HomeNewsKwartaalwinst van Target daalt met meer dan 50%, tot $1,01 miljard

Kwartaalwinst van Target daalt met meer dan 50%, tot $1,01 miljard

Hassan Maishera

Retailgigant Target zag zijn kwartaalwinst met meer dan 50% dalen als gevolg van stijgende operationele kosten.

Target maakte woensdag zijn winstrapport over het eerste kwartaal bekend. De cijfers van het bedrijf waren lager dan wat analisten van Wall Street hadden verwacht.

De retailgigant rapporteerde een winst van $1,01 in het eerste kwartaal van 2022. Dit is een daling van 52% ten opzichte van het voorgaande kwartaal en is lager dan wat analisten van Wall Street hadden ingeschat.

De winst per aandeel bedroeg $2,19, wat lager is dan de $3,29 die Wall Street-analisten hadden voorspeld.

De aandelen van Target zijn nu met 21% gedaald tijdens de pre-market handelssessie van woensdag, een duidelijk teken dat beleggers niet langer zien dat grote Amerikaanse retailers immuun blijven voor inflatie.

Target voegde eraan toe dat zijn winst in het huidige kwartaal negatief zou kunnen worden beïnvloed door de stijgende inflatie in de Verenigde Staten. Target Chief Executive Brian Cornell liet weten:

“We waren minder winstgevend dan we in de loop van de tijd hadden verwacht of van plan waren te zijn. Deze (kosten) blijven bijna dagelijks groeien en er is op dit moment geen teken… dat het na verloop van tijd zal afnemen.”

De retailgigant voorspelde dat zijn jaarlijkse operationele marges rond de 6% zouden liggen, vergeleken met een eerdere voorspelling van 8% of meer. Target zei dat de stijgende brandstof- en vrachtkosten dit jaar zullen resulteren in een toevoeging van $1 miljard aan hun uitgaven.

Financieel hoofd van Target, Michael Fiddelke, verklaarde:

“De prijzen blijven het laatste redmiddel dat we inzetten. Hoewel we de impact op onze winstgevendheid op korte termijn niet waarderen, weten we dat dit het juiste is om te doen.”

Target onthulde dat de brutomarge op kwartaalbasis daalde van 30% naar 25,7%. Dit kwam omdat Target gedwongen was om sommige producten, zoals keukenapparatuur en televisies, tegen gereduceerde prijzen te verkopen vanwege de zwakke vraag te midden van druk in de toeleveringsketen.