De aandelen van BYD stijgen nadat de Chinese EV-maker een stijging van 200% in de winst in het eerste halfjaar boekt
De aandelen van de in China genoteerde Chinese autofabrikant BYD stegen dinsdag met meer dan 5%, een dag na het boeken van een geweldige sprong in de winst in het eerste halfjaar.
Dankzij recordleveringen boekte de Chinese fabrikant van elektrische auto’s maandag een stijging van 204,68% in de nettowinst over de eerste helft van het jaar – dat is een nettowinst van 10,95 miljard yuan ($1,50 miljard) in de periode januari tot en met juni, vergeleken met 3,59 miljard yuan. yuan een jaar eerder.
De in Hong Kong genoteerde aandelen van de autofabrikant stegen dinsdag met 5,6%, terwijl de aandelen in Shenzhen maar liefst 4,75% stegen.
De sterke cijfers waren voornamelijk toe te schrijven aan de snelle groei in de sector van nieuwe energievoertuigen, aldus het bedrijf in een aandelenaanvraag.
Volgens de beursnotering steeg de omzet in de eerste zes maanden met 72,72%, vergeleken met de eerste helft van 2022.
“Als je naar BYD-cijfers kijkt, is de omzetgroei duidelijk erg sterk geweest, maar we zijn nog meer onder de indruk van de marges. De brutomarge van BYD in het eerste halfjaar bedroeg 18%. Dat is de brutomarge van Tesla”, aldus Jiong Shao, China-technologieanalist van Barclays.
Het bestverkopende automerk van China boekte zijn beste kwartaalverkoopresultaten ooit. De verkoop van nieuwe energievoertuigen voor passagiers bedroeg in het tweede kwartaal 700.244 eenheden, een stijging van ongeveer 98% op jaarbasis, aldus het bedrijf.
Ter vergelijking: de Amerikaanse rivaal Tesla rapporteerde wereldwijd leveringen van 466.140 voertuigen voor het tweede kwartaal.
China is qua verkoop en productie de grootste automarkt ter wereld. Het is ook de grootste EV-markt ter wereld en een belangrijke motor in de richting van elektrische auto’s.
“BYD richt zich op de massamarkt waar Tesla niet kan komen”, zei Vivek Vaidya, associate partner bij Frost & Sullivan, dinsdag op CNBC’s “Street Signs Asia”.
“Je zult in China gemaakte voertuigen zien die een aanzienlijk prijsvoordeel bieden ten opzichte van Tesla [with], vergelijkbare kenmerken en verbluffend uitziende auto’s”, aldus Vaidya.
Prijzen oorlog
BYD staat onder druk door prijsconcurrentie tussen zowel binnenlandse rivalen als Tesla.
De EV-maker van Elon Musk verlaagde in augustus de prijzen van zijn Model S en Model X, omdat het bedrijf marktaandeel wilde winnen te midden van de toenemende concurrentie in China. De extra bezuinigingen kwamen in dezelfde maand dat Tesla de prijzen voor zijn Model Y en Model 3 verlaagde.
Eerder dit jaar verlaagden BYD en zijn binnenlandse rivalen zoals Nio en Xpeng ook de prijzen.
“De lagere prijs die we uit de zwakkere spelers moeten persen, is echt een goede zaak voor de gezondheid van de sector”, vertelde Shao van Barclays dinsdag aan CNBC’s “Squawk Box Asia”.
“BYD’s operationele marge was 5%, wat een behoorlijk gezonde operationele marge is en veel spelers op de Chinese EV-markt hebben zelfs een negatieve brutomarge, laat staan operationele marge,” zei Shao.
De prijsverlagingen komen omdat consumenten voorzichtig blijven met hun uitgaven, te midden van een zwakker dan verwacht economisch herstel in China nadat de strikte Covid-beperkingen waren opgeheven.
Vaidya van Frost & Sullivan zei dat de merken de prijzen verlagen om zoveel mogelijk van hun producten op de markt te krijgen.
“EV’s zijn iets anders dan voertuigen met een verbrandingsmotor. EV’s verdienen ook geld voor de OEM’s die ze verkopen”, zegt Vaidya, in dit geval verwijzend naar fabrikanten van originele apparatuur zoals Tesla.
“Als ze bijvoorbeeld rijden, heeft Tesla oplaadpunten en daarom krijgt Tesla voor elke kilometer die op Tesla wordt gereden wat geld terug. Dus de kortingen of de prijzenoorlog die gaande is, zijn bedoeld om het product op de markt te krijgen”, aldus Vaidya.
“Daarna zal het geld gaan verdienen.”
Competitief landschap
BYD breidt zijn activiteiten ook uit buiten de automobielsector. Maandag maakte BYD bekend dat zijn elektronicatak het Amerikaanse Jabil’s productiebedrijf voor mobiele elektronica in China overneemt voor ongeveer $2,2 miljard.
BYD Electronics produceert een reeks producten, waaronder smartphones, tablet-pc’s, nieuwe-energievoertuigen, robots en communicatieapparatuur.
Binnenlandse rivaal Xpeng zei maandag dat het Didi’s ontwikkelingsbedrijf voor slimme elektrische auto’s overnam in een aandelenruil ter waarde van $ 744 miljoen. Xpeng zei dat het van plan is een elektrische auto te ontwikkelen die volgend jaar gelanceerd zal worden onder een nieuw merk voor de massamarkt.
Xpeng ontwikkelt ook samen met Volkswagen twee nieuwe elektrische voertuigen die de geavanceerde rijhulpsoftware van Xpeng zullen bevatten voor de Chinese markt, met een uitroldoelstelling voor 2026.
Volkswagen zei in juli dat het 700 miljoen dollar in Xpeng zal investeren en een belang van 4,99% in het bedrijf zal nemen.