Home » News » Trumps importtarievenbeloften schudden de Amerikaanse en Europese auto-aandelen op.

Trumps importtarievenbeloften schudden de Amerikaanse en Europese auto-aandelen op.

News Team

Aandelen van Amerikaanse en Europese autofabrikanten daalden dinsdag nadat de aankomende president Donald Trump hoge tarieven oplegde aan Canada, Mexico en China, wat de zorgen over een schadelijke handelsoorlog aanwakkerde.

Trump zei in een bericht op Truth Social dat hij op zijn eerste dag in functie in januari een importheffing van 25% zou opleggen op alle producten uit Mexico en Canada, en een extra importheffing van 10% op goederen uit China.

“Als dit wordt doorgevoerd, zou dit een ramp betekenen voor de Amerikaanse auto-industrie en de fabrikanten in Detroit Three, die allemaal grote aantallen voertuigen importeren uit Canada en Mexico, maar ook voor Volkswagen en andere Europese OEM’s”, aldus analist Daniel Roeska van Bernstein in een notitie.

“Maar gezien de verstrekkende negatieve gevolgen voor de industriële productie in de VS, verwachten we dat dit in de praktijk niet zal gebeuren.”

Aandelen van de Amerikaanse autofabrikanten General Motors en Ford Motor daalden respectievelijk met 7,8% en 2,6%. De in de VS genoteerde aandelen van Toyota Motor daalden met 1,5%.

Onder de Europese autofabrikanten daalden Jeep-maker Stellantis en Volkswagen met ongeveer 4% en 2%. Een mandje met auto- en onderdelenaandelen was de slechtst presterende sector in Europa, met een daling van 1,84% versus een daling van 0,65% voor de bredere STOXX 600.

Stellantis wilde geen commentaar geven op Trumps bericht, terwijl rivalen Ford, GM en Toyota niet direct reageerden op verzoeken om commentaar.

Vorige week zei Paul Jacobson, CFO van GM, dat de autofabrikant een aantal activa in Mexico had.

“We blijven samenwerken met de regering, omdat ik denk dat ons doel heel goed aansluit bij het doel van de regering als het gaat om banen in de VS en wat dat kan betekenen”, vertelde hij op een conferentie van Barclays toen hem werd gevraagd naar mogelijke tarieven.

John Lawler, CFO van Ford, zei vorige week dat de autofabrikant moet nagaan hoe hoog de tarieven zijn en vervolgens een prijsstelling moet bepalen.

Evercore ISI meldde in een vorige week gepubliceerde nota dat elke 10% invoerrecht op Mexico een winstrisico van 20% per aandeel voor GM oplevert, en 10% voor Ford.

“Wij schatten dat elke extra 1pp aan tarieven de winst vóór belastingen met ongeveer EU160 miljoen kan beïnvloeden, oftewel 1,4% van de verwachtingen voor 2025”, aldus de Italiaanse broker Intermonte op Stellantis.

Ongeveer een kwart van de voertuigen die Stellantis in Noord-Amerika verkoopt, wordt in Mexico gemaakt.

De aandelen van het Duitse luxemerk BMW daalden met 1%. Volvo Car daalde met 2,5% en Daimler Truck daalde met 4,6%.

Aandelen van autoleveranciers kregen ook een klap. De in de VS genoteerde aandelen van het Canadese bedrijf Magna International daalden met 3%, terwijl Aptiv en BorgWarner respectievelijk met 2,7% en 2,1% daalden.

Source: https://buystocks.co.uk/news/trumps-tariff-pledges-rattle-us-european-auto-shares/