De Chinese EV-autofabrikant Nio stijgt met 4% nadat hij kleiner dan verwachte verliezen rapporteerde
De Nio-aandelen stonden ongeveer 4% hoger in de voorbeurshandel in de VS, waarmee eerdere verliezen na de resultaten ongedaan werden gemaakt.
Beleggers concentreren zich op het vermogen van de Chinese fabrikant van elektrische auto’s om meer gedisciplineerd te zijn in zijn uitgaven, terwijl deze de weg naar winstgevendheid in kaart brengt.
Nio-CEO William Li herhaalde de focus van het bedrijf op efficiënter zijn.
“We hebben mogelijkheden geïdentificeerd om onze organisatie te optimaliseren, de kosten te verlagen en de efficiëntie te verbeteren”, zei Li dinsdag.
Sommige van die inspanningen werpen al vruchten af. Nio rapporteerde een nettoverlies van 4,6 miljard yuan in het derde kwartaal, een daling van 24,8% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023, maar nog steeds hoger dan in dezelfde periode van 2022.
Het bedrijf schrapte vorige maand ook 10% van zijn personeelsbestand, onder verwijzing naar ‘hevige concurrentie’.
De Chinese markt voor elektrische voertuigen is ongelooflijk competitief, waarbij Nio wordt geconfronteerd met druk van andere startups, zoals Xpeng en Li Auto, maar ook van giganten als Tesla (NASDAQ: TSLA) en BYD.
Bovendien blijven Chinese consumenten voorzichtig met hun uitgaven, wat zou kunnen wegen op de strategie van Nio om het premiumsegment van de lokale EV-markt aan te spreken.
Het bedrijf zei dat de omzet in het vierde kwartaal tussen 16,1 miljard en 16,7 miljard yuan zal liggen, wat neerkomt op een stijging op jaarbasis van 0,1% tot 4,0%. Analisten hadden voor het kwartaal van december een voorspelling van 22,4 miljard yuan verwacht.
Nio verwacht ook dat het in het vierde kwartaal tussen de 47.000 en 49.000 voertuigen zal leveren – een stijging van ongeveer 17,3% naar 22,3% op jaarbasis.
Focus op efficiëntie
Dit jaar was de Chinese EV-markt het toneel van een prijzenoorlog, aangewakkerd door Tesla, die autofabrikanten heeft gedwongen de autoprijzen te verlagen en de marges onder druk te zetten.
De brutomarge van Nio bedroeg in het derde kwartaal 8%, vergeleken met 13,3% in dezelfde periode vorig jaar.
Omdat Nio sinds de oprichting in 2014 nog geen winst heeft gemaakt, probeert het bedrijf investeerders te laten zien dat het de behoefte aan investeringen in evenwicht kan brengen en tegelijkertijd meer gedisciplineerd kan omgaan met de kosten.
Li zei dinsdag dat Nio alle projecten die de komende drie jaar geen financiële bijdrage zullen opleveren, zou uitstellen of beëindigen. Hij voegde eraan toe dat het bedrijf ervoor zal zorgen dat het de investeringen in kerngebieden zoals technologie en zijn verkoop- en servicenetwerk niet “verwatert”, terwijl het zich voorbereidt “op de hevigere concurrentie in de komende twee jaar.”
Als onderdeel van deze druk maakte Nio dinsdag bekend dat het een overeenkomst is aangegaan om bepaalde productieapparatuur en activa van Anhui Jianghuai Automobile Group Corp. (JAC) over te nemen voor 3,16 miljard yuan. JAC produceert momenteel Nio-auto’s.
Li zei dat het volledig in eigen beheer brengen van de productie de kosten van dergelijke activiteiten met 10% zou kunnen verlagen, maar dat het bedrijf de productie van batterijen zou uitsluiten van een interne productie, omdat de maatregel de brutomarge niet zou verbeteren.
Nio CFO Steven Wei Feng zei dat de voertuigmarge van het bedrijf, die in het derde kwartaal 11% bedroeg, in het vierde kwartaal kan stijgen tot 15%, geholpen door lagere materiaal- en componentkosten en een betere productiecapaciteit.
In 2024 mikt het bedrijf op een voertuigmarge van tussen de 15% en 18%, aldus de CFO.