Home » News » Meta mikt op Twitter met de Threads-app, miljoenen doen mee

Meta mikt op Twitter met de Threads-app, miljoenen doen mee

News Team

Meta Platforms lanceerde woensdag een directe uitdaging voor Twitter met Threads, waarbij het binnen enkele uren miljoenen gebruikers verzamelde terwijl het probeerde te profiteren van de sterk verzwakte staat van zijn rivaal na een reeks chaotische beslissingen van eigenaar Elon Musk.

Onder degenen die zich snel bij het nieuwe platform voegden, waren beroemdheden als Kim Kardashian en Jennifer Lopez, maar ook prominente politici zoals de democratische Amerikaanse vertegenwoordiger Alexandria Ocasio-Cortez.

“Laten we dit doen. Welkom bij Threads”, schreef Meta-CEO Mark Zuckerberg in zijn eerste bericht op de app, samen met een vuuremoji. Hij zei dat de app in zeven uur tijd 10 miljoen aanmeldingen had geregistreerd.

Hij ging ook naar Twitter en plaatste een bekende meme van Spiderman tegenover Spiderman – in een humoristische grap over de rivaliteit met Musk en tussen de twee diensten.

Analisten hebben gezegd dat de banden van Threads met Instagram het een ingebouwd gebruikersbestand en advertentieapparaat zouden kunnen geven. Dat zou advertentiedollars van Twitter kunnen overhevelen in een tijd waarin de nieuwe CEO probeert zijn worstelende bedrijf nieuw leven in te blazen.

Hoewel Threads is gelanceerd als een zelfstandige app, kunnen gebruikers inloggen met hun Instagram-inloggegevens en dezelfde accounts volgen, waardoor het mogelijk een gemakkelijke aanvulling is op bestaande gewoonten voor de meer dan 2 miljard maandelijkse actieve gebruikers van Instagram.

“Beleggers kunnen niet anders dan een beetje enthousiast zijn over het vooruitzicht dat Meta echt een ‘Twitter-Killer’ heeft”, zegt Danni Hewson, hoofd financiële analyse bij investeringsmaatschappij AJ Bell.

Anderen zagen de lancering van Threads als een kans om een minder giftige versie van Twitter te creëren.

“Moge dit platform een goede sfeer, een sterke gemeenschap, uitstekende humor en minder intimidatie hebben”, zei Ocasio-Cortez in haar post.

Net als Twitter bevat de app korte tekstberichten die gebruikers leuk kunnen vinden, opnieuw kunnen posten en waarop ze kunnen reageren, hoewel het geen mogelijkheden voor directe berichten bevat. Berichten kunnen maximaal 500 tekens lang zijn en links, foto’s en video’s van maximaal vijf minuten bevatten, volgens een Meta-blogpost.

Het is beschikbaar in meer dan 100 landen in zowel de App Store van Apple (NASDAQ: AAPL) als de Play Store van Google (NASDAQ: GOOGL) , aldus de blogpost.

Meta-aandelen sloten woensdag voorafgaand aan de lancering 3% hoger, sneller dan de winst van rivaliserende technologiebedrijven.

TWITTER OP DE ACHTERSTE VOET

De komst van Threads komt nadat Zuckerberg en Musk maandenlang weerhaken hebben verhandeld, waarbij ze zelfs dreigden met elkaar te vechten in een real-life mixed martial arts-kooiwedstrijd in Las Vegas.

Meta mikt op een moment waarop Twitter definitief in de verdediging zit.

Musk kocht Twitter afgelopen oktober voor $ 44 miljard, maar de waarde ervan is sindsdien gekelderd te midden van ingrijpende bezuinigingen op het personeel en controverses over het modereren van inhoud die zowel gebruikers als adverteerders van zich hebben vervreemd. De laatste stap betrof het beperken van het aantal tweets dat gebruikers per dag kunnen lezen.

Zuckerberg wees op de uitdagingen die grote openbare socialemediaforums met zich meebrengen. “Ik denk dat er een app voor openbare gesprekken moet zijn met meer dan 1 miljard mensen erop. Twitter heeft de kans gehad om dit te doen, maar heeft het niet goed gedaan. Hopelijk zullen we dat doen”, schreef hij.

De integratie met Instagram omvatte verschillende verwijzingen naar privacyoverwegingen. Instagram-gebruikers die zich aanmelden voor Threads krijgen automatisch een badge op hun Instagram-profiel, maar kunnen ervoor kiezen om deze te verbergen. Ze krijgen ook opties om voor elke app verschillende privacy-instellingen te kiezen.

Bij merken als Billboard, HBO, NPR en Netflix (NASDAQ: NFLX) werden binnen enkele minuten na de lancering accounts aangemaakt. Volgens een recensie van Reuters leek de app geen advertenties weer te geven.

Om Threads op te bouwen, heeft Meta toenadering gezocht tot influencers op sociale media om hen naar de nieuwe app te trekken en hen aan te moedigen om minstens twee keer per dag te posten, zei Ryan Detert, CEO van influencer-marketingbedrijf Influential.

De app profiteert ook van het falen van andere potentiële Twitter-concurrenten om te profiteren van de struikelblokken van de service. Hoewel een aantal snelgroeiende concurrenten zoals Mastodon, Post, Truth Social en T2 hebben geprobeerd Twitter-gebruikers weg te lokken, blijven ze tot nu toe allemaal relatief klein.

Bluesky, een nieuwe service die wordt ondersteund door mede-oprichter van Twitter, Jack Dorsey, lanceerde in februari zijn bètaversie op uitnodiging en had aanvankelijk gebruikers die schreeuwden om toegangscodes. De website zei dat het vanaf april 50.000 gebruikers had. Dorsey ondersteunde ook een ander platform genaamd Nostr.

Meta heeft in het verleden echter meerdere mislukkingen meegemaakt bij het lanceren van stand-alone copycat-apps, met name de Lasso-app die bedoeld was om te concurreren met korte video-rivaal TikTok.

Het bedrijf nam later een korte videotool, Reels, rechtstreeks in Instagram op en meer recentelijk beëindigde het zijn eenheid die belast was met het ontwerpen van experimentele apps.

Zuckerberg, die reageerde op een gebruiker die de ondergang van Twitter ongeveer een uur na de lancering van Threads voorspelde, waarschuwde geduld. “We zitten hier pas in de openingsmomenten van de eerste ronde”, zei hij.

Source: https://buystocks.co.uk/news/meta-takes-aim-at-twitter-with-threads-app-millions-join/