Europese autofabrikanten maken zich zorgen over de Chinese EV-bekwaamheid op de autoshow van München
De Europese autofabrikanten hebben een strijd te voeren om goedkopere elektrische voertuigen (EV’s) te produceren en de voorsprong van China op het gebied van de ontwikkeling van goedkopere, meer consumentvriendelijke modellen uit te wissen, zeiden leidinggevenden op de IAA-mobiliteitsbeurs in München.
“We moeten het gat in de kosten dichten met een aantal Chinese spelers die een generatie eerder met elektrische auto’s zijn begonnen”, zei Luca de Meo, CEO van Renault (EPA: RENA), tegen Reuters op de autoshow. Als de productiekosten dalen, zullen de prijzen ook dalen. .
De Meo zei dat als onderdeel van het streven van de Franse autofabrikant naar prijspariteit met de Chinezen, de R5 EV die volgend jaar uitkomt 25% tot 30% goedkoper zal zijn dan zijn elektrische Scenic- en Mégane-modellen.
Chinese EV-fabrikanten, waaronder BYD, Nio en Xpeng (NYSE:XPEV) richten zich allemaal op de Europese EV-markt, waar de verkoop in de eerste zeven maanden van 2023 met bijna 55% steeg tot ongeveer 820.000 voertuigen, goed voor ongeveer 13% van alle autoverkopen .
Xpeng is van plan om in 2024 uit te breiden naar meer Europese markten en Zhejiang Leapmotor Technology heeft de komende twee jaar vijf modellen aangekondigd voor overzeese markten, waaronder Europa.
Volgens autoadviesbureau Inovev is 8% van de nieuwe elektrische auto’s die dit jaar in Europa zijn verkocht, gemaakt door Chinese merken, vergeleken met 6% vorig jaar en 4% in 2021.
Ongeveer 41% van de exposanten op het evenement in München dit jaar heeft zijn hoofdkantoor in Azië, terwijl het dubbele aantal Chinese bedrijven aanwezig is, waaronder BYD, Xpeng en batterijfabrikant CATL.
De komst van Chinese EV-fabrikanten naar Europa heeft geleid tot bezorgdheid dat zij de EV-verkoop zouden kunnen domineren.
“Wij (Duitsland) verliezen ons concurrentievermogen”, zegt Hildegard Mueller, voorzitter van de Duitse Vereniging van de Auto-industrie (VDA), en de autoshow in München illustreert “hoe de hoge druk van de internationale concurrentie” het voor Duitsland essentieel maakt om te investeren meer op het gebied van elektrificatie.
Volgens onderzoekers van Jato Dynamics kostte de gemiddelde EV in China in de eerste helft van 2022 minder dan 32.000 euro, vergeleken met ongeveer 56.000 euro in Europa.
“Het marktsegment voor basisauto’s zal verdwijnen of zal niet door Europese fabrikanten worden gedaan”, zei BMW-topman Oliver Zipse zondagavond in verwijzing naar de Chinese invasie in Europa.
Mercedes-Benz zal zijn CLA-compactklasse presenteren en BMW zijn Neue Klasse, beide gericht op een grotere actieradius en efficiëntie, terwijl de productiekosten worden gehalveerd.
Volkswagen (ETR:VOWG_p) CEO Oliver Blume vertelde verslaggevers dat de autofabrikant via zijn partnerschappen in China de kosten van batterijcellen met 50% wil verlagen.
Xpeng-president Brian Gu zei dat hoewel de Europese autofabrikanten momenteel achterlopen op China, ze een “enorme inzet” hebben gedaan voor elektrische auto’s met partnerschappen en grote investeringen in technologie.
“Ik zou de grote autofabrikanten die heel hard proberen terug te komen en zich te concentreren op deze belangrijke transitie nooit buiten beschouwing laten”, zei Gu.
Auto-industrieanalist Ferdinand Dudenhoeffer zei dat de Chinezen ‘wereldkampioenen’ zijn in het maken van batterijen, die 40% van de kosten van een elektrische auto kunnen uitmaken.
Chinese batterijfabrikanten die zich in Duitsland vestigen, helpen de kosten van elektrische voertuigen te verlagen en Duitse politici moeten ervoor zorgen dat ze “niet het land uit worden verdreven met stomme ontkoppelingsstrategieën”, voegde Dudenhoeffer eraan toe.
($1=0,9273 euro)
Source: https://buystocks.co.uk/news/europes-carmakers-fret-over-chinas-ev-prowess-at-munich-car-show/