De doelstellingen van Boeing voor 2023 zijn twijfelachtig vanwege uitdagingen op het gebied van productie en toeleveringsketen
Ondanks een uitdagend jaar zijn de aandelen van Boeing (NYSE: BA) erin geslaagd om in 2023 met 11% te stijgen, wat eerder de lage verwachtingen van beleggers weerspiegelt dan het vertrouwen in de prestaties van het bedrijf. De recente presentatie door CFO Brian West op de Jefferies Industrial Conference onthulde updates die van invloed zouden kunnen zijn op het investeringspotentieel van het bedrijf.
West benadrukte dat de voortgang met betrekking tot de doelstellingen die het management van Boeing tijdens een investeerdersconferentie in november 2022 heeft uiteengezet, dit jaar niet bepaald bevredigend is geweest. Het plan was voornamelijk gericht op het genereren van vrije kasstroom (FCF) om de schulden van het bedrijf te verminderen en deze te positioneren voor potentiële investeringen in de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen. Tot de doelstellingen behoorden onder meer het bereiken van $3 miljard tot $5 miljard aan vrije kasstroom in 2023 en $10 miljard tussen 2025 en 2026, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de $2,3 miljard die in 2022 werd gerapporteerd.
De geplande verbetering zou worden aangedreven door verschillende factoren, waaronder een stijging van de productie van het 737-model van naar schatting 400 tot 450 leveringen in 2023 naar een maandelijks aantal van 50 in 2025/2026, wat zich vertaalt naar een jaarlijks aantal van 600. West wees erop dat de levering van de beoogde eenheden naar verwachting aan de onderkant van het bereik zal liggen vanwege productieproblemen die zijn vastgesteld op de rompen geleverd door Spirit AeroSystems (NYSE:SPR). Dit is de tweede keer dat Boeing vertragingen bij de levering ondervindt als gevolg van problemen met de romp.
Bovendien blijven problemen met de toeleveringsketen en de arbeidsomstandigheden van invloed op Boeing Defense, Space & Security (BDS), dat de taak kreeg deze uitdagingen te overwinnen, de risico’s die gepaard gaan met programma’s met vaste prijzen te beperken, terug te keren naar winstgevendheid en $2 miljard aan operationele cashflow te genereren door 2025/2026. Zowel BDS als Boeing Commercial Airplanes (BCA) zullen naar verwachting in het derde kwartaal negatieve winstmarges boeken.
Met betrekking tot BDS schetste West tijdens de winstoproep voor het tweede kwartaal in juli een drieledige strategie, waarbij de nadruk lag op het handhaven van de stabiliteit en het verbeteren van de productiviteit in de 60% van het bedrijf dat goed presteerde. De volgende 15% zat vast in problematische programma’s met een vaste prijs die naar verwachting eind 2024 grotendeels risicovrij zouden zijn, en de resterende 25% bestond uit ondermaats presterende programma’s uit het verleden.
West erkende echter tijdens de recente conferentie dat het herstel van de ondermaats presterende 25% langer duurde dan verwacht. Bovendien is er nieuwe druk ontstaan op de ontwikkelingscontracten met een vaste prijs, die 15% van de inkomstenbasis uitmaken.
Ondanks deze tegenslagen en twijfels over het vermogen van Boeing om zijn doelstellingen voor 2023 te halen, blijft het aandeel aantrekkelijk op basis van zijn doelstellingen voor 2025/2026. Beleggers moeten de winstcijfers over het derde kwartaal en de geactualiseerde verwachtingen nauwlettend in de gaten houden, aangezien deze kunnen duiden op verdere tegenslagen voor Boeing in 2023.