Boeing-aandelen dalen nadat Zuid-Korea opdracht gaf tot inspectie van 737-800.
De aandelen van Boeing daalden maandagochtend met meer dan 4% nadat Zuid-Korea opdracht gaf tot een inspectie van alle 737-800-vliegtuigen – het model dat betrokken was bij de dodelijke crash van Jeju Air afgelopen weekend – die door zijn binnenlandse luchtvaartmaatschappijen worden gebruikt.
Waarnemend president Choi Sang-mok gaf het ministerie van Transport opdracht een noodveiligheidsinspectie uit te voeren van het gehele luchtvaartsysteem van het land, terwijl ambtenaren van het ministerie van Land, Infrastructuur en Transport (MOLIT) zeiden dat ze een “algemene speciale inspectie van de B737-800” zouden uitvoeren.
Er bestaat onzekerheid over de exacte omstandigheden van de crash, waarbij 179 van de 181 mensen omkwamen. aan boord van de vlucht op zondag. Het vliegtuig landde zonder de juiste uitrusting op de Muan International Airport in Zuid-Korea, gleed van de landingsbaan en knalde tegen een muur, waarbij het in vlammen opging. De overlevenden waren twee bemanningsleden die uit het wrak werden gehaald.
In een briefing op maandag zei MOLIT dat de piloot van het vliegtuig melding had gemaakt van een “vogelaanvaring”, een paar minuten nadat de verkeerstoren van de luchthaven een waarschuwing voor vogelactiviteit had afgegeven. De piloot meldde de verkeerstoren ook een “go-around”, verwijzend naar een afgebroken landingspoging, en riep “Mayday” uit, zei Yu Kyung-soo, directeur van het luchtvaartveiligheidsbeleid bij MOLIT, volgens een vertaling van NBC News.
Twee zwarte dozen werden uit het vliegtuig gehaald en zijn opgestuurd voor analyse. De Amerikaanse National Transportation Safety Board leidt ondertussen een team van Amerikaanse onderzoekers, waaronder de Federal Aviation Administration en Boeing, om de Aviation and Railway Accident Investigation Board van Zuid-Korea te helpen met een onderzoek naar de crash. Motorfabrikant CFM International, een joint venture tussen GE Aerospace en het Franse Safran Aircraft Engines, zal ook bij het onderzoek betrokken zijn.
Medewerkers van MOLIT lieten maandag weten dat ze de betonnen muur waar het vliegtuig tegenaan botste, onderzoeken op mogelijke verbanden met het ongeluk.
Ze zeiden ook dat ze de B737-800 zouden inspecteren.
Het populaire smalrompvliegtuig van Boeing is al bijna dertig jaar in gebruik. De ontwikkeling ervan ging vooraf aan de problematische 737 Max-jets van de Amerikaanse fabrikant, een latere versie van het model.
De B737-800 wordt veel gebruikt door Zuid-Koreaanse low-cost carriers, zei MOLIT maandag, met Jeju Air als grootste operator met 39 jets. Andere operators zijn T’way Air, Jin Air, Eastar Jet en Air Incheon, terwijl de nationale luchtvaartmaatschappij Korean Air twee van de modellen heeft.
“We zullen de naleving van verschillende voorschriften onderzoeken, waaronder operationele gegevens, inspecties en onderhoud dat voor en na vluchten wordt uitgevoerd”, zei Ju Jong-wan, directeur van het Aviation Policy Office bij MOLIT, maandag, volgens de vertaling van NBC News.
“We zijn van plan om strengere regels te herzien met betrekking tot vogelaanvaringen, die als mogelijke oorzaak van het ongeluk worden aangemerkt, vooral voor nieuwe luchthavens die in aanbouw zijn.”
Een woordvoerder van Boeing vertelde CNBC: “We staan in contact met Jeju Air over vlucht 2216 en staan klaar om hen te steunen. We betuigen ons diepste medeleven aan de families die dierbaren hebben verloren, en onze gedachten blijven bij de passagiers en bemanning.”
Lokale media meldden dat een ander Jeju Air-toestel van hetzelfde model kort na het opstijgen op maandag terugkeerde naar de luchthaven Gimpo in Zuid-Korea, nadat er problemen waren gemeld met het landingsgestel.
“Het model en type vliegtuig heeft een zeer sterk veiligheidsrecord en meer dan 200 luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld hebben het afgelopen jaar gekozen om met de Boeing 737-800 te vliegen”, aldus Paul Charles, CEO en reisanalist bij The PC Agency, per e-mail.
“De onderzoekers zullen alle onderhoudsgegevens van de 737-800’s bij Jeju Air moeten doornemen om te zien of ze nog meer aanwijzingen opleveren over de reden waarom het landingsgestel van het vliegtuig niet naar beneden is gekomen.”
Tijdens een persconferentie op zondag zei het hoofd van het managementondersteuningskantoor van Jeju Air, Song Kyung-hoon, dat de luchtvaartmaatschappij de slachtoffers en hun families zou steunen en dat het vliegtuig gedekt was door een verzekering van 1 miljard dollar, aldus de nieuwssite Yonhap.
Song ontkende eveneens dat mechanische defecten of ontoereikende veiligheidsmaatregelen een rol speelden bij de crash.
“Deze crash gaat niet over onderhoudsproblemen. Er kan geen compromis worden gesloten als het gaat om het onderhouden van vliegtuigen,” zei Song.
Volgens gegevens van FactSet bereikten de aandelen van Jeju Air maandag een historisch dieptepunt en sloten ze 8,65% lager.
Source: https://buystocks.co.uk/news/boeing-shares-fall-after-south-korea-ordered-737-800-inspection/