Uber rapporteert beter dan verwachte winsten en omzet voor het tweede kwartaal.
Uber rapporteerde dinsdag winstresultaten over het tweede kwartaal die hoger waren dan de schattingen van Wall Street. Bij open markt steeg het aandeel ongeveer 6%.
Hier ziet u hoe het bedrijf het deed voor de periode eindigend op 30 juni, vergeleken met wat Wall Street verwachtte op basis van een onderzoek onder analisten door LSEG:
- Winst per aandeel: 47 cent versus 31 cent verwacht
- Omzet: $10,7 miljard versus $10,57 miljard verwacht
De omzet steeg met 16% ten opzichte van 9,23 miljard dollar een jaar eerder, aldus Uber in een persbericht. De mobiliteitseenheid van het bedrijf rapporteerde een stijging van 23% in brutoboekingen tot 20,6 miljard dollar. De brutoboekingen stegen met 16% voor bezorging tot $18,1 miljard en bleven stabiel voor de vrachteenheid op $1,27 miljard.
CEO Dara Khosrowshahi had gezegd dat het bedrijf voor het tweede kwartaal een groei van ongeveer 20% verwachtte, gebaseerd op de verwachte aanhoudende expansie van zijn kernactiviteiten op het gebied van mobiliteit en de toenemende frequentie van bestellingen voor eten en reizen via zijn ledenabonnees.
Voor het derde kwartaal verwacht Uber boekingen van $40,25 miljard tot $41,75 miljard. Het midden van de bandbreedte, $41 miljard, bleef volgens StreetAccount achter bij de gemiddelde schatting van $41,18 miljard. Het bedrijf verwacht een gecorrigeerde winst van $1,58 miljard tot $1,68 miljard, waarbij het midden van de bandbreedte net boven de gemiddelde schatting van $1,62 miljard ligt.
Uber’s ‘maandelijkse actieve platformconsumenten’ of MAPC’s bereikten in het tweede kwartaal 156 miljoen met 2,77 miljard ritten via het Uber-platform. Dit is te vergelijken met 137 miljoen MAPC’s en 2,28 miljard reizen in dezelfde periode een jaar geleden.
Uber rapporteerde ook $1,02 miljard aan nettowinst voor het kwartaal, inclusief een voordeel vóór belastingen van $333 miljoen uit “herwaarderingen van Uber’s aandeleninvesteringen.”
In mei kondigde het bedrijf een samenwerking aan met Instacart , waarbij een tabblad ‘restaurants’ zou worden toegevoegd aan de bezorgapp voor boodschappen, waardoor gebruikers bij restaurants kunnen bestellen en de bezorging kunnen laten uitvoeren door Uber Eats.
In juli kondigden de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen BYD en Uber een partnerschap aan om ongeveer 100.000 elektrische voertuigen aan Uber-chauffeurs te leveren, te beginnen in Europa en Latijns-Amerika. De bedrijven zijn ook van plan “om samen te werken aan toekomstige autonome voertuigen van BYD die op het Uber-platform zullen worden ingezet”, zei Uber dinsdag.
Hoewel BYD-voertuigen in de VS niet worden verkocht of beschikbaar zijn voor lease, heeft Uber een reeks andere prikkels en opties om bestuurders te motiveren om Tesla en andere batterij-elektrische voertuigen te gebruiken, in plaats van auto’s op gas.
Analisten tijdens de winstoproep vroegen Khosrowshahi naar de ervaring van Uber met autonome voertuigen, inclusief de partnerschappen en de langetermijnstrategie voor de markt. Uber en Waymo werken samen in Arizona om Uber-gebruikers als optie ritten zonder bestuurder en maaltijdbezorging te laten boeken.
Khosrowshahi maakte geen details over Waymo bekend, maar zei in grote lijnen: “AV-spelers” ervaren een veel hoger gebruik met Uber dan “zonder een netwerk op een first-party basis.” Hij zei dat Uber “de meest liquide en grootste marktplaats zal blijven hebben” en dat er een “behoorlijk lange hybride periode zal zijn naarmate autonoom zich ontwikkelt en toezichthouders proberen uit te vinden hoe ze dit precies kunnen reguleren.”
“We denken niet dat dit een markt zal zijn waar de winnaars alles winnen,” zei Khosrowshahi.
De Uber-aandelen daalden dit jaar met 5% vanaf de afsluiting van maandag, maar zijn nu licht gestegen na de rally van dinsdag.