Nike valt te midden van afnemende winstgevendheid, voorraadopbouw
De aandelen van Nike Inc (NYSE: NKE) zakten in nadat de voorraad sterk was gestegen en de sportkledinggigant gedwongen was om margeverruimende kortingen door te drukken die de winstgevendheid aantasten.
Hogere vrachtkosten, afwaarderingen en wisselkoerseffecten wogen op de winstgevendheid in het fiscale eerste kwartaal dat eindigde op 31 augustus, met een brutomarge van 44,3% die onder de verwachtingen van Wall Street kwam. Noord-Amerikaanse voorraden stegen met 65% en de schoenengigant verlaagde donderdag ook zijn vooruitzichten voor het volledige jaar.
De aandelen daalden met 8,9% in de voorbeurshandel in New York, na een daling van 43% dit jaar tot de sluiting van donderdag. Bezorgdheid over een gebrek aan prijszettingsvermogen woog vrijdag op rivalen in Europa, waarbij de aandelen van Adidas AG maar liefst 4,4% daalden en Puma SE maar liefst 5,3% daalde.
“We nemen beslissende maatregelen om overtollige voorraad op te ruimen”, zei Nike Chief Financial Officer Matt Friend tijdens een telefoongesprek met analisten. Hij zei dat dit naar verwachting “een tijdelijke impact zal hebben op de brutomarges dit fiscale jaar”, maar voegde eraan toe dat “deze kosten ruimschoots zullen worden gecompenseerd door het voordeel van het vrijmaken van marktcapaciteit.”
Nike is het nieuwste bedrijf dat worstelt met een steeds complexer economisch panorama dat begon met vertragingen in de toeleveringsketen en havencongestie. Tegen de tijd dat bedrijven in staat waren om voorraden in de winkelrekken te krijgen, verschoof de vraag omdat hardnekkig hoge inflatie de koopkracht van sommige consumenten aantast. In het geval van Nike veroorzaakten problemen met de verzending een golf van merchandise buiten het seizoen. Bovendien heeft de meedogenloze stijging van de dollar de resultaten uit andere landen gedrukt.
Het bedrijf ziet de brutomarge dit fiscale jaar nu met 200 tot 250 basispunten dalen – in vergelijking met een eerdere voorspelling dat de winstgevendheid vlak zou zijn of zelfs met 50 basispunten zou dalen. De marge-erosie zal naar verwachting bijzonder sterk zijn in het tweede kwartaal van het bedrijf. Hoewel de verkoop over het hele jaar nog steeds naar verwachting zal groeien in een lage tweecijferige marge bij correctie voor valuta, wordt nu een echte groei waargenomen in een marge van lage tot middelhoge eencijferige cijfers.
Vooral Nike heeft moeite om logistieke problemen op te lossen die het gevolg zijn van havencongestie en scheepvaartstoringen. De totale voorraad steeg in het meest recente kwartaal met 44% in vergelijking met het voorgaande jaar. De hoeveelheid goederen in transit steeg ook, hoewel leidinggevenden opmerkten dat de verzendtijden verbeteren.
Chinese resultaten
China, dat zijn Covid Zero-beleid op de economie heeft zien wegen, vertegenwoordigt een andere hoofdpijn. Nike zei dat de omzet in de regio Groot-China in het kwartaal met 16% daalde.
Ondanks de volatiele vraag, hebben leidinggevenden gezegd dat ze het land nog steeds zien als een langetermijngroeimarkt en hebben ze beloofd investeringen in de regio te blijven pompen.
Chief Executive Officer John Donahoe zei dat Chinese consumenten uit de pandemische beperkingen komen met een honger naar geld en dat het bedrijf verwacht dat de resultaten zullen verbeteren. Hij voegde eraan toe dat de vraag in Noord-Amerika ook robuust is. De omzet in het eerste kwartaal in de thuisregio van Nike overtrof de schattingen van analisten.
Wereldwijd steeg de omzet in de periode met 10% op valutaneutrale basis. De totale omzet bedroeg $ 12,7 miljard, boven de gemiddelde schatting van analisten van $ 12,3 miljard, maar die verkopen waren minder winstgevend te midden van prijsverlagingen. De winst per aandeel bleef achter bij de verwachtingen.