De Chinese autofabrikant BYD gaat de mobiliteitsactiviteiten van het Amerikaanse Jabil overnemen voor 2,2 miljard dollar
De Chinese autofabrikant BYD (002594.SZ) zei maandag dat zijn elektronica-eenheid een deal heeft gesloten met de in de VS gevestigde fabrikant Jabil Inc (JBL.N) om zijn productiebedrijf voor mobiele elektronica in China te kopen voor 15,8 miljard yuan ($2,2 miljard).
De deal zal het klantenbestand, het productportfolio en de smartphonecomponentenactiviteiten van BYD Electronic (BE) (0285.HK) uitbreiden, omdat het de potentiële groei van Jabil in de sector wil benutten.
Jabil Circuit, gevestigd in Singapore en produceert printplaten, heeft deze maand een eenheid opgericht die zijn productproductieactiviteiten in Chengdu en Wuxi heeft overgenomen, die nu aan de Chinese groep zullen worden verkocht.
De aandelen van BYD Electronic daalden maandag aanvankelijk met maar liefst 9% in Hong Kong, maar maakten hun verliezen goed en stegen tegen de middag met 0,5%, terwijl de bredere markt met 1,5% steeg. De in Hongkong genoteerde aandelen van moedermaatschappij BYD stegen met 0,9%
Hoewel BYD nu vooral bekend staat om zijn activiteiten op het gebied van elektrische voertuigen, begon het met de verkoop van elektronische componenten. In 2007 noteerde BYD zijn BE-eenheid aan de Hong Kong Stock Exchange.
BE’s belangrijkste activiteit is de verkoop van elektronische componenten voor consumentenelektronicaproducten zoals smartphones en laptops. Dit was een van de drie belangrijkste bedrijfssegmenten voor BYD Electronic, goed voor meer dan 70% van de totale omzet in 2022.
“Voor BYD denk ik dat het een herinnering is dat ze meer doen dan alleen domineren op het gebied van elektrische auto’s”, zegt Tu Le, oprichter van adviesbureau Sino Auto Insights, eraan toevoegend dat ze hoger in de mobiele toeleveringsketen stonden en leverancier waren van Apple Inc. NASDAQ: AAPL).
Analisten van Citi zeiden in een notitie dat zij geloofden dat de deal betrekking had op de Green Point-activiteiten van Jabil op het gebied van metalen behuizingen in Wuxi, en dat BE hierdoor met een groter marktaandeel verder zou kunnen doordringen in het aanbod van Apple-behuizingen.
BE zal de overname waarschijnlijk moeten financieren met de uitgifte van leningen en aandelen, voegde ze eraan toe. BYD en BE hebben niet bekendgemaakt hoe zij de deal willen financieren.
BE en Jabil reageerden niet onmiddellijk op verzoeken om verder commentaar.
“Hoewel BE’s marktaandeel op het gebied van producten wordt verbeterd, zal de overname effectief synergiseren met de bestaande producten van BE, het algehele concurrentievermogen vergroten en duurzame ontwikkeling op de lange termijn garanderen”, zei BYD in een beursaanvraag, zonder verdere details over de overname bekend te maken.
Als de deal rond zou zijn, zou de definitieve overeenkomst Jabil in staat stellen “ons aandeelhoudersgerichte kapitaalraamwerk te verbeteren, inclusief stapsgewijze inkoop van eigen aandelen”, zei CEO Kenny Wilson in een verklaring.
De deal zou Jabil in staat stellen verder te investeren in “elektrische voertuigen, hernieuwbare energie, gezondheidszorg, AI-clouddatacenters en andere eindmarkten”, voegde Wilson eraan toe.
Jabil Circuit werkt samen met bedrijven in de gezondheidszorg, telecommunicatie, computers en opslag, met als doel de intelligentie van de toeleveringsketen te stimuleren, aldus de website.
BYD betrad voor het eerst de auto-industrie in 2003 toen het de in Nanjing gevestigde autofabrikant Qin Chuan overnam, die een vergunning had voor de autoproductie. Drie jaar later lanceerde het zijn eerste automodel.
($ 1 = 7,2890 Chinese yuan)