleen over e-commerce; het bedrijf heeft zich gediversifieerd naar kunstmatige intelligentie en cloudcomputing (met Amazon Web Services, de grootste cloudcomputingservice ter wereld). Amazon biedt ook digitale streamingdiensten - inclusief zijn eigen films en tv-programma's - via het Amazon Prime Video-platform. De muzieksectie, Amazon Music, biedt toegang tot miljoenen nummers.

We hebben deze gids gemaakt om u te laten zien waarom u misschien Amazon-aandelen wilt kopen, rekening houdend met verschillende technische analyses en fundamentele factoren.

Hoe Je AMZN Aandelen Koopt in 5 Eenvoudige Stappen

  1. 1
    Bezoek de website van eToro met onderstaande link en meld je aan door je gegevens in te vullen in de verplichte velden.
  2. 2
    Vul je persoonlijke gegevens in en vul een korte vragenlijst in voor informatieve doeleinden.
  3. 3
    Klik 'storten', kies je favoriete betaalmethode en volg de aanwijzingen om geld op je rekening te zetten.
  4. 4
    Zoek je favoriete aandeel en vind de belangrijkste statistieken. Als je eenmaal klaar bent om te investeren, klik je op 'handel'.
  5. 5
    Vul het bedrag in wat je wilt investeren en pas je belegging aan om het aandeel te kopen.

Alles wat u moet weten over Amazon

Laten we Amazon nu nader leren kennen door zijn geschiedenis, strategie, de manier(en) waarop het geld verdient en hoe het de afgelopen jaren heeft gepresteerd te onderzoeken.

Amazon-geschiedenis

Jeff Bezos richtte op 5 juli 1994 Amazon op in de garage van zijn gehuurde huis in Bellevue, Washington. Het bedrijf begon als een online boekwinkel, maar is sindsdien uitgegroeid tot het grootste e-commercebedrijf ter wereld. Het is ook gediversifieerd in cloud computing en digitale streamingdiensten.

Bezos kwam op het idee om een online bedrijf op te bouwen na het lezen van een rapport over de toekomst van internet in het begin van de jaren negentig, waarin een jaarlijkse groei van de webhandel werd voorspeld op 2.300%. Van alle producten die online verkocht konden worden, koos hij voor boeken vanwege de wereldwijde vraag naar literatuur, de lage eenheidsprijs en het grote aantal titels dat in gedrukte vorm beschikbaar is. De ouders van Bezos boden een startkapitaal van bijna $ 250.000 voor de start-up, waarmee ze de eerste investeerders van het bedrijf waren.

In 1997 ging Amazon naar de beurs en werd het genoteerd aan de Nasdaq-beurs. Tussen 1998 en 2004 bood Amazon klanten gemakswinkels en andere diensten aan. In 2005 lanceerde het bedrijf zijn cloud computing-eenheid, Amazon AWS, en het crowdsourcing-gebied met Amazon Mechanical Turk. In 2011 begon het met het aanbieden van streamingdiensten, waaronder Amazon Music en Amazon Video. Eind 2020 kondigde Amazon aan dat het een online apotheek zou opzetten en zinspeelde het op plannen om jets over te nemen voor zijn bezorgactiviteiten. Amazon heeft ook voedselbezorgbedrijven overgenomen, zoals Deliveroo en Selz. Op het moment van schrijven heeft Amazon 1,3 miljoen werknemers in dienst.

Wat is de strategie van Amazon?

De strategie van Amazon is overgegaan van de online boekwinkel die het ooit was naar een e-commercegigant die bedrijven een marktplaats biedt om hun producten te verkopen. Het heeft ook zijn vleugels uitgespreid naar andere gebieden zoals logistiek, consumententechnologie, cloud computing en - meest recentelijk - digitale streaming.

De kern van de strategie is om consumenten gemakkelijke toegang te bieden tot alles wat ze nodig hebben om comfortabel te leven in onze door technologie gedreven wereld. Het bedrijfsmodel van Amazon is om alle beschikbare technologie te gebruiken om alles wat het nodig heeft om consumenten te bedienen verticaal te integreren door verschillende bezorgdiensten aan te schaffen. Amazon gebruikt de kostenbesparende voordelen van zijn op abonnementen gebaseerde diensten (Amazon Prime-lidmaatschap) om meer klanten aan te trekken en hen vaker te laten winkelen.

Of het nu gaat om online detailhandel, cloud computing of digitale streamingdiensten, Amazon bedient voornamelijk consumenten in de online ruimte. Er wordt echter ook geëxperimenteerd met fysieke Amazon Go-supermarkten die door robots worden bemand. De robotkiosken werken zonder kassa's of kassa's en kunnen ook worden uitgerust met bezorgdrones voor thuisbezorging.

Hoe verdient Amazon geld?

Amazon genereert zijn inkomsten uit online winkels, fysieke winkels, externe verkopersdiensten, abonnementsdiensten en Amazon Web Services (AWS). Detailhandel blijft de belangrijkste inkomstenbron van het bedrijf, waarbij online en fysieke winkels een groot deel van de omzet voor hun rekening nemen. Dit omvat inkomsten van externe retailers, die Amazon toestaat hun producten op zijn platform te verkopen en hen een commissie op de verkoop in rekening brengt. Producten die via externe detailhandelaren worden verkocht, zijn vaak minder gebruikelijke artikelen met een hogere aankoopprijs. Door gebruik te maken van externe retailers, kan Amazon voorkomen dat het een hogere voorraadomzet heeft en zijn winst verwatert door goederen lang vast te houden.

Het op abonnementen gebaseerde model van Amazon, de Amazon Prime-service, draagt ook bij aan de inkomsten. Abonneren op een Amazon Prime-account door een vast bedrag per jaar te betalen, biedt klanten gratis verzending binnen twee dagen of dezelfde dag voor in aanmerking komende artikelen. Met het abonnement kunnen klanten ook de meeste Amazon-media en entertainmentcontent streamen. Kindle, waarmee abonnees boeken online kunnen lezen, is een ander abonnementsmodel dat inkomsten genereert voor het bedrijf.

De cloud computing-eenheid, Amazon Web Service (AWS), is een andere belangrijke bron van inkomsten. AWS heeft momenteel ongeveer een derde van de wereldwijde cloudmarkt in handen, wat bijna twee keer zoveel is als zijn naaste concurrent: Microsoft. Hoewel het niet de meeste inkomsten oplevert voor Amazon, levert AWS verreweg de grootste bijdrage aan het bedrijfsresultaat. Het bedrijf ziet AWS als een krachtige groeikatalysator die voortdurend nieuwe klanten zal binnenhalen met een toenemende acceptatie door de onderneming.

In zijn financiële rapporten verdeelt Amazon zijn bedrijf in drie segmenten: Noord-Amerika, Internationaal en AWS. De segmenten Noord-Amerika en Internationaal verwijzen naar geografische uitsplitsingen van de detailhandelsactiviteiten van Amazon. Die twee segmenten beschrijven dus de omzet en het bedrijfsresultaat uit detailhandelsverkopen, abonnementsdiensten en export uit Noord-Amerika en de rest van de wereld.

In het boekjaar 2020, eindigend op 31 december 2020, was Noord-Amerika bijvoorbeeld goed voor $ 236,3 miljard aan inkomsten, wat een stijging is van 38,4% ten opzichte van FY 2019 en ongeveer 61% van de netto-inkomsten van het bedrijf voor het jaar vertegenwoordigt. Het internationale segment was goed voor $ 104,4 miljard aan inkomsten, wat 27% van de totale netto-omzet vertegenwoordigt, terwijl het AWS-segment een omzet van $ 45,4 miljard genereerde, wat ongeveer 12% van de totale netto-omzet vertegenwoordigt.

In termen van het bedrijfsresultaat in het boekjaar 2020, genereerde het segment Noord-Amerika $ 8,7 miljard, wat neerkomt op ongeveer 38% van het totale bedrijfsresultaat voor alle segmenten. Het internationale segment rapporteerde een bedrijfsresultaat van $717 miljoen, wat slechts ongeveer 3% van het totale bedrijfsresultaat voor alle segmenten uitmaakt. Interessant is dat het AWS-segment $ 13,5 miljard opbracht, wat 59% van het totale bedrijfsresultaat voor alle segmenten vertegenwoordigt.

Hoe heeft Amazon de afgelopen jaren gepresteerd?

Amazon is in de loop der jaren gestaag gegroeid en dit heeft zich gemanifesteerd in de gestaag stijgende aandelenkoers gedurende vijf jaar: van $ 671,41 in de eerste week van mei 2016 tot $ 3467,42 aan het einde van de laatste week van april 2021. Deze prijsstijging van 400% + betekent dat iemand die vijf jaar eerder $ 10.000 in Amazon heeft geïnvesteerd, meer dan $ 41.000 aan winst zou hebben.

Bron: Yahoo! Financiën

Amazon fundamentele analyse

Fundamentele analyse is een methode om activa te evalueren om de werkelijke waarde ervan te kennen, zodat u kunt voorspellen hoe het bedrijf in de toekomst kan presteren.

In tegenstelling tot technische analyse, waarbij specifieke patronen in koersbewegingen van aandelen worden gebruikt om toekomstige prijsbewegingen te voorspellen, is fundamentele analyse een proces om de gezondheid en intrinsieke waarde van het onderliggende bedrijf te bepalen. Wanneer u een fundamentele analyse van een aandeel uitvoert, bent u geïnteresseerd in bepaalde factoren of verhoudingen die laten zien hoe goed het bedrijf presteert. Sommige van die factoren zijn onder meer het management en de goodwill van het bedrijf, die niet meetbaar zijn, evenals de K/W-ratio, omzet, winst, winst per aandeel, dividendrendement en cashflow, die meetbaar zijn.

Vervolgens kijken we naar die meetbare verhoudingen om te zien hoe u ze in uw analyse kunt gebruiken.

Amazon's inkomsten

De omzet van een bedrijf, ook wel bruto-omzet genoemd, verwijst naar de totale hoeveelheid geld die wordt gegenereerd door de verkoop van goederen of diensten die door het bedrijf worden aangeboden. Wanneer u het kwartaal- of jaarrapport van een bedrijf analyseert, is de omzet meestal het eerste dat u bovenaan de resultatenrekening ziet (daarom wordt het soms "topregel" genoemd). U kunt het rapport van de website van het bedrijf krijgen, maar sommige effectenmakelaars nemen de link ook op hun websites op.

Omzetgroei - wanneer de huidige omzet hoger is dan die van de overeenkomstige periode in het voorgaande jaar - is een goede zaak voor de voorraad van het bedrijf. De omzet van Amazon voor het boekjaar 2020 dat eindigde op 31 december 2020, groeide met 37,6% tot $ 386,1 miljard, vergeleken met $ 280,5 miljard in het boekjaar 2019.



Bron: Yahoo! Financiën

Amazon's winst per aandeel

In de financiële analyse van een onderneming is de winst de winst die de onderneming in de verslagperiode heeft gemaakt nadat alle kosten en belastingen van de inkomsten zijn afgetrokken. Omdat de omzet de "toplijn" wordt genoemd, zou je inkomsten de "bottom line" kunnen noemen.

Als aandeelhouder zijn de totale inkomsten niet zo belangrijk omdat u niet het hele bedrijf bezit. Wat nuttiger is, is de winst per aandeel (EPS), een belangrijke financiële ratio die aangeeft hoe winstgevend het bedrijf was in de verslagperiode.

De winst per aandeel van Amazon wordt berekend door het netto-inkomen te delen door het totale aantal uitstaande gewone aandelen. Hoe hoger de EPS, hoe winstgevender het bedrijf. Hoewel u de WPA zelf kunt berekenen, wordt deze vaak aangeboden op verschillende financiële websites, zoals Yahoo! Financiën waar (op het moment van schrijven) het wordt gegeven als 14.09 voor Amazon.

EPS wordt gebruikt om een andere verhouding te berekenen, de P/E-ratio, die we hierna zullen bespreken.

K/W-verhouding van Amazon

De koers-winstverhouding (P/E) is een financiële ratio die de huidige aandelenkoers van een bedrijf meet ten opzichte van de winst per aandeel. Het wordt berekend door de huidige prijs van de aandelen van het bedrijf te delen door de winst per aandeel.

Over het algemeen suggereert een hoge K/W dat beleggers in de toekomst een hogere winstgroei verwachten, dus zijn ze bereid om vandaag een hogere aandelenkoers te betalen. Boven een bepaald niveau kan het echter betekenen dat het bedrijf overgewaardeerd is. Historisch gezien varieerde de gemiddelde P/E voor de S&P 500 Index, die vaak als benchmark wordt gebruikt, van 13 tot 15.

Om de P/E-ratio van Amazon te berekenen, deelt u eenvoudig de huidige aandelenkoers door de EPS. Als we het boekjaar 2020 als voorbeeld nemen, zou de berekening op het moment van schrijven 3467,42/14,09 = 246,10 zijn. Dit betekent dat beleggers bereid waren $ 246,10 te betalen voor elke $ 1 die Amazon per jaar verdient. Met andere woorden, het zou Amazon meer dan 246 jaar kosten om genoeg geld te verdienen om uw investering terug te betalen.

De K/W-ratio van Amazon kan aan de hoge kant worden genoemd, wat zou kunnen betekenen dat het bedrijf overgewaardeerd is. Maar de K/W houdt geen rekening met de winstgroei van het bedrijf. De PEG-ratio, die de relatie tussen de P/E-ratio en de winstgroei meet, geeft dus een completer verhaal dan de P/E alleen.

Amazon's dividendrendement

Dividenden zijn betalingen die het bedrijf aan zijn aandeelhouders doet als hun aandeel in de winst van het bedrijf. Ze zijn een deel van de winst van het bedrijf dat wordt gedeeld met de aandeelhouders.

Dividenduitkerende bedrijven declareren doorgaans twee keer per jaar dividenden en dergelijke informatie is te vinden op grote financiële websites of op de website van uw effectenmakelaar.

Dividendrendement vergelijkt de dividendbetalingen van een bedrijf (voor het jaar) met de aandelenkoers. Als het bedrijf $ 1 aan jaarlijkse dividenden uitkeert en de huidige aandelenkoers $ 20 is, dan zou het dividendrendement 1/20 zijn, uitgedrukt in percentage om 5% te krijgen.

Veel beleggers houden van aandelen met een goed dividendrendement omdat ze hun aandelen lang aanhouden, en ze willen er zeker van zijn dat het geld dat ze verdienen met het houden van een aandeel beter is dan de rentetarieven die ze zouden hebben ontvangen als ze dat geld bij een bank. Handelaren daarentegen houden een aandeel voor een korte tijd aan en zijn meer geïnteresseerd in het verdienen van geld door prijsschommelingen op de korte termijn dan door dividenden.

Ondanks de hoge winst per aandeel, is Amazon nog niet begonnen met het uitkeren van dividend aan zijn aandeelhouders. In plaats daarvan ploegt het bedrijf zijn inkomsten terug in het bedrijf, wat een van de redenen is voor de enorme kapitaalgroei van het aandeel.

Cashflow van Amazon

Kasstroom verwijst naar het nettobedrag aan contanten of equivalenten daarvan die in en uit een bedrijf gaan. Geld dat in het bedrijf komt, wordt kasinstroom genoemd en geld dat het bedrijf verlaat, wordt uitgaande kasstroom genoemd.

Wil een bedrijf in goede gezondheid verkeren, dan moet het positieve kasstromen genereren, wat betekent dat de inkomende kasstromen groter moeten zijn dan de uitgaande kasstromen. Net als bij veel andere bedrijven met een goede financiële gezondheid, behoudt Amazon een positieve cashflow.



Bron: Yahoo! Financiën

Waarom Amazon-aandelen kopen?

De bedrijfsstrategie van Amazon zal winstgevend blijven omdat zijn producten en diensten essentieel zijn voor het dagelijks leven. Van winkelen, tot online tot streaming, tot cloudcomputing, mensen zullen altijd Amazon-services nodig hebben. En Amazon probeert constant meer waarde te creëren voor zijn klanten.

Amazon-aandelen hebben dus nog steeds ruimte voor groei in vergelijking met andere aandelen, en dit is waarom:

  • Amazon rust niet op zijn indrukwekkende groei door de jaren heen, het probeert constant meer waarde te creëren voor zijn klanten - de nieuwe robotkiosk is een voorbeeld
  • Het merk Amazon wordt wereldwijd vertrouwd
  • Het bedrijf boekte in het verleden winstgroei en overtrof altijd de verwachtingen van analisten.

Tip van een expert over het kopen van Amazon-aandelen

Op het moment van schrijven worden Amazon-aandelen verhandeld tegen ongeveer $ 3467,42 per aandeel. Dus als u geen enorm investeringskapitaal heeft, kan het een goed idee zijn om de aandelen te kopen via makelaars en platforms die fractionele aandelen aanbieden.
- Tony Loton
Koop vandaag nog Amazon-aandelen!

5 dingen die u moet overwegen voordat u Amazon-aandelen koopt

Voordat u Amazon-aandelen koopt, zijn hier vijf dingen die u moet doen:

1. Begrijp het bedrijf

Voordat u uw geld op een bedrijf zet, moet u het bedrijf begrijpen: wat het doet en hoe het geld verdient. Laat het indien mogelijk een bedrijf zijn waarvan u de producten al gebruikt. Vertrouwd zijn met een bedrijf mag u er echter niet van weerhouden om een fundamentele analyse uit te voeren om zeker te zijn van de financiële gezondheid van het bedrijf voordat u investeert.

2. Begrijp de basisprincipes van beleggen

Voordat u probeert te investeren in Amazon, moet u de basisprincipes van beleggen leren. Je moet dingen leren als risicobeheer, geldbeheer en diversificatie. Terwijl risicobeheer en geldbeheer u in staat stellen te bepalen hoeveel u kunt verliezen als er iets misgaat, biedt diversificatie u een manier om uw risico over verschillende aandelen te spreiden.

3. Kies zorgvuldig uw makelaar

Zorg ervoor dat u een makelaar kiest die is geregistreerd bij de toezichthouder voor financiële diensten in uw land van verblijf, zodat u er zeker van kunt zijn dat ze niet gemakkelijk met uw geld kunnen weglopen en dat u enige vorm van bescherming kunt krijgen tegen een financiële compensatieregeling in uw land. Afgezien van de reguleringsstatus, moet u ook rekening houden met handelscommissies en de handelshulpmiddelen die door de makelaar worden aangeboden voordat u een keuze maakt.

4. Bepaal hoeveel u wilt investeren

Een belangrijke regel bij beleggen is om nooit meer te investeren dan u zich kunt veroorloven te verliezen. Beleg ook niet met geleend geld, hoe goed u ook denkt dat een aandeel zal presteren: hefboomwerking - wat betekent beleggen met geleend geld - is een tweesnijdend zwaard.

Wanneer u uw kapitaal heeft gespaard, moet u bepalen welk percentage van dat kapitaal u aan één aandeel wilt besteden en hoe u het geld wilt beleggen. Het kan de voorkeur verdienen om geleidelijk in te schalen en te oefenen met het berekenen van de dollarkosten. Welke methode u ook kiest, zorg ervoor dat u uw portefeuille spreidt over verschillende aandelen en zelfs over verschillende activaklassen om systeemrisico's te vermijden.

5. Bepaal een doel voor uw investering

Ten slotte moet u rekening houden met uw beleggingsdoel: waarom belegt u en hoe lang bent u van plan uw belegging aan te houden? Het kan zijn om uw pensioenfonds op te bouwen voor uw pensioen. Maar wat is dan uw beleggingsstrategie? U moet weten wanneer u moet verkopen: dit kan op een bepaald tijdstip in de toekomst zijn of wanneer de fundamenten van het bedrijf er niet langer goed uitzien, of u wilt de aandelen misschien zelfs voor onbepaalde tijd aanhouden. Schrijf in ieder geval uw beleggingsdoel en -plan op.

De bottom line bij het kopen van Amazon-aandelen

Samenvattend, Amazon is een krachtpatser op het gebied van e-commerce die gebruikmaakt van technologie om winkelen een stuk eenvoudiger te maken en tegelijkertijd online toegang te bieden tot entertainment en webservices. U kunt Amazon-aandelen kopen via een effectenmakelaar of via Amazon DSPP.

Om op dit moment in Amazon-aandelen te beleggen, hoeft u zich alleen maar aan te melden voor een effectenhandelaccount van een effectenmakelaar, uw account te financieren, Amazon te selecteren in de gecategoriseerde lijst met aandelen en een marktorder of een limietorder te plaatsen om de aandelen te kopen.

Als u nu nog niet klaar bent om te investeren, blijf uzelf dan bijscholen door onze andere gidsen te lezen, zoals Hoe de aandelenmarkt werkt, Het verschil tussen fundamentele en technische analyse, Marktpsychologie en nog veel meer over Aandelen Kopen. U kunt ook oefenen met 'papierhandel' met behulp van een demo-account van een effectenmakelaar om vertrouwd te raken met het platform en de tools van de makelaar.

Alternatieve aandelen

Rolls-Royce logo
Rolls-Royce
RR
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...
Valeo logo
Valeo
VLEEF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Lyft  logo
Lyft
LYFT
...
...
Abn Amro logo
Abn Amro
ABN
...
...

Veel gestelde vragen

  1. De explosieve groei van Amazon in de beginjaren ging ten koste van de winstgevendheid; het verloor geld tijdens de eerste 17 kwartalen als een beursgenoteerd bedrijf. Het bedrijf boekte zijn eerste winst van slechts 1 cent per aandeel in het vierde kwartaal van 2001, maar snel vooruit naar het einde van 2020 bedroeg de brutowinst van Amazon meer dan $ 94 miljard, met een nettowinst van meer dan $ 21 miljard!
  2. Hoewel Amazon de afgelopen jaren consequent winstgevend is geweest, heeft het bedrijf nooit contante dividenden uitgekeerd aan zijn gewone aandeelhouders. Amazon verkiest zijn inkomsten terug te ploegen om groei na te streven. Dat beleid zal in de nabije toekomst mogelijk niet veranderen.
  3. De eerste regel is om de aandelen alleen te kopen met een bepaald percentage van uw investeringskapitaal dat u zich kunt veroorloven te verliezen. Een ander ding dat u kunt doen, is een stop-loss-order plaatsen die u uit de markt zou halen als de transactie een bepaald verlies maakt. Maar u moet de stop loss niet te dicht bij uw instapprijs instellen en ook niet te ver er vanaf.

  4. Ja, u kunt ook een technische analyse uitvoeren voordat u Amazon-aandelen koopt, op voorwaarde dat uit uw fundamentele analyse blijkt dat het bedrijf in goede financiële gezondheid verkeert. Terwijl fundamentele analyse u vertelt of een bedrijf goed is voor investeringen, kan technische analyse u vertellen wat het juiste moment is om op de koopknop te drukken.

  5. Tegen de huidige aandelenkoers van Amazon van $ 3.467,42 kun je niet eens één aandeel kopen met $ 1000 aan investeringskapitaal. U kunt echter nog steeds uw $ 1.000 in Amazon investeren door een makelaarsplatform zoals Robinhood te gebruiken dat de handel in fractieaandelen mogelijk maakt.
  6. Amazon is voornamelijk genoteerd aan de Nasdaq-beurs, maar het aandeel wordt ook verhandeld op de Londense beurs en de EURONEXT-beurs. Afhankelijk van waar uw makelaar is gevestigd, kunt u de aandelen van elk van die beurzen kopen.