UBS verlaagt de ramingen voor Renault en Volkswagen naarmate de Chinese concurrentie toeneemt
UBS verlaagde de rating van de Franse autofabrikant Renault (EPA: RENA) naar een verkooprating (van neutraal) en verlaagde hun twaalfmaands koersdoel voor de auto-aandelen naar € 31,00 (van € 42,00) nu de concurrentie van Chinese rivalen toeneemt.
UBS verwacht de komende kwartalen aanhoudend robuuste financiële prestaties, met mogelijk nog meer positieve verrassingen. Het is echter opmerkelijk dat de meeste indicatoren geen verbetering meer laten zien. Een analyse door UBS, inclusief het onderzoek naar de demontage van de Q-serie van BYD (SZ:002594), brengt analisten van UBS ertoe te geloven dat oudere autofabrikanten het grootste risico lopen op een substantiële daling van hun marktaandeel als gevolg van de toenemende concurrentie van Chinese OEM’s en Tesla ( NASDAQ: TSLA).
UBS-analisten zijn van mening dat het Duitse Volkswagen (ETR:VOWG_p), als voormalige #1 OEM in China, het meest negatief is blootgesteld aan de opkomst van Chinese autofabrikanten. Als de #1 OEM in Europa zal het waarschijnlijk ook op de langere termijn het meest getroffen worden door zeer concurrerende Chinese elektrische voertuigen.
UBS verlaagde ook de rating van VW naar een verkoopadvies (van neutraal) en verlaagde hun twaalfmaands koersdoel voor het aandeel naar € 100,00 (van € 135,00).
De analisten schreven in een notitie: “Recente managementveranderingen en strategische maatregelen pakken de voor de hand liggende uitdagingen aan, maar wij geloven dat het onwaarschijnlijk is dat VW de komende Chinese opmars kan doorstaan zonder negatieve gevolgen voor de winst.”
Hoewel de toon van het management nog steeds zeer zelfverzekerd is, zijn zij van mening dat de winstgevendheidspiek van Renault nabij is. En aangezien BYD en Tesla ernaar streven hun Europese verkoop tegen 2030 met samen 2,5 miljoen eenheden te verhogen, is het waarschijnlijk dat VW negatief zal worden beïnvloed.
Een positief argument is dat Volkswagen een sterke fase van zijn ICE-productcyclus ingaat, vooral binnen het premium-/luxesegment (Audi, Porsche), maar ook met enkele goedverkopende modellen van zijn volumemerken zoals de VW Tiguan en Skoda Octavia.
De analisten hebben dit meegenomen in de UBS-projecties voor 2024, wat de impact van een potentiële steilere prijs/mixdaling helpt verzachten. Ze zijn echter van mening dat dit niet een volledig tegenwicht vormt voor de cyclische tegenwind.