Chinese EV-aandelen stijgen nadat XPeng ‘verbluffende’ kostenbesparingen en nieuw productieproces onthult
De Chinese voorraden elektrische voertuigen stegen maandag toen XPeng (XPEV) een nieuw productieproces aankondigde waarvan het zegt dat het de kosten zal verlagen.
De bijgewerkte Smart Electric Platform Architecture, bekend als SEPA 2.0, zal volgens het bedrijf de onderzoeks- en ontwikkelingscycli met 20 procent optimaliseren.
“Het zal snelle technologische vooruitgang standaard beschikbaar maken voor onze klanten, met snellere software-upgrades, verbluffende kostenbesparingen en een verbeterde productervaring”, zei He Xiaopeng, voorzitter en CEO van XPeng in een persbericht op zondag.
XPeng-aandelen stegen meer dan 11 procent tijdens de vroege handelsmaandag, terwijl andere Chinese autofabrikanten, Nio (NIO) en Li Auto (LI) ook hoger kwamen op het nieuws.
SEPA 2.0 zal de kosten van aandrijflijnsystemen, inclusief batterijen, met minimaal 25 procent verlagen, vertelde Xpeng-president Brian Gu zondag aan verslaggevers in Shanghai, volgens Reuters. De upgrade zal betrekking hebben op een breed scala aan modellen, van kleinere sedans tot hatchbacks en pick-ups, waardoor XPeng de kosten in zijn hele assortiment kan verlagen.
De aankondiging van SEPA 2.0 komt omdat de leveringen van XPeng gedurende vier opeenvolgende kwartalen zijn gedaald. Terwijl andere Chinese EV-bedrijven de leveringen zagen stijgen te midden van een aanhoudende prijzenoorlog, daalden de leveringen van XPeng met 46,8% in het meest recente kwartaal in vergelijking met dezelfde periode in het voorgaande jaar. Xpeng zal dinsdag zijn eerste model gebouwd met SEPA 2.0, de G6 Ultra Smart Coupé SUV, debuteren op Auto Shanghai 2023.
“We stellen ons voor dat deze evolutionaire intelligente architectuur de komende drie jaar leidend zal zijn in de ontwikkeling van slimme EV-technologie”, zei Xiaopeng in het persbericht.
Xpeng loopt nog steeds achter op marktleiders Tesla (TSLA) en BYD (BYDDF) in de Chinese EV-markt. BYD leidde in maart de verkoop van nieuwe energievoertuigen met een marktaandeel van 35,5%, terwijl Tesla 14% vertegenwoordigde.
Tesla heeft een eigen model van de volgende generatie geplaagd dat ook de kosten verder zou verlagen. Dit komt omdat de autofabrikant sinds januari vijf keer prijzen heeft gehackt.
Wall Street-analisten zijn van mening dat de prijsverlagingen de vraag nieuw leven hebben ingeblazen, waarbij Tesla in het eerste kwartaal wereldwijd een recordaantal van 422.875 voertuigen afleverde.
Maar met het kwartaalrapport van Tesla dat op woensdag wordt verwacht, zullen de gevolgen van prijsverlagingen voor de marges een aandachtspunt zijn voor beleggers.
“Als je echt kijkt naar hoe ze de kosten kunnen verlagen, is dat echt een geweldige manier voor hen om marktaandeel te winnen”, vertelde RBC Capital Markets, hoofd aandelenanalist voor wereldwijde auto’s, onlangs aan Yahoo Finance Live. “En op korte termijn zal er ongetwijfeld enige druk op de winstgevendheid zijn, maar ik denk dat de markt dit echt begrijpt.”