Home » News » Bain Capital schuift de beursgang van Virgin terug naar 2024, maar verwacht een meevaller

Bain Capital schuift de beursgang van Virgin terug naar 2024, maar verwacht een meevaller

11 October 2023 Door News Team

Bain Capital, eigenaar van Virgin Australia (ASX:VAH), zou de beursintroductie van de luchtvaartmaatschappij hebben uitgesteld tot het kwartaal van maart 2024.

Aanvankelijk was de beursnotering van meer dan $3 miljard gepland voor november van dit jaar, maar het lijkt erop dat beleggers wachten op de beoordeling van het herstel van Qantas en zijn belofte om klanten terug te winnen, inclusief het betaalbaarder maken van vluchten – een stap waar beleggers op hun hoede voor zijn.

Op de achtergrond heeft Jayne Hrdlicka, CEO van Virgin, leidinggevenden opgedragen zich te concentreren op de wederopbouw van Virgin tot een winstgevend bedrijf.

Als het dat voor elkaar kan krijgen, zou het herstel van Virgin van de levensondersteuning tijdens COVID naar de bloeiende Australische luchtvaartmaatschappij investeerders enthousiast kunnen maken.

In de ogen van Hrdlicka zijn de problemen met Qantas slechts een afleiding die genegeerd moet worden en zij heeft er bij leidinggevenden op aangedrongen de ASX-lijst aan Bain over te laten.

Tot nu toe gaat het goed.

Voor het eerst in elf jaar heeft Virgin een statutaire nettowinst na belastingen van AU$129 miljoen geboekt voor het boekjaar eindigend op 30 juni 2023 (FY23). De omzet steeg met 124% op jaarbasis tot AU$5 miljard, terwijl de winst een significante ommekeer betekende na het verlies in FY22 van AU$565,5 miljoen.

De tijd zou voor een sterke beursgang kunnen zorgen

Virgin lijkt snel aan de beterende hand te zijn en de vraag blijft de capaciteit overtreffen, wat goede vooruitzichten biedt voor de toekomst.

Hrdlicka bouwt Virgin vanaf de grond opnieuw op, met een lagere kostenbasis: de luchtvaartmaatschappij heeft een groot deel van haar schulden afgeschreven. De nettoschuld bedraagt nu $1,2 miljard, maar er staat een cashstapel van $1 miljard op de balans.

De loyaliteitsactiviteiten van Velocity blijven groeien en zorgen voor een winststijging van 30% naar $77 miljoen.

De operationele marges zijn ook robuust met 8,8%.

De nieuwste resultaten zijn een belangrijke mijlpaal voor Virgin Australia (ASX: VAH).

Deze zullen bijdragen aan de renovatie ter waarde van $110 miljoen, inclusief de uitrol van Wi-Fi tijdens de vlucht en een herziening van de economy- en businessclass-stoelen.

De totale vloot zal op 99 staan na de komst van nieuwe, zuinige Boeing 737-8-vliegtuigen.

Dus met een nieuwe focus op duurzame winst, en niet op marktaandeelgroei, zou de strijd tussen Qantas, dat een marktaandeel van 65% in handen heeft, en Virgin, dat tussen de 30 en 3% heeft, aanzienlijk kunnen veranderen.

Bain zal hoe dan ook winnen met een IPO

Bain nam Virgin drie jaar geleden over voor iets minder dan $600 miljoen.

Het heeft nu een boekwaarde van $ 2,2 miljard.

Bain Capital ziet gemengde signalen voor de beursgang van Virgin Australia te midden van de volatiliteit op de luchtvaartmarkt

Bain Capital heeft een aanzienlijke uitbetaling van A$730 miljoen ontvangen uit zijn investering in Virgin Australia, gedeeltelijk gefinancierd door een overbruggingslening, wat wijst op positieve financiële vooruitzichten, behoudens een nieuwe crisis van de omvang van Covid-19. Bain heeft echter nog geen specifiek tijdschema voor een beursintroductie van de luchtvaartmaatschappij bekendgemaakt, maar geeft alleen aan dat het van plan is een aanzienlijk aandelenbezit te behouden na de notering.

De mondiale luchtvaartaandelen zijn getuige geweest van een daling ten opzichte van hun pieken van midden juli, wat twijfel doet rijzen over de post-pandemische bloei van de sector. De aandelen van Qantas zijn bijvoorbeeld met 25% gedaald, terwijl American Airlines en Delta respectievelijk een daling van 34% en 27% hebben gezien. De krimp beperkt zich niet tot de Verenigde Staten; Singapore Airlines en International Airlines Group (IAG) zijn respectievelijk 17% en 14% gedaald.

Er bestaat een grote vraag naar vliegreizen, maar de stijgende rente beperkt de discretionaire uitgaven. De toegenomen capaciteit in de vorm van nieuwe vluchten en routes maakt het voor luchtvaartmaatschappijen een uitdaging om hogere kosten, zoals brandstof en inflatie, via ticketprijzen door te berekenen aan consumenten.

Voor Bain is de timing van de beursgang van Virgin Australia cruciaal. Als u de luchtvaartmaatschappij te lang vasthoudt, riskeert u een beursintroductie tijdens een periode van stagnerende groei, in navolging van eerdere problemen met het overaanbod in de sector. Omgekeerd zou te vroeg handelen kunnen betekenen dat de luchtvaartmaatschappij wordt verkocht op een markt die onder druk staat door stijgende rentetarieven.

Source: https://buystocks.co.uk/news/bain-capital-pushes-virgin-ipo-back-to-2024-but-is-set-for-a-windfall/