Home » News » Amazon rapporteert sterke winsten voor Q4, maar aandelenkoersen dalen vanwege de vooruitzichten voor het eerste kwartaal.

Amazon rapporteert sterke winsten voor Q4, maar aandelenkoersen dalen vanwege de vooruitzichten voor het eerste kwartaal.

7 February 2025 Door News Team

Amazon rapporteerde donderdag een beter dan verwachte omzet en winst voor de feestdagenperiode, maar de aandelen daalden in de handel na sluitingstijd vanwege teleurstellende vooruitzichten voor het huidige kwartaal.

Het e-commerce- en technologiebedrijf uit Seattle meldde dat de omzet voor de periode oktober-december in totaal $ 187,8 miljard bedroeg, een stijging van 10% vergeleken met dezelfde periode in 2023. De winst kwam uit op $ 20 miljard, terwijl de winst per aandeel $ 1,86 bedroeg, hoger dan de $ 1,49 die analisten die door FactSet werden ondervraagd, hadden verwacht.

Maar het bedrijf zei dat het verwachtte dat de omzet voor het huidige kwartaal tussen de $ 151 miljard en $ 155,5 miljard zou liggen, lager dan de $ 158,56 miljard die analisten verwachtten. De richtlijn voorziet in “een ongewoon grote, ongunstige impact” van wisselkoersen, zei het.

Amazon is de grootste online shoppingbestemming in de VS en profiteert al lang van consumentenuitgaven tijdens de feestdagen. Zoals het de afgelopen jaren heeft gedaan, begon het bedrijf in oktober met het aanbieden van promoties die bedoeld waren om vroege feestdagkopers te lokken. Het adverteerde met andere kortingen gedurende de periode van drie maanden, waaronder op belangrijke verkoopdagen zoals Black Friday en Cyber Monday.

Amazon meldde donderdag dat het een omzet van 75,5 miljard dollar behaalde met zijn online winkelactiviteiten, een stijging van 7% ten opzichte van dezelfde periode in 2023.

In de hele detailhandel waren de feestdagenverkopen in november en december beter dan verwacht vergeleken met het voorgaande jaar, omdat de lagere inflatie op feestdagenartikelen shoppers aanzette tot kopen, aldus The National Retail Federation. Online winkelen zag ook recordverkoopniveaus, zo meldde Adobe Analytics in januari.

De verkoop van Amazon Web Services, de prominente cloud computing-eenheid van het bedrijf, steeg met 19% in het vierde kwartaal. Maar het viel iets onder de verwachtingen van analisten.

Amazon is een van de grootste spelers in de competitieve techrace rond generatieve kunstmatige intelligentie. Net als andere techbedrijven heeft het de investeringen in de technologie opgevoerd en miljarden uitgegeven om datacenters uit te breiden die AI en cloud computing ondersteunen. Het bedrijf geeft ook geld uit aan andere apparatuur, waaronder zijn computerchips en die ontwikkeld door Nvidia. Het heeft ook zijn eigen AI-modellen uitgerold en de generatieve AI geïntegreerd in andere delen van zijn bedrijf.

In het vierde kwartaal meldde Amazon dat het $ 27,8 miljard uitgaf aan eigendommen en apparatuur, aanzienlijk hoger dan dezelfde periode in 2023. Tijdens een gesprek met analisten op donderdag zei Amazon CEO Andy Jassy dat de kapitaaluitgaven voor het kwartaal uitkwamen op $ 26,3 miljard, waarvan het grootste deel gericht was op AI en AWS.

“We denken dat vrijwel elke applicatie die we vandaag kennen, opnieuw uitgevonden zal worden met AI erin”, zei Jassy. “Ik denk dat zowel ons bedrijf, onze klanten als aandeelhouders op de middellange tot lange termijn blij zullen zijn dat we de kapitaalkans en de zakelijke kans in AI nastreven.”

Jassy voegde tijdens het gesprek toe dat Amazon, net als veel anderen, “onder de indruk” was van DeepSeek, het Chinese bedrijf voor kunstmatige intelligentie waarvan de chatbot onlangs de meest gedownloade app in de VS werd.

Het kwartaalrapport van Amazon komt terwijl de detailhandel een nieuw tarief van 10% absorbeert dat president Donald Trump dinsdag oplegde aan Chinese importen. Tarieven voor Canada en Mexico zijn ongeveer een maand opgeschort.

Trump verwierp ook een handelsvrijstelling die het mogelijk maakte om invoerrechten te omzeilen bij leveringen van lage waarde uit China. Deze maas in de wet gaf een voordeel aan in China gevestigde e-commercebedrijven, zoals Shein en Temu.

De nieuwe tarieven zouden Amazon ten goede kunnen komen door de kosten voor zijn concurrenten te verhogen. Maar het zou ook Chinese verkopers treffen die verbinding maken met Amerikaanse consumenten op het winkelplatform van het bedrijf. Bovendien zou het de prijzen kunnen verhogen van een onlangs gelanceerde online storefront die Amazon heeft opgezet om goedkope producten rechtstreeks vanuit China te verzenden. De storefront, genaamd Amazon Haul, was Amazons antwoord op Shein en Temu.

Bovendien schreven analisten van Morgan Stanley in een notitie van maandag dat Amazon’s first-party retail business, waarbij het bedrijf producten verkoopt die zijn gekocht van fabrikanten, het meest blootgesteld is aan de tarieven. De analisten schatten dat 25% van de via die business verkochte goederen uit China komt.

Source: https://buystocks.co.uk/news/amazon-reports-strong-earnings-for-q4-but-stocks-dip-due-to-outlook-for-the-first-quarter/