Home » News » Alibaba zet stap naar comeback nu de groei eindelijk terugkeert

Alibaba zet stap naar comeback nu de groei eindelijk terugkeert

11 August 2023 Door News Team

Alibaba Group (NYSE: BABA) keerde terug naar groei in al zijn hoofddivisies en trotseerde de economische turbulentie in China om een eerste stap te zetten naar een langverwachte comeback na meer dan een jaar van malaise.

China’s leider op het gebied van online winkelen, een maatstaf voor de consumentenvraag van het land, rapporteerde een beter dan verwachte omzetstijging van 14% in een kwartaal waarin ‘s werelds nummer 2 economie moeite had om op gang te komen na jaren van Covid Zero-beperkingen. Zijn aandelen stegen maar liefst 3,9% in Hong Kong.

De sterke vertoning markeert een stap in de richting van de heropleving van een nationaal icoon grapEbaypling met een post-Covid-consumptiefunk, nieuwkomers zoals PDD Holdings en de aanhoudende effecten van China’s zinderende harde optreden tegen de particuliere sector. Alibaba zorgde voor die expansie en verlaagde tegelijkertijd de kosten met 6%, gedeeltelijk geholpen door een vermindering van het personeelsbestand met 3% of meer dan 6 500 mensen.

Alibaba, dat samen met Tencent Holdings en Baidu wordt gecrediteerd voor het creëren van de Chinese internetindustrie, moet nu investeerders voor zich winnen om een gecompliceerde revisie uit te voeren die het bedrijf in zes richtingen zal splitsen.

Voorlopig vormen de resultaten een solide basis voor de mede-oprichters van Alibaba, Joseph Tsai en Eddie Wu, die in september de leiding van het bedrijf overnemen van Daniel Zhang. De clouddivisie van Alibaba keerde zijn teruggang in het kwartaal om en de overzeese tak, waaronder het in Singapore gevestigde Lazada en Trendyol, verhoogde de omzet met 41%. De belangrijkste divisie voor binnenlandse handel, die nu bepaalde marginale segmenten uitsluit, boekte de eerste omzetstijging in meer dan een jaar.

“We beschouwen de solide omzet en winst die in FY1Q24 is behaald als waar de straat op heeft gewacht”, schreven Citigroup-analisten onder leiding van Alicia Yap. “De meeste beleggers hadden een goed kwartaal verwacht, maar de omvang van de outperformance, vooral op het gebied van winst, heeft waarschijnlijk de meeste verwachtingen overtroffen.”

Alibaba rapporteerde een omzet van 234,16 miljard yuan ($ 32,3 miljard) voor het kwartaal van juni, tegenover een gemiddelde prognose van 223,75 miljard yuan. De nettowinst steeg met ongeveer 50% tot 34,3 miljard yuan, ook beter dan de schattingen.

Investeerders wachten op meer details over de spin-offs, waaronder de kruidenier Freshippo, de AWS-achtige cloudbusiness en Cainiao Logistics. In het kwartaal van juni groeiden de cloudactiviteiten weer met een omzetstijging van 4%, terwijl de Chinese e-commerce-omzet met 13% toenam.

De cijfers “toonden veelbelovende vroege resultaten van onze reorganisatie, die nieuwe energie begint te ontketenen in onze bedrijven”, vertelde Zhang, die volgende maand officieel aftreedt, aan analisten tijdens een telefonische vergadering.

Wat Bloomberg Intelligence zegt

De door Alibaba voorgestelde beursnotering van bijna $ 60 miljard aan activa tot 2024 zou de groep de middelen kunnen geven om haar concurrentie-inspanningen in de Chinese kruidenierswinkel-, cloud-AI- en logistieke sectoren op te voeren. Freshippo zou de opbrengst van een IPO ter waarde van $ 4 miljard kunnen gebruiken om de voorsprong van Walmart in de e-commerceverkoop van supermarkten na te jagen. Na een IPO die het zou kunnen waarderen op $ 45 miljard, zou de cloud-eenheid van Alibaba kunnen opschalen met steun van nieuwe strategische investeerders om Tencent, Huawei en China Telecom aan te pakken. Een IPO van Cainiao, misschien ter waarde van $ 10 miljard, zou de expansie van de logistieke eenheid in China en daarbuiten kunnen versnellen. – Catherine Lim en Trini Tan, analisten

China’s grootste technologiebedrijven Alibaba en Tencent Holdings hebben sinds het einde van mei zo’n $ 70 miljard aan marktwaarde gewonnen, voortgestuwd door de verwachting van een geleidelijke terugkeer naar de consistente dubbelcijferige groei die ze kenden voordat Peking in 2020 een regelgevende aanval op zijn grootste particuliere bedrijven lanceerde.

Gedreven door de behoefte om ‘s werelds nummer 2 economie te verjongen, heeft Xi Jinping de afgelopen maanden partijkaders en staatsmedia geleid bij het verkondigen van de steun van Peking aan een sector die wordt geteisterd door twee jaar onvoorspelbare diktaten. In juli gaf Peking te kennen klaar te zijn om de sector te ontketenen toen het een onderzoek naar de door Jack Ma gesteunde Ant Group afrondde.

Toch waarschuwen sommige investeerders dat de viering voorbarig kan zijn.

Chinese beleidsmakers zijn gestopt met het bieden van directe, grote fiscale of beleidsondersteuning voor bedrijven, en de consumentenbestedingen blijven gematigd dankzij de gematigde vooruitzichten voor de lonen en de recordhoge jeugdwerkloosheid. De winstmarges blijven onder druk staan door de toenemende concurrentie van starters die grotendeels aan het harde optreden zijn ontsnapt, zoals ByteDance en PDD.

Alibaba en Tencent hebben vorig jaar samen meer dan 20.000 banen geschrapt om de regelgeving en economische onrust te overleven. Ze worden geconfronteerd met een tweeledige aanval: rivalen als Baidu en Meituan strijden om de dominantie van internet dankzij de opkomst van generatieve AI. Baidu heeft tot nu toe veel van hun schijnwerpers gestolen in de post-ChatGPT-race, waarbij Ernie in maart debuteerde voordat hij in verschillende iteraties begon.

In het buitenland blijven ByteDance en Temu van PDD vooruitgang boeken, voortbouwend op uitbreidingen die begonnen toen Alibaba en Tencent gedwongen werden terughoudend te zijn. Tijdens het harde optreden hebben bedrijven, waaronder TikTok en Temu van ByteDance, overzeese uitstapjes naar groei op gang gebracht. Ondanks toenemende geopolitieke spanningen, biedt deze generatie parvenu’s een sjabloon voor oudere collega’s die proberen de hoogten van voor het harde optreden terug te winnen.

“Er liggen onzekerheden voor ons op deze weg”, zei Trudy Dai, hoofd van Taobao en Tmall. “Maar ik denk dat, geconfronteerd met al deze onzekerheden en potentiële volatiliteit, de grootste zekerheid die we hebben de noodzaak is om onze gebruikersschaal en onze handelaarsschaal te blijven vergroten.”

Source: https://buystocks.co.uk/news/alibaba-takes-step-toward-comeback-as-growth-finally-returns/