HomeNews3 redenen om Facebook te verkopen ondanks de enorme koersdaling

3 redenen om Facebook te verkopen ondanks de enorme koersdaling

Mircea Vasiu

Meta, het bedrijf achter Facebook, zag zijn aandelenkoers enorm dalen na de laatste kwartaalresultaten. Is er in de tussentijd geen bounce, is er ruimte voor meer nadeel?

Een van de meest schokkende gebeurtenissen op de financiële markten vond onlangs plaats, toen de aandelen van Meta, de moedermaatschappij van Facebook, een recordkoers zagen dalen na de laatste kwartaalresultaten. Eerlijk gezegd waren de verwachtingen voor het kwartaal hooggespannen, gezien wat concurrenten meldden, maar de daling van de aandelenkoers werd veroorzaakt door meer dan alleen een misgelopen winst.

Het lijkt erop dat het bedrijfsmodel van Facebook wordt bedreigd door concurrenten en toezichthouders. Dit zijn drie redenen om Meta-aandelen te verkopen:

  • Jongere generatie gebruikt Facebook niet meer
  • Wijzigingen in privacy-instellingen zijn van invloed op de inkomsten
  • Het technische beeld werd bearish

De jongere generatie gaat ergens anders heen

Een van de problemen met Facebook is dat jongeren "migreren" naar concurrenten. Als je vandaag een tiener vraagt naar zijn/haar profiel op sociale media, hoor je Facebook nauwelijks.

In plaats daarvan hoor je TikTok of Snapchat.

Volgens een recente studie gebruikt slechts 27% van de hedendaagse tieners Facebook, een scherpe daling vergeleken met 97% tien jaar geleden.

Wijzigingen in privacy-instellingen beïnvloeden het bedrijfsmodel

Een ander probleem is de regelgeving. Meta moest de privacy-instellingen wijzigen, wat de inkomsten in het eerste kwartaal van 2022 hard zal drukken.

Een van de manieren waarop Facebook geld verdiende, was door de internetactiviteit van zijn gebruikers op te sporen en aan derden te verkopen. Met de recente wijzigingen in de privacy-instellingen kan het dit niet meer doen; vandaar dat beleggers bang zijn en de aandelen zullen verkopen.

Het technische plaatje werd bearish

Ten slotte is er het technische plaatje. Het aandeel bereikte een top van meer dan $360 en vormde toen een omkeringspatroon – een driehoek.

De markt consolideerde tijdens de vorming van de driehoek en brak vervolgens lager na de laatste winstoproep. Terwijl het naar beneden ging, bereikte de aandelenkoers sterke horizontale steun, gegeven door een gebied dat eerder als weerstand fungeerde.

Zonder een zinvolle bounce zullen verkopers echter waarschijnlijk aandringen op meer. Met andere woorden, het technische beeld werd bearish en de prijsactie ziet er zwak uit. Tenzij de prijs weer boven $320 komt, is de verwachting bearish.