Stellantis betreedt de Chinese EV-markt met een belang van $1,6 miljard in Leapmotor
Stellantis NV (EPA: STLAM) zei donderdag dat het een belang van ongeveer 20% zal nemen in het Chinese elektrische voertuigbedrijf Zhejiang Leapmotor (HK:9863) in een deal van $1,6 miljard, waarbij de twee bedrijven ook een joint venture zullen opzetten die zich richt op de bloeiende Chinese EV-markt.
De Euro-Amerikaanse autofabrikant zal ongeveer 194,3 miljoen Hong Kong-aandelen in Leapmotor kopen tegen HK$ 43,8 per aandeel, wat een premie van 19% betekent ten opzichte van de slotkoers van Leapmotor op woensdag. Onder de onderneming zal Stellantis (NYSE: STLA) een aantal Leapmotor-voertuigen buiten China verkopen, terwijl het ook toegang krijgt tot de EV-technologie van het Chinese bedrijf.
Stellantis, eigenaar van verschillende grote merken, waaronder Chrysler, Fiat en Peugeot (OTC: PUGOY), is beperkt aanwezig in China. Het bedrijf heeft, net als een aantal collega’s, herhaaldelijk geprobeerd voet aan de grond te krijgen in het land, dat de grootste automarkt ter wereld is.
De onderneming stelt Stellantis ook in staat zijn EV-aanbod uit te breiden, waarbij het bedrijf zich richt op een enorme verkoopstijging in elektrische en hybride aanbiedingen tegen eind 2030.
Deze stap komt te midden van een hausse op de Chinese EV-markt, die dit jaar een van de weinige lichtpuntjes in het land was toen de bredere economische omstandigheden verslechterden. Een hele reeks andere buitenlandse spelers hebben geprobeerd te profiteren van deze trend, waarbij de Duitse autofabrikant Volkswagen AG (ETR: VOWG) eerder dit jaar een samenwerking met Xpeng Inc (NYSE: XPEV) aankondigde.
Hoewel de totale autoverkoop dit jaar in China tot nu toe is gedaald, is de verkoop van elektrische voertuigen gestaag gegroeid, dankzij de toegenomen concurrentie en overheidssubsidies voor de sector.
Tesla Inc (NASDAQ: TSLA), ‘s werelds meest waardevolle autofabrikant, had eerder dit jaar een prijzenoorlog op de Chinese EV-markt ontketend, te midden van hevige concurrentie van andere spelers, waaronder BYD (SZ:002594) Co Ltd (HK:1211), Nio Inc (NYSE: NIO) en Xpeng. Maar dit tastte de winstmarges over de hele linie aan.
Europese autofabrikanten worden ook geconfronteerd met toenemende concurrentie van de Chinese EV-export – een trend die onlangs enige verontwaardiging had gewekt bij Europese beleidsmakers. De Europese Commissie was in september een onderzoek gestart naar de vraag of er tarieven moesten worden opgelegd aan Chinese EV-importen, die volgens haar profiteerden van staatssubsidies.
De aandelen van Leapmotor in Hong Kong stegen aanvankelijk met 11% na de deal, voordat ze van koers veranderden en tegen de middag met 9% daalden. De Hang Seng-index daalde 0,7%.