Boeing-CEO Dave Calhoun treedt af vanwege de veiligheidscrisis.
CEO van Boeing, Dave Calhoun, zal tegen het einde van het jaar aftreden als gevolg van een brede opschudding in het management als gevolg van de uitgebreide veiligheidscrisis van de vliegtuigbouwer, die nog werd verergerd door een uitbarsting van het 737 MAX-vliegtuig in januari.
Stan Deal, president en CEO van Boeing Commercial Airplanes, gaat met pensioen en Stephanie Pope zal dat bedrijf overnemen, zei het bedrijf maandag. Steve Mollenkopf, voormalig CEO van technologiebedrijf Qualcomm, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de raad van bestuur en leidt de zoektocht naar de volgende CEO.
De leiding verandert na weken van onrust bij Boeing nadat het incident in de lucht met een door Alaska Airlines geëxploiteerd MAX 9-vliegtuig met 171 passagiers aan boord een regelrechte veiligheids- en reputatiecrisis werd voor de iconische vliegtuigbouwer.
Boeing-aandelen hebben sinds het incident ongeveer een kwart van hun waarde verloren. Ze stegen maandag met 2,3% in de vroege handel.
Het incident in januari was slechts het meest recente in een reeks veiligheidscrises die het vertrouwen van de industrie in de vliegtuigbouwer hebben geschokt en haar vermogen om de productie te verhogen hebben belemmerd. Calhoun zelf werd aangesteld als CEO na een paar crashes in 2018 en 2019 waarbij bijna 350 mensen om het leven kwamen.
Sommige beleggers uitten hun bezorgdheid dat deze opschudding niet voldoende zou zijn om deze problemen aan te pakken.
“We hebben lang gedacht dat de problemen bij Boeing te maken hadden met culturele uitdagingen”, zegt Cameron Dawson, Chief Investment Officer bij NewEdge Wealth.
Het bedrijf wordt geconfronteerd met zware regelgeving en de Amerikaanse autoriteiten hebben de productie aan banden gelegd terwijl het probeert de veiligheids- en kwaliteitsproblemen op te lossen. Het bedrijf is in gesprek om zijn voormalige dochteronderneming Spirit AeroSystems over te nemen om meer controle over zijn toeleveringsketen te krijgen.
“Gezien het brede bereik hier zijn grote en achterstallige veranderingen waarschijnlijk”, zegt Boeing-criticus Richard Aboulafia.
Vorige week zocht een groep CEO’s van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen ontmoetingen met directeuren van Boeing zonder Calhoun om hun bezorgdheid te uiten over het ongeval met Alaska Airlines, waarbij ze zeiden dat dit een ongebruikelijk teken van frustratie was over de problemen van de fabrikant en Calhoun.
Analisten en investeerders noemden de opschudding positief voor Boeing, maar benadrukten dat veel afhangt van de opvolger van Calhoun en van de verandering van de cultuur van het bedrijf aan de top.
Sommigen suggereerden Patrick Shanahan, CEO van Spirit AeroSystems, een voormalig directeur van Boeing en een Amerikaanse overheidsfunctionaris, die nu belast is met een complexe overeenkomst met de Amerikaanse vliegtuigbouwer, als mogelijke opvolger van de 66-jarige Calhoun.
“We denken dat er iemand met kennis en geduld nodig is, aangezien het repareren van Boeing waarschijnlijk een niet-lineaire reis van meerdere jaren is”, zegt ruimtevaartanalist Robert Stallard van Vertical Research Partners in een brief aan klanten.
Na het incident heeft de FAA de productie van Boeing teruggebracht tot 38 vliegtuigen per maand, maar CFO Brian West zei vorige week dat dit cijfer nog niet eens was bereikt.
Sinds Calhoun de touwtjes in handen heeft, heeft het bedrijf voortdurend te maken gehad met vertragingen in de productie. Toch was Calhoun in oktober optimistisch over hoe snel Boeing de productie van zijn MAX-jets kon verhogen, door te zeggen dat Boeing terug zou gaan naar 38 jets per maand en “erop uit was om van daaruit zo snel mogelijk verder te bouwen”.
Maar weken na de uitbarsting van het cabinepaneel in de lucht in januari zei Calhoun dat het tijd is om ‘langzaam te gaan en snel te gaan’.
De crisis van het bedrijf heeft luchtvaartmaatschappijen gefrustreerd die al kampen met vertragingen bij de levering van zowel Boeing als concurrent Airbus, en de vliegtuigbouwer heeft dit kwartaal meer geld verbrand dan verwacht.
“Jarenlang hebben we prioriteit gegeven aan de verplaatsing van het vliegtuig door de fabriek boven een goede uitvoering ervan, en dat moet veranderen”, zei West vorige week.
De belangrijkste rivaal van het bedrijf, Airbus, heeft onlangs orders voor 65 vliegtuigen binnengehaald bij twee van de belangrijkste Aziatische klanten van Boeing, wat sommigen zagen als een teken van de zorgen van leidinggevenden over Boeing.
Source: https://buystocks.co.uk/news/boeing-ceo-dave-calhoun-to-step-down-in-shake-up-amid-safety-crisis/