Aandelenkoers Roku daalt met 26% na een slecht winstrapport
De aandelen van Roku zijn vandaag met meer dan 26% gedaald nadat het bedrijf zijn winst over het vierde kwartaal had bekendgemaakt.
Streamingplatform Roku rapporteerde zijn inkomsten voor het vierde kwartaal van 2021. De omzet van het bedrijf viel ver onder de schattingen van analisten en dit heeft ertoe geleid dat de aandelenkoers enorme verliezen heeft geleden.
De omzet in het vierde kwartaal bedroeg $865,3 miljoen, ver onder de $894 miljoen die marktexperts hadden verwacht. De winst bedroeg 17 cent per aandeel, gecorrigeerd, tegen 9 cent per aandeel zoals verwacht door analisten.
De omzet van het bedrijf groeide in het vierde kwartaal met 33% op jaarbasis. Dit is laag vergeleken met de 51% groei in het derde kwartaal en 81% in het tweede kwartaal van vorig jaar.
Na het slechte inkomstenrapport heeft ROKU de afgelopen 24 uur 26% verloren. Op het moment van schrijven handelt ROKU tegen $106 per aandeel. De recente slechte prestatie zou op weg kunnen zijn om de slechtste dag ooit voor het aandeel te worden.
ROKU verloor op 8 november 2018 in één dag 22% van zijn waarde. Als de huidige negatieve koers wordt gehandhaafd, zou vandaag de slechtste dag van het bedrijf ooit op de aandelenmarkt worden.
In het huidige kwartaal verwacht het bedrijf 720 miljoen dollar te genereren, wat resulteert in een omzetgroei van 25%. Ook verwachten marktanalisten dat Roku in het eerste kwartaal van 2022 meer dan $748 miljoen zal genereren.
Pivotal Research-analist Jeffrey Wlodarcza zei dat de meeste analisten de ratings van het bedrijf hadden verlaagd van HOLD naar SELL. Hij verklaarde;
"Het komt erop neer dat met toenemende concurrentie, een potentieel aanzienlijk verzwakkende wereldeconomie, een markt die niet-winstgevende technologienamen NIET beloont met lange wegen naar winstgevendheid en onze nieuwe richtprijs, we onze rating op ROKU verlagen van HOLD naar SELL."
Anthony Wood, de oprichter en CEO van Roku, zei dat de prestaties van het bedrijf nog steeds onder het pre-pandemische niveau kunnen blijven en dat dit de prestaties kan beïnvloeden. Hij zei;
“De totale verkoop van tv-meubels zal waarschijnlijk onder het pre-Covid-niveau blijven, wat van invloed kan zijn op onze actieve accountgroei. Wat het genereren van inkomsten betreft, kunnen vertraagde advertentie-uitgaven in branches die het meest worden beïnvloed door onevenwichtigheden tussen vraag en aanbod, doorgaan tot in 2022."