Aandelen Boeing dalen door mislukte vakbondsonderhandelingen en risico op verlaging van kredietwaardigheid.
De aandelen van Boeing (BA) daalden woensdag met meer dan 2% nadat de onderhandelingen met de vakbond voor machinisten mislukten en de vliegtuigbouwer zijn contractvoorstel introk.
Het bedrijf loopt ook het risico dat de kredietwaardigheid van S&P wordt verlaagd naar ‘junk’, omdat leden van de grootste vakbond voor de vierde week in staking blijven.
Na de derde ronde van onderhandelingsgesprekken, met twee dagen onderhandelen deze week, liet Stephanie Pope, Chief Operating Officer van Boeing, dinsdagavond in een e-mail aan de werknemers weten dat “verdere onderhandelingen op dit moment geen zin hebben en dat ons aanbod is ingetrokken.”
“Helaas heeft de vakbond onze voorstellen niet serieus overwogen. In plaats daarvan stelde de vakbond niet-onderhandelbare eisen die veel verder gingen dan wat acceptabel is als we als bedrijf concurrerend willen blijven”, aldus Pope.
Leden van de International Association of Machinists and Aerospace Workers (IAM) staken sinds 13 september nadat ze een voorlopig arbeidscontract hadden afgewezen.
De vakbond zei dinsdag in een verklaring dat Boeing weigerde om loonsverhogingen, vakantie- of ziekteverlofopbouw voor te stellen en onder andere geen pensioenvoorzieningen zou herstellen.
De mislukking van de arbeidsonderhandelingen vond plaats op dezelfde dag dat kredietbeoordelaar S&P Boeing op CreditWatch Negative plaatste. Hierdoor is de kans groter dat de rating wordt verlaagd als het arbeidsconflict tot het einde van het jaar voortduurt.
De senior unsecured notes van Boeing hebben momenteel een BBB-rating, het laagste investment grade niveau voordat ze een junk-rating krijgen.
De vliegtuigbouwer probeert de productie weer op gang te krijgen door nieuwe veiligheids- en productiemaatregelen te nemen nadat er in januari een deurplug uitbrak aan boord van een Boeing 737 Max 9-jet van Alaska Airlines (ALK).
“De staking brengt het herstel van Boeing in gevaar. Het bedrijf zal zijn doel om de Max-productie tegen eind 2024 op te voeren naar 38 vliegtuigen per maand niet halen”, aldus S&P.
S&P schat dat de staking het bedrijf meer dan $ 1 miljard per maand kost. Het verwacht dat Boeing in 2024 een kasuitstroom van ongeveer $ 10 miljard zal hebben.
Boeing heeft vorige maand ingrijpende kostenbesparende maatregelen genomen, waaronder het tijdelijk op non-actief stellen van leidinggevenden, managers en werknemers.
“Hoewel dit een moeilijke beslissing is die iedereen raakt, is het een poging om onze toekomst op de lange termijn veilig te stellen en ons te helpen door deze zeer moeilijke tijd heen te navigeren”, schreef Boeing-CEO Kelly Ortberg op 18 september in een brief aan werknemers.
Ortberg, die in augustus de functie van CEO op zich nam, zei dat hij en zijn leiderschapsteam ook genoegen zouden nemen met een salarisverlaging voor de duur van de staking.
“Ik denk dat het in het grote geheel gezien een tijdelijke tegenslag is”, vertelde Tony Bancroft, portefeuillebeheerder voor Gabelli Commercial Aerospace & Defense ETF, woensdagochtend aan Yahoo Finance.
“Op de lange termijn is er een achterstand van meer dan tien jaar voor de vraag naar commerciële vliegtuigen voor de twee OEM’s [original equipment manufacturer] en Boeing is een van de twee. Dus ik denk dat dit op de lange termijn niet zinvol zal zijn,” voegde hij toe.