Tesla-verkopen stijgen maar missen verwachtingen
Bevoorradingstekorten, logistieke knelpunten en stijgende kosten treffen Tesla Inc (NASDAQ: TSLA) terwijl het de productie van zijn elektrische auto’s snel opvoert.
Hoewel de problemen de afgelopen maanden zijn verbeterd, blijven het directe uitdagingen, zei Tesla in een financiële update voor investeerders.
De omzet was in de drie maanden eindigend in september lager dan verwacht, doordat de autoverkopen achterbleven bij de verwachtingen.
Maar met $ 21,45 miljard (£ 19,12 miljard) bleef het meer dan 50% hoger dan een jaar geleden.
Tesla, geleid door miljardair Elon Musk, is de afgelopen jaren agressief gegroeid, heeft nieuwe fabrieken geopend in de VS, China en Duitsland en de productie gestimuleerd.
Het bedrijf leverde in het kwartaal 343.000 auto’s af, een record dat meer dan 40% hoger ligt dan in dezelfde periode vorig jaar.
Het bedrijf produceerde meer auto’s dan er werden verkocht, waardoor de vrees werd gewekt dat de vraag zou vertragen, aangezien stijgende prijzen, hogere leenkosten en een grote economische vertraging op de belangrijkste Chinese markt kopers ontmoedigen.
De heer Musk gaf toe dat er sprake was van zwakte in China, maar verwierp suggesties dat de vraag afkoelde.
Toen Tesla eerder deze maand de leveringscijfers deelde, zei het bedrijf dat de kloof te wijten was aan het moeilijk vinden van voertuigen om auto’s naar klanten te vervoeren.
“Er waren niet genoeg boten, er waren niet genoeg treinen, er waren niet genoeg autovervoerders”, zei hij tijdens een telefonische vergadering om de resultaten te bespreken, eraan toevoegend dat het bedrijf verwacht elke auto die het maakt te verkopen.
De leveringen van zijn eigen langverwachte elektrische vrachtwagen zullen in december beginnen, zei het bedrijf. Het bedrijf rapporteerde een winst van $ 3,3 miljard, aanzienlijk hoger dan een jaar geleden.
Maar vragen over het groeipad van Tesla, evenals de miljarden dollars aan aandelenverkopen door de heer Musk terwijl hij een overname van Twitter voor $ 44 miljard voorbereidt, hebben de afgelopen maanden op de aandelen van het bedrijf gewogen.
De koers van het aandeel is dit jaar met 40% gedaald, waardoor miljarden dollars van de waarde van het bedrijf zijn verdwenen. Het aandeel daalde woensdag nog eens 4% in de aftermarket-handel.
“Ik denk dat Tesla een moeilijk kwartaal heeft gehad en de markt reageert daarop”, vertelde Sarah Kunst, directeur van Cleo Capital, aan het BBC-programma Today.
“De auto-industrie in het algemeen heeft het momenteel erg moeilijk omdat de problemen met de toeleveringsketen aanhouden en de batterijen – met name voor elektrische voertuigen – moeilijk verkrijgbaar zijn”, zei ze.
“En de realiteit is dat Tesla vroeger de enige plek was om een duurdere elektrische auto te kopen en dat is in toenemende mate niet het geval.”
Tesla domineert de markt voor elektrische voertuigen in de VS, maar heeft veel meer concurrentie in Europa en China, waar dergelijke auto’s populairder zijn.
In de VS hebben rivalen ook hun inspanningen opgevoerd.
De Duitse autofabrikant BMW zei woensdag dat het 1,7 miljard dollar zou uitgeven om de productie van elektrische voertuigen in de VS uit te breiden.
Een paar maanden geleden zei Elon Musk – geen krimpende violet als het gaat om zelfpromotie – dat de vraag naar Tesla’s door het dak ging.
“Op dit moment overtreft de vraag de productie in een belachelijke mate”, zei hij.
En toch lijkt dat op basis van deze cijfers niet te gebeuren.
Tesla maakt zelfs meer auto’s dan het verkoopt.
Niet alleen dat, maar er is een reeks financiële druk die de winstgevendheid aantast. Problemen met de toeleveringsketen en de kosten van grondstoffen zijn nadelig voor de winst.
Tesla-investeerders maken zich echter veel meer zorgen over het langetermijnpotentieel dan over de financiële druk op korte termijn.
Daarom is de onzekerheid over de vraag naar Tesla’s bijzonder schadelijk. Het helpt verklaren waarom een schijnbaar solide reeks resultaten de aandelenkoers van Tesla heeft doen dalen.
Het verklaart ook waarom de heer Musk naar kibosh keek over vraagproblemen tijdens de inkomstenoproep. “Ik kan niet genoeg benadrukken dat we een uitstekende vraag hebben naar [the fourth quarter] en we verwachten elke auto die we kunnen maken zo ver in de toekomst te verkopen als we kunnen zien,” zei hij.
Veel Tesla-investeerders maken zich echter zorgen dat de heer Musk niet genoeg tijd aan het bedrijf besteedt – nadat hij zich ertoe heeft verbonden Twitter te kopen. Deze resultaten zullen die mening waarschijnlijk niet veranderen.