De voorraden van OEM-kledingbedrijven stijgen terwijl de industrie zich herstelt
Youngone Corp., Hansae Co. en andere fabrikanten van originele uitrusting (OEM’s) voor kleding hebben deze maand een stijging van hun aandelenkoersen gezien, gedreven door optimisme dat de industrie de bodem heeft bereikt in het tweede kwartaal en naar verwachting zal herstellen in het laatste kwartaal helft van het jaar. Positieve winstprognoses van hun wereldwijde klanten droegen ook bij aan deze positieve observaties.
Volgens de Korea Exchange op maandag zijn de aandelen van Youngone deze maand 30,14 procent gestegen. Hansae en Hwaseung Enterprise Co. zijn ook met respectievelijk 15,71 procent en 10,74 procent gestegen. Hun winst overtreft het rendement van 0,2 procent van de Kospi deze maand ruimschoots. Institutionele investeerders hebben de opwaartse trend van die OEM-bedrijven gestimuleerd door deze maand voor netto 20 miljard won ($ 1,53 miljoen) aan Youngone-aandelen en voor netto 7,3 miljard gewonnen aan Hansae-aandelen te kopen.
Kleding-OEM’s hebben het al enige tijd moeilijk op de aandelenmarkt, omdat kledingbedrijven dit jaar te maken hebben gehad met voorraadoverschotten als gevolg van inflatie en een verzwakte consumentenvraag, in tegenstelling tot een sectorbrede hausse na de heropening vorig jaar. Binnenlandse OEM-bedrijven hebben vervolgens een lagere winstgevendheid ervaren in vergelijking met de index tot de opwaartse trend van deze maand.
Het is het recente herstel in de kledingindustrie dat leidt tot een opleving van de aandelenkoersen van OEM’s. Analisten merken op dat de sector, die een neergang doormaakte als gevolg van overhangende voorraden, naar verwachting zal verbeteren na het bereiken van het dieptepunt in het tweede kwartaal. Nu grote wereldwijde kledingbedrijven hun voorraden bijna normaliseren, zullen OEM’s vanaf het derde kwartaal waarschijnlijk een toename van het aantal bestellingen zien, zeggen analisten.
Inderdaad, sommige van de wereldwijde kledingbedrijven zoals Gap Inc., Nike Inc. en Lululemon Athletica Inc. hebben allemaal een langzame toename of afname van hun voorraadactiva gezien.
In de VS is de groei van de winkelvoorraad gedaald tot 13 procent aan het begin van dit jaar en verder gedaald tot 5 procent in mei, na een piek in augustus vorig jaar met 31 procent in vergelijking met het voorgaande jaar.
“De kledingindustrie vertoont de laatste tijd tekenen van herstel na een langdurige periode van voorraadafbouw. Het groeitempo van de Amerikaanse winkelvoorraad vertraagt elke maand sinds het vorige zomer zijn hoogtepunt bereikte, wat wijst op een verschuiving naar voorraadaccumulatie”, aldus een analist bij EBest Investment & Securities Co.
Volgens de lokale datatracker FnGuide zal de geschatte bedrijfswinst van Youngone voor de tweede helft van het jaar naar verwachting met 5,2 procent stijgen tot 382,5 miljard won, vergeleken met een geschatte 363,6 miljard won in de eerste helft van dit jaar. Evenzo zal Hansae naar verwachting een stijging van 15 procent van de bedrijfswinst ervaren tot 85,2 miljard won voor de tweede helft, in vergelijking met 74,2 miljard gewonnen in de eerste helft.
Deskundigen merken echter op dat de mate van prestatieverbetering kan variëren, afhankelijk van de specifieke categorieën waarop OEM’s zich richten. Terwijl Youngone functionele kledingmerken als primaire klanten heeft, zoals The North Face en Lululemon, is Hansae gespecialiseerd in het produceren van algemene kleding voor klanten zoals Gap. “Youngone zal naar verwachting profiteren van de structurele groei van de functionele kledingmarkt als de grootste wereldwijde leverancier”, zegt Yu Jung-hyun, een analist bij Daishin Securities Co.
De sterke prestaties van wereldwijde kledingbedrijven verhogen de verwachtingen voor OEM’s verder. Yoga-kledingmerk Lululemon kondigde eerder deze maand een verrassende prestatie in het eerste kwartaal aan, met een bedrijfswinst die met 54 procent was gestegen op jaarbasis. Marktinsiders verwachten dat Youngone, de leverancier van herenkleding voor Lululemon, hiervan zou profiteren. Volgens EBest Investment & Securities vertegenwoordigt Lululemon naar schatting ongeveer 17 procent van het klantenbestand van Youngone.
Hansae zal ook profiteren van de verbeterde prestaties van haar klant Gap. Gap kondigde een voorraaddaling van 27,5 procent aan voor het eerste kwartaal in vergelijking met het voorgaande jaar. “Gap kan in het tweede kwartaal omslaan in positieve inkomsten, gedreven door de focus op winstgevendheid door herstructurering en winkelefficiëntie”, aldus de EBest Investment & Securities-analist.
Source: https://buystocks.co.uk/news/apparel-oem-companies-stocks-soar-as-industry-recovers/