De aandelen van Boeing maken een sprong na een kleiner verlies in het eerste kwartaal, maar het herstel van de 737 Max zal tijd vergen.
Boeing boekte woensdag een kleiner dan verwacht verlies over het eerste kwartaal, maar waarschuwde dat een herstel van de productie voor zijn werkpaard 737 Max enige tijd zal duren nadat een reeks productie- en veiligheidsproblemen eerder dit jaar culmineerde in het deurplug-incident van Alaska Airlines. jaar.
Boeing (BA), dat de afgelopen vier jaar slechts één winstgevend kwartaal heeft gerapporteerd, rapporteerde een aangepast kernverlies van $1,13 per aandeel, vergeleken met het $1,27 verlies per aandeel dat het over dezelfde periode vorig jaar rapporteerde en beter dan de consensusvoorspelling van Wall Street. van een verlies van $ 1,76 per aandeel.
De omzet van de groep daalde met 7,5% ten opzichte van een jaar eerder naar $16,57 miljard, wat nipt de consensusvoorspelling van analisten van $16,23 miljard overtreft.
Boeing heeft in de drie maanden eindigend in maart 83 vliegtuigen aan klanten geleverd, waaronder 67 van de 737 Max-jets en 13 van de 787 Dreamliner. De groep boekte ook bestellingen voor 111 nieuwe vliegtuigen, waardoor de totale orderportefeuille op ongeveer 529 miljard dollar kwam.
De gecorrigeerde vrije kasstroom werd voor het kwartaal echter op een negatieve waarde van 3,9 miljard dollar geschat, waardoor de langere termijndoelstelling van 10 miljard dollar aan vrije kasstroom in 2025 of 2026 aanzienlijk in gevaar komt omdat de productie vertraagt als gevolg van veiligheidscontroles en toezichtonderzoeken.
“Onze resultaten over het eerste kwartaal weerspiegelen de onmiddellijke maatregelen die we hebben genomen om de productie van de 737 te vertragen en zo de kwaliteit te verbeteren”, aldus CEO Dave Calhoun. “We zullen de tijd nemen die nodig is om onze kwaliteits- en veiligheidsbeheersystemen te versterken, en dit werk zal ons positioneren voor een sterkere en stabielere toekomst.”
De aandelen van Boeing noteerden onmiddellijk na de bekendmaking van de winstcijfers 3,5% hoger in de premarket-handel, wat wijst op een openingskoers van $175,71. Een dergelijke stap zou de daling van het aandeel dit jaar terugbrengen tot ongeveer 32,6%.
Calhoun treedt later dit jaar af
Eind vorige maand zei Calhoun, die de groep sinds 2020 leidt, dat hij eind dit jaar zou aftreden. Stan Deal, het zeer gerespecteerde hoofd van de commerciële vliegtuigdivisie van Boeing, kiest er ook voor om met pensioen te gaan.
Boeing heeft de afgelopen vijf jaar te maken gehad met een reeks grote veiligheidsproblemen, waarbij de tweede van twee grote rampen in 2019, de fatale crash van een Boeing 737 Max in Ethiopië, leidde tot het aftreden van de toenmalige CEO Dennis Muilenburg.
De jarenlange inspanningen van Boeing om het vertrouwen terug te winnen in de veiligheid van zijn werkpaardjet, dat door vrijwel elke luchtvaartadministratie ter wereld aan de grond stond, vond steun toen de vliegtuigbouwer toestemming kreeg om de leveringen van het 737 Max-vliegtuig aan China, ‘s werelds grootste vliegtuig, te hervatten. vliegtuigmarkt, eerder dit jaar.
De inspanningen van Calhoun kregen echter kort daarna een grote tegenslag toen een deurplug van een andere versie van het vliegtuig openblies tijdens een vlucht met Alaska Airlines.
Calhoun zei dat het incident, dat leidde tot het aan de grond houden van honderden Max 9-vluchten, evenals onderzoeken door zowel de Federal Aviation Administration als de National Transportation Safety Board, hem “tot op het bot geschokt” achterliet.
De FAA heeft gezegd dat Boeing de huidige productiesnelheid van de 737 Max niet zal kunnen uitbreiden totdat de sondes zijn voltooid en de lucht- en ruimtevaartman de ultieme veiligheid van de vloot kan garanderen.
Het standpunt van Calhoun werd echter steeds onhoudbaarder nadat vorige week berichten naar voren kwamen dat verschillende CEO’s van grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hadden gevraagd om een ontmoeting met voorzitter Larry Kellner om de veiligheidsproblemen en de waarschijnlijke vertraging van tientallen vliegtuigen in de komende jaren te bespreken die verband hielden met verschillende onderzoeken naar de veiligheid van Max.