Norwegian introduceert zijn nieuwste klasse cruiseschepen
De cruisemaatschappij heeft gekozen voor iets heel anders dan de nieuwste gigantische nieuwe schepen van Royal Caribbean en Carnival.
Royal Caribbean International (RCL) heeft een duidelijk groter is beter mantra als het gaat om zijn gelijknamige cruisemaatschappij. Het bedrijf heeft zijn enorme schepen van de Oasis-klasse tot het middelpunt van zijn vloot gemaakt, waarbij elke nieuwe iets groter is dan de vorige.
Wonder of the Seas, het huidige grootste cruiseschip ter wereld, volgt de blauwdruk van zijn zusterschepen. Het heeft meerdere buurten, waaronder de buitengebieden Central Park (een letterlijk park op een cruiseschip) en de Boardwalk, met een carrousel, en het kenmerkende Aqua Theater van de cruisemaatschappij.
Carnival Cruise Lines (CCL) heeft dezelfde filosofie gevolgd met haar nieuwste schepen Carnival Mardi Gras en de komende Carnival Celebration. Het is een plan waarbij het schip de bestemming is, want er is meer dan genoeg aan boord.
Royal Caribbean en Carnival hebben met hun nieuwste schepen letterlijk veranderd wat cruiseschepen zijn. Natuurlijk kun je van het schip afstappen waar ze ook stoppen – maar het is misschien niet zo leuk als aan boord blijven en in de achtbaan rijden (Carnival) of van een enorme droge glijbaan glijden (Royal Caribbean).
Concurreren met deze megaschepen zou een enorme uitdaging en een groot risico zijn, dus Norwegian Cruise Line (NCLH) besloten om iets anders te doen met zijn nieuwste schip.
Norwegian wordt kleiner en luxer
Norwegian heeft de Prima in ontvangst genomen, het eerste nieuwe schip sinds 2019 en het eerste in een nieuwe klasse schepen. Het is de eerste van zes nieuwe schepen die gepland zijn voor de klasse, de eerste nieuwe klasse schepen van Norwegian Cruise Line sinds de Breakaway-klasse in première ging in 2013.
“Met reizen die beginnen in de zomer van 2022, zal Norwegian Prima, het eerste van de zes schepen, 965 voet lang zijn, 142.500 bruto ton en in staat zijn om 3.215 gasten te huisvesten met dubbele bezetting”, deelde de cruisemaatschappij in een persbericht.
Om de cijfers in enig perspectief te plaatsen: Wonder of the Seas is bijna 1200 voet lang en kan meer dan twee keer zoveel passagiers vervoeren (iets minder dan 7.000).
Norwegian heeft echter besloten om zijn nieuwste schepen te onderscheiden door iets anders dan grootte.
“Norwegian Prima biedt de hoogste personeelsbezetting en ruimteverhouding van elk nieuw cruiseschip in de hedendaagse en premium cruisecategorie, en levert een ongeëvenaarde gastervaring”, deelde het bedrijf mee.
Prima zal ook “de grootste verscheidenheid aan suitecategorieën op zee hebben met 13 suitecategorieën, evenals de grootste suites met drie slaapkamers van elk nieuw cruiseschip en de grootste binnen-, zeezicht- en balkonhutten van het merk ooit”, aldus het persbericht.
De nieuwe klasse biedt ook Norwegian’s grootste badkamers ooit voor standaardkamers en meer “buitendekruimte van elk nieuw cruiseschip, inclusief meer totale ruimte op het zwembaddek dan enig ander schip in de vloot van NCL.”
Meer nieuwe functies op Norwegian Prima
De cruisemaatschappij wil dat haar nieuwe schepen een beetje duurder zijn dan wat Royal Caribbean en Carnival bieden op hun kenmerkende merken. Dat omvat een verhoogde kijk op het traditionele buffet.
“Als onderdeel van de veelzijdige ervaringen die worden aangeboden op Ocean Boulevard, introduceerde NCL de allereerste luxe openluchtmarktplaats van het merk met Indulge Food Hall. Indulge Food Hall is gemaakt om de gastzintuiglijke ervaring op Norwegian Prima te verbeteren en biedt bezoekers diverse menu-items van 11 culinaire locaties met zitplaatsen binnen en buiten.”
Het schip biedt ook de 44.000 vierkante meter grote Ocean Boulevard, die zich om het hele dek van het schip wikkelt. Dat deel van het schip biedt ook “drie extra eetgelegenheden met zitplaatsen binnen en buiten, waaronder Onda By Scarpetta, Los Lobos en The Local Bar & Grill.”
Prima bevat ook een aantal nieuwe locaties/ervaringen voor Norwegian:
- The Concourse een buitenbeeldentuin met zeven installaties die veranderen als de zon ondergaat.
- Infinity Beach met twee overloopzwembaden, één aan elke kant van het schip en dicht bij de waterlijn, een primeur in de industrie.
- Twee glazen Oceanwalk -bruggen die foto-opps bieden.
- La Terraza, een openluchtlounge, “beschikt over een schilderachtig toevluchtsoord voor bezoekers om een fantastisch, naar voren gericht uitzicht op zee te krijgen.”