Home » News » Alibaba stijgt 3% in premarket na winstoverschrijding, ondanks misgelopen verkopen.

Alibaba stijgt 3% in premarket na winstoverschrijding, ondanks misgelopen verkopen.

News Team

De Chinese e-commercegigant Alibaba overtrof vrijdag de winstverwachtingen voor het kwartaal in september, maar de omzet bleef achter doordat de economische malaise in de op één na grootste ter wereld de consumentenbestedingen raakte.

Alibaba zei dat de nettowinst met 58% jaar-op-jaar steeg tot 43,9 miljard Chinese yuan ($6,07 miljard) in het kwartaal van het bedrijf dat eindigde op 30 september, dankzij de prestaties van zijn aandeleninvesteringen. Dit is te vergelijken met een LSEG-prognose van 25,83 miljard yuan.

“De stijgingen op jaarbasis waren voornamelijk toe te schrijven aan de veranderingen in de waardering tegen marktwaarde van onze aandelenbeleggingen, de afname van de waardevermindering van onze beleggingen en de stijging van de inkomsten uit operationele activiteiten”, aldus het bedrijf over de jaarlijkse winststijging in zijn winst- en verliesrekening.

De omzet bedroeg 236,5 miljard yuan, 5% meer dan een jaar eerder, maar lager dan de analistenprognose van 238,9 miljard yuan, zo blijkt uit gegevens van LSEG.

De aandelen van het bedrijf die in New York genoteerd staan, hebben dit jaar tot nu toe terrein gewonnen, met een stijging van bijna 17%. Het aandeel was 3% hoger in de premarket trading om 12:24 uur Londense tijd, na de publicatie van de kwartaalcijfers.

Verkoopsentiment

Beleggers houden de prestaties van Alibaba’s belangrijkste bedrijfsonderdelen, Taobao en Tmall Group, nauwlettend in de gaten. Deze meldden een jaarlijkse omzetgroei van 1% tot 98,99 miljard yuan in het kwartaal van september.

De resultaten komen op een lastig moment voor Chinese handelsbedrijven, gezien de lauwe retailomgeving in het land. Ook de Chinese e-commercegroep JD.com haalde donderdag de omzetverwachtingen niet, aldus Reuters.

De markten kijken nu of een reeks recente stimuleringsmaatregelen van Beijing, waaronder een vijfjarig pakket van 1,4 biljoen yuan dat vorige week werd aangekondigd, de groei van het land nieuw leven in zal blazen en de langdurige recessie op de vastgoedmarkt zal indammen.

De impact op de detailhandel ziet er tot nu toe veelbelovend uit: de omzet steeg in oktober met een beter dan verwachte 4,8% op jaarbasis, terwijl de recente Chinese winkeldag Singles’ Day, die algemeen wordt gezien als een graadmeter voor het nationale consumentenvertrouwen, weer wat van zijn glans terugkreeg.

Alibaba prees een “robuuste groei” in het bruto handelsvolume – een industriële maatstaf voor de verkoop in de loop van de tijd die niet gelijk is aan de inkomsten van het bedrijf – voor zijn Taobao en Tmall Group-bedrijven tijdens het festival, samen met een “recordaantal actieve kopers.”

“De vooruitzichten van Alibaba blijven nauw aansluiten bij de ontwikkeling van de Chinese economie en het veranderende regelgevingsbeleid”, aldus ING-analisten donderdag. Zij merkten op dat het rapport van het bedrijf op vrijdag licht zal werpen op het groeimomentum van de Chinese economie.

De buitenlandse online winkelbedrijven van de e-commercegigant, zoals Lazada en Aliexpress, rapporteerden ondertussen een omzetstijging van 29% op jaarbasis tot 31,67 miljard yuan.

Cloudbusiness versnelt

Alibaba’s Cloud Intelligence Group rapporteerde een jaar-op-jaar omzetgroei van 7% tot 27,65 miljard yuan in het kwartaal van september, vergeleken met een jaarlijkse stijging van 6% in de periode van drie maanden die eindigde in juni. De lichte versnelling komt te midden van voortdurende inspanningen van het bedrijf om zijn cloudinfrastructuur te benutten en zichzelf opnieuw te positioneren als leider in de bloeiende AI-ruimte.

“De groei in onze Cloud-activiteiten is versneld ten opzichte van voorgaande kwartalen, met inkomsten uit openbare cloudproducten die met dubbele cijfers groeien en AI-gerelateerde productinkomsten die een driedubbele groei opleveren. We hebben meer vertrouwen in onze kernactiviteiten dan ooit en zullen blijven investeren in de ondersteuning van langetermijngroei”, zei Alibaba CEO Eddie Wu vrijdag in een verklaring.

Alibaba werd tegengewerkt door de ingrijpende repressie van Beijing in 2022 tegen grote internet- en technologiebedrijven. Vorig jaar heeft Alibaba de leiding van de divisie grondig herzien en deze vormgegeven als een toekomstige groeimotor. Daarmee is de concurrentie met rivalen als Baidu en Huawei in eigen land en met Microsoft en OpenAI in de VS toegenomen.

Alibaba, dat vorig jaar zijn eigen ChatGPT-achtige product Tongyi Qianwen uitbracht, presenteerde deze week zijn eigen AI-gestuurde zoektool voor kleine bedrijven in Europa en Noord- en Zuid-Amerika. Ook sloot het bedrijf een belangrijke samenwerking van vijf jaar om in september clouddiensten te leveren aan de Indonesische techgigant GoTo.

Tijdens zijn toespraak op de Apsara-conferentie in september zei Wu van Alibaba dat de cloud-eenheid van het bedrijf “met ongekende intensiteit investeert in onderzoek en ontwikkeling van AI-technologie en de opbouw van zijn wereldwijde infrastructuur”, waarbij hij opmerkte dat de toekomst van AI “pas begint”.

Source: https://buystocks.co.uk/news/alibaba-rises-3-in-premarket-after-profit-beat-despite-miss-on-sales/