Home » Woordenlijst » Marktkapitalisatie

Marktkapitalisatie

Marktkapitalisatie, of gewoon marktkapitalisatie, vertegenwoordigt de totale waarde van de aandelen van een bedrijf die op de markt zijn genoteerd. De term marktkapitalisatie wordt meestal gebruikt om de grootte van een bedrijf te bepalen.

De marktkapitalisatie wordt berekend door de huidige prijs per aandeel te vermenigvuldigen met het totale aantal uitstaande aandelen. Als een bedrijf bijvoorbeeld 10 miljoen uitstaande aandelen heeft die het verkoopt voor £ 30 per stuk, dan zou zijn marktkapitalisatie £ 300 miljoen zijn.

Marktkapitalisatie is een van de belangrijkste concepten van beleggen in aandelen, omdat het beleggers inzicht geeft in de grootte van een bedrijf door de waarde ervan op de open markt te meten. Bovendien helpt de marktkapitalisatie beleggers ook om de toekomstige groeivooruitzichten van een bedrijf te begrijpen, omdat het hen in wezen vertelt wat beleggers bereid zijn te betalen voor zijn aandelen.

Op basis van hun marktkapitalisatie vallen bedrijven uiteen in drie categorieën, waaronder large-cap, mid-cap-en small-capbedrijven.

Hoewel deze indeling niet in steen gebeiteld is, is een algemene regel dat large-capbedrijven ook bedrijven omvatten met een marktkapitalisatie van minimaal £10 miljard. Dit zijn gevestigde bedrijven en meestal leiders in hun respectievelijke sectoren, evenals de meest geprefereerde investeringskeuzes onder beleggers.

Mid-cap bedrijven hebben een marktkapitalisatie tussen £2 miljard en £10 miljard, die ook binnen hun respectievelijke sectoren zijn gevestigd, maar meestal meer groeiruimte hebben.

Tot slot hebben small-capbedrijven een marktwaarde van minder dan £2 miljard. Deze bedrijven zijn niet zo algemeen bekend als large- en midcap-bedrijven, aangezien ze doorgaans actief zijn in opkomende industrieën.

Ga terug naar onze volledige woordenlijst.