Chinese EV-maker Li Auto valt nadat het de leveringsvooruitzichten verlaagt; Peking verlengt belastingvoordelen voor elektrische auto’s
De aandelen van Li Auto Inc (NASDAQ: LI) daalden maandag in de pre-market handel in de VS nadat de Chinese fabrikant van elektrische auto’s zijn leveringsrichtlijnen voor het derde kwartaal had verlaagd.
Ondertussen maakten rivaliserende elektrische autobedrijven Nio Inc – ADR (NYSE: NIO) en Xpeng Inc – ADR (NYSE: XPEV) een sprongetje toen Peking een verlenging aankondigde van belastingvoordelen voor de aankoop van elektrische auto’s.
Li Auto zei dat het nu verwacht 25.500 voertuigen te leveren in het derde kwartaal, tegen een eerdere verwachting van tussen de 27.000 en 29.000 eenheden. De aandelen van Li Auto stonden in de voorbeurshandel ongeveer 2% lager.
“De herziening is een direct gevolg van de beperking van de toeleveringsketen, terwijl de onderliggende vraag naar de voertuigen van het bedrijf robuust blijft”, zei Li Auto in een verklaring. “Het bedrijf zal nauw blijven samenwerken met zijn supply chain-partners om het knelpunt op te lossen en de productie te versnellen.”
De Chinese fabrikanten van elektrische auto’s hebben te maken gehad met een aantal tegenwind als gevolg van een heropleving van Covid-19 en het aanhoudende strikte beleid van Peking om het virus in te dammen. Dit ‘nul-Covid’-beleid heeft geleid tot verstoringen van de bevoorrading in fabrieken in heel China en heeft de economie en de consumentenbestedingen onder druk gezet.
Om de groei van elektrische auto’s op peil te houden, hebben het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie en het ministerie van Financiën de periode verlengd dat nieuwe energievoertuigen zullen worden vrijgesteld van aankoopbelasting tot 31 december 2023. Nieuwe energievoertuigen omvatten zowel volledig elektrische als -in hybride auto’s.
Peking heeft de vrijstelling van aankoopbelasting meermaals verlengd sinds het beleid in 2014 voor het eerst werd ingevoerd om de vraag te stimuleren. Samen met andere stimulansen heeft het beleid ertoe bijgedragen dat China de grootste markt voor elektrische voertuigen ter wereld is geworden.
De aandelen van Xpeng waren meer dan 4% hoger in de pre-market handel, terwijl Nio ongeveer 1,6% steeg.
Hoewel de markt voor uitdagingen staat, blijven Chinese startups voor elektrische auto’s dit jaar nieuwe producten lanceren om de groei te stimuleren.
Vorige week lanceerde Xpeng de G9 Sports Utility Vehicle, de duurste auto tot nu toe, om het hogere segment van de markt te bereiken. Li Auto zal vrijdag de wraps van een nieuwe SUV, de Li L8, verwijderen en de leveringen zullen naar verwachting in november beginnen.