Home » News » Boeing heeft moeite om de defensie-eenheid aan te sturen in opnieuw een jaar van miljardenverliezen

Boeing heeft moeite om de defensie-eenheid aan te sturen in opnieuw een jaar van miljardenverliezen

News Team

De defensieactiviteiten van Boeing blijken moeilijker om te draaien dan managers aanvankelijk hadden voorspeld, waarbij fouten van leveranciers en hoge productiekosten dit jaar hebben bijgedragen aan 1,7 miljard dollar aan verliezen op programma’s als de volgende Air Force One en NASA’s Starliner-capsule.

Ondanks dat er in 2022 4,4 miljard dollar aan verliezen werd geabsorbeerd – waarvan leidinggevenden zeiden dat dit het risico op toekomstige kostenoverschrijdingen zou verlagen – heeft de divisie dit jaar weinig verbetering gezien.

Exclusief vorig jaar zullen de verliezen op de defensieprogramma’s van Boeing in 2023 groter zijn dan die van alle jaren sinds 2014, zo blijkt uit een onderzoek van Reuters naar de wettelijke documenten van Boeing. Boeing is uniek onder zijn collega’s op defensiegebied, aangezien bedrijven als Lockheed Martin, General Dynamics en RTX hogere inkomsten zien als gevolg van de vraag uit de oorlog in Oekraïne.

In tegenstelling tot deze bedrijven zit Boeing echter vast aan een handvol contracten die de vliegtuigbouwer dwingen verlies te lijden als de technologische ontwikkeling het budget overschrijdt.

De verliezen van de defensie-eenheid dit jaar omvatten 933 miljoen dollar aan aanklachten in het derde kwartaal, voornamelijk bestaande uit een verlies van 482 miljoen dollar bij het bouwen van twee Air Force One-vliegtuigen en een aanklacht van 315 miljoen dollar voor een ongeïdentificeerd satellietprogramma dat nog niet eerder geld had verloren.

De leidinggevenden van Boeing zeiden dat ze nieuwe training zullen opzetten en middelen zullen inzetten voor leveranciers om ervoor te zorgen dat de eenheid tegen 2025-2026 van negatieve marges naar hoge eencijferige marges zal evolueren, wanneer de meest problematische programma’s de testvluchten zullen doorstaan en op een stabielere basis zullen staan. .

“We zorgen voor een consistente productie, strikt programmabeheer en kostenproductiviteit in de hele divisie”, zei Chief Financial Officer Brian West woensdag tijdens een winstoproep. Boeing weigerde verder commentaar te geven dan de opmerkingen van leidinggevenden over het telefoongesprek.

Byron Callan, een defensieanalist bij Capital Alpha Partners, zei dat de tijdlijn van Boeing voor de periode 2025-2026 om positieve marges te bereiken haalbaar is, maar vroeg zich af waarom het bedrijf jaren nodig had om programma’s op te zetten om de uitvoering te verbeteren.

‘Iemand heeft dit allemaal echt laten vallen’, zei hij.

De aandelen van Boeing hebben dit jaar 6% verloren, vergeleken met de winst van 9% voor de brede markt S&P 500.

VASTE PRIJSCONTRACTEN

Analisten zeggen ook dat Boeing weinig kan doen om de financiële last te compenseren van zijn lange lijst ontwikkelingscontracten tegen een vaste prijs met klanten als het Amerikaanse ministerie van Defensie en NASA, die de vliegtuigbouwer ertoe verplichten alle kosten boven een afgesproken drempel te betalen.

Deze deals, die 15% van de inkomsten uit het defensieprogramma van Boeing uitmaken, werden bereikt voordat de commerciële vliegtuigactiviteiten van Boeing werden gedecimeerd door de MAX-crisis en voordat de pandemie en de hoge inflatie de kosten voor materialen en arbeid deden stijgen. Andere kopzorgen zijn onder meer een recente productiefout waarbij een leverancier de KC-46-brandstoftanks niet op de juiste manier had gecoat.

De verliezen suggereren dat Boeing geen goed inzicht heeft in de kosten, aangezien elke nieuwe heffing “een opwaartse bijstelling is van de kostenverwachtingen, vergeleken met slechts drie maanden daarvoor”, aldus Seth Seifman van JP Morgan in een woensdagnotitie aan investeerders. “Zelfs na het uitsluiten van de kosten genereerde BDS (Boeing Defense Space and Security) nog steeds geen echte winst.”

Boeing is onvermurwbaar dat het geen nieuwe contracten met een vaste prijs zal sluiten voor de ontwikkelingsfase van wapens, omdat de onvoorspelbaarheid die gepaard gaat met het ontwerpen en testen van een nieuw product vaak onvoorziene kosten met zich meebrengt.

De huidige ontwikkelingsinspanningen van het bedrijf tegen een vaste prijs, waaronder de KC-46 tanker en het T-7 trainingsvliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht, de nieuwe Air Force One-vliegtuigen, de MQ-25 tanker-drone van de marine en de Starliner van NASA, zijn echter allemaal blijven voortduren. budget overschreden dit jaar.

De laatste aanklacht voor Air Force One bracht de totale verliezen op 2,4 miljard dollar op een contract van 3,9 miljard dollar voor de ontwikkeling van twee vliegtuigen. Volgens het huidige schema van het programma moet het eerste vliegtuig in september 2027 worden afgeleverd.

West noteerde ook $136 miljoen aan extra verliezen tijdens het kwartaal, inclusief een last van $71 miljoen voor het MQ-25-programma.

Hoewel de KC-46 zich lijkt te stabiliseren en de T-7 uiteindelijk winst zal maken, kun je niet veel doen voor dure programma’s met een laag volume, zoals Air Force One of MQ-25, zegt Richard Aboulafia van AeroDynamic Advisory.

Een betere gok, en een defensiesegment van Boeing dat agressief nastreeft, is het afsluiten van toekomstige contracten voor de volgende generatie straaljagers en geavanceerde drones.

“Het is een doelwitrijke omgeving”, zei Aboulafia.

Source: https://buystocks.co.uk/news/boeing-struggles-to-steer-defense-unit-in-another-year-of-billion-dollar-losses/