Home » News » Boeing-aandelen stijgen 6% door groei in vliegtuigbouw na jaarlijks verlies van $ 11,8 miljard.

Boeing-aandelen stijgen 6% door groei in vliegtuigbouw na jaarlijks verlies van $ 11,8 miljard.

News Team

Boeing meldde dinsdag dat het vooruitgang boekt met het opvoeren van de vliegtuigproductie. De aandelen stegen met 6%, ondanks het feit dat het bedrijf het grootste jaarlijkse verlies in vier jaar leed. 

Het verlies van $ 11-8 miljard, als gevolg van problemen bij de belangrijkste eenheden, samen met de gevolgen van een verlammende staking, laat zien voor welke uitdagingen CEO Kelly Ortberg staat om de Amerikaanse vliegtuigbouwer weer op het goede spoor te krijgen. Het bedrijf heeft terrein prijsgegeven aan rivaal Airbus in de leveringsrace en is in het vizier gekomen van toezichthouders en klanten na een reeks misstappen.

Chief Financial Officer Brian West vertelde analisten dat de vliegtuigbouwer tot nu toe 33 van zijn best verkopende 737-jets in januari had afgeleverd. West voegde toe dat het bedrijf verwacht later dit jaar in staat te zijn om een limiet van 38 per maand te overschrijden die door Amerikaanse toezichthouders is opgelegd.

Boeing heeft de goedkeuring van de Federal Aviation Administration nodig om de productie van de 737 boven het plafond te brengen.

“We hebben een stabiel productiesysteem. We komen daar doorheen en ik verwacht dat we in de tweede helft van het jaar die goedkeuring hebben en overgaan op een hogere productiesnelheid,” vertelde Ortberg eerder op de dag aan CNBC.

Boeing leverde in december 17 MAX-jets.

Ortberg vertelde Reuters dat hij “niet al te bezorgd” is over de dreigementen van de Amerikaanse president Donald Trump om tarieven op te leggen aan handelspartners, waaronder landen die belangrijke onderdelen zijn van Boeing’s wijdverbreide toeleveringsketen.

Ortberg, die in augustus aan het roer van de vliegtuigbouwer kwam te staan, zei dat het bedrijf de productie weer op orde brengt nadat een ernstig ongeluk in de lucht een jaar geleden zorgen opriep over de veiligheid van de straalvliegtuigen.

Boeing, dat is teruggekeerd naar een productiesnelheid van vijf per maand voor zijn 787-breedrompjets, zal overstappen op een snelheid van zeven per maand “wanneer onze prestatie-indicatoren aangeven dat het productiesysteem stabiel is, en hopelijk is dat in het volgende kwartaal of zo”, voegde Ortberg toe.

West herhaalde dat het bedrijf in de eerste helft van het jaar geld zal verbranden, maar dat de kasstroom in de tweede helft van 2025 positief zal zijn.

Boeing heeft nog geen prognoses voor dit jaar bekendgemaakt, maar heeft investeerders eerder laten weten dat het bedrijf van plan is om tegen 2025 of 2026 een jaarlijkse vrije kasstroom van 10 miljard dollar te genereren. Algemeen wordt verwacht dat dit doel later zal worden bereikt.

Voor het kwartaal rapporteerde het bedrijf een kasverlies van 4,1 miljard dollar, iets lager dan de verwachting van analisten van 4,26 miljard dollar, zo blijkt uit gegevens van LSEG.

Boeing rapporteerde een verlies van $3,86 miljard in het vierde kwartaal vanwege wat Ortberg “teleurstellende” kosten noemde in verschillende vaste-prijs defensieprogramma’s. Ortberg voegde echter in een brief aan werknemers op dinsdag toe dat Boeing “nu proactiever en helderder is over de risico’s” van de programma’s.

Ortberg herhaalde het vierdelige plan van het bedrijf om de zaken weer op orde te krijgen, waaronder een meerjarige inspanning om de cultuur bij Boeing te verbeteren. Dit is ‘misschien wel de belangrijkste verandering die we moeten doorvoeren’.

Nadat Boeing in de jaren 2010 recordwinsten boekte, heeft het sinds 2019 meer dan 30 miljard dollar verloren door twee dodelijke crashes van zijn bestverkochte 737 MAX-jet. Dit leidde tot zorgen over de productiekwaliteit en veiligheid en de mogelijkheid dat Boeing toezichthouders had misleid tijdens het certificeringsproces van het vliegtuig.

De pandemie zette het bedrijf nog verder onder druk, terwijl de storing in het paneel van een bijna nieuwe 737 MAX in januari vorig jaar Boeing in een nieuwe crisis stortte.

De defensie-, ruimtevaart- en veiligheidsdivisie van het bedrijf leed in 2024 een verlies van 5,41 miljard dollar, vanwege overschrijdingen van diverse vaste-prijsprogramma’s.

“We hebben grondig onderzoek gedaan naar al onze uitdagende ontwikkelingsprogramma’s met een vaste prijs”, aldus Ortberg in de brief aan de medewerkers.

Ortberg vertelde Reuters dat Boeing samenwerkt met Tesla-CEO Elon Musk, een goede bondgenoot van Trump, om te kijken of het bedrijf de levering van het vertraagde Amerikaanse presidentiële vliegtuig, bekend als Air Force One, kan versnellen.

De afdeling commerciële vliegtuigen van Boeing, die zich nu richt op het certificeren van drie van zijn modellen, heeft een goed overzicht van het oplossen van een probleem met de stuwkrachtverbinding dat werd ontdekt bij de 777X widebody, waarmee deze maand de vliegproeven werden hervat, voegde hij toe.

Ortberg zei dat hij zich richt op het stabiliseren en opvoeren van de productie van de bestaande vliegtuigen van Boeing en dat hij niet van plan is om binnenkort te beginnen met de ontwikkeling van een nieuw vliegtuigprogramma.

Volgens gegevens van LSEG daalde de omzet in het kwartaal tot en met december met 31% tot $ 15,24 miljard. Daarmee bleef de omzet onder de verwachting van analisten van $ 16,21 miljard.

Het gecorrigeerde verlies per aandeel bedroeg $ 5,90 per kwartaal, terwijl er een verlies van $ 3 per aandeel werd verwacht.

De cash burn bedroeg in 2024 14,3 miljard dollar, vergeleken met een cashflow van 4,43 miljard dollar in 2023.

Source: https://buystocks.co.uk/news/boeing-stock-rallies-6-on-plane-progress-after-11-8-billion-annual-loss/