De Chinese Alibaba-winst daalt met 86%, hoewel de omzet de verwachtingen overtreft.
De Chinese Alibaba Group Holding rapporteerde dinsdag een daling van 86% in de winst over het vierde kwartaal, voornamelijk als gevolg van waarderingsveranderingen van aandelenbeleggingen, waardoor de in de VS genoteerde aandelen in de vroege handel bijna 6% daalden, ook al overtroffen de omzet de verwachtingen.
Het kondigde ook aan dat het een plan dat voor het eerst in 2022 werd gelanceerd, nieuw leven zou inblazen om de secundaire notering in Hong Kong te upgraden naar een primaire notering, terwijl het de primaire notering in New York zou behouden. Het streven is om deze dubbele primaire notering in augustus te voltooien.
China’s grootste e-commercegroep qua marktaandeel heeft een tumultueus jaar achter de rug sinds de aankondiging in maart 2023 van de grootste opschudding in zijn 25-jarige geschiedenis, waarbij het zich opsplitste in zes eenheden en zich opnieuw concentreerde op zijn kernactiviteiten, waaronder de binnenlandse e-commerce.
Alibaba’s focus op goedkope goederen als reactie op de voorzichtige consumentenbestedingen hielp de binnenlandse e-commerceverkoop te stimuleren, waardoor de totale omzet in het kwartaal tot 31 maart met 7% groeide.
Het nettoresultaat van de groep bedroeg echter 3,27 miljard yuan ($452 miljoen), vergeleken met 23,52 miljard yuan een jaar geleden.
De aandelen van Alibaba (BABA) daalden in de vroege handel in New York met 5,6%.
Voorzitter Joe Tsai vertelde analisten in een oproep na de winstcijfers dat het bedrijf “vroege tekenen” zag van groeiend vertrouwen.
“We hebben groene scheuten gezien in sommige discretionaire artikelen zoals kleding en elektronica”, zei hij. “We weten dat Chinese consumenten geld kunnen uitgeven, maar die bereidheid om geld uit te geven weerspiegelt hun vertrouwen in de toekomst.”
Gericht op kortingen
De kwartaalomzet bij de binnenlandse handelstak, Taobao en Tmall Group, steeg met 4% op jaarbasis, terwijl het ordervolume met dubbele cijfers steeg.
De binnenlandse handelsomzet van Alibaba werd de afgelopen kwartalen overschaduwd door een blockbustergroei voor op lage prijzen en kortingen gerichte platforms zoals Pinduoduo van PDD (PDD) Holdings en Douyin, eigendom van ByteDance.
“De sterke GMV- en ordergroei van Taobao en Tmall is vooral indrukwekkend gezien de uitdagingen van concurrenten en marktomstandigheden”, zegt Jacob Cooke, CEO van e-commerceadviesbureau WPIC Marketing + Technologies.
De groep rapporteerde een omzet van 221,87 miljard yuan in de drie maanden eindigend op 31 maart, vergeleken met een consensusschatting van 219,66 miljard yuan, volgens LSEG-gegevens.
Analisten verwachtten een sterke groei van Alibaba’s internationale digitale handelstak, gezien zijn investeringen in het opbouwen van mondiaal marktaandeel en de belangstelling van mondiale consumenten voor goedkope goederen uit China.
Het segment realiseerde een groei van 45%, vergeleken met een verwachte omzetstijging van 39%, volgens LSEG-gegevens. Het zag ook de verliezen bijna verdubbelen tot 4,1 miljard yuan ($567 miljoen), vergeleken met 2,2 miljard een jaar geleden, omdat het zwaar investeerde om de prijzen concurrerend te houden en de levertijden te verkorten.
De andere “kernactiviteit” van de groep, de clouddivisie, zag de AI-gerelateerde inkomsten van externe klanten, een relatief nieuwe activiteit, jaar na jaar met drie cijfers groeien.
Source: https://buystocks.co.uk/news/chinas-alibaba-profit-tumbles-86-though-revenue-beats-estimates/