Netflix introduceert advertenties en pakt delen van wachtwoorden aan
Netflix rapporteerde eerder dit jaar het slechtste kwartaal en het bedrijf zal wijzigingen aanbrengen in de manier waarop het werkt.
Videostreamingplatform Netflix overweegt naar verluidt advertenties aan zijn kijkers te introduceren. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een model zonder advertenties gebruikt, maar dit kan op korte termijn veranderen.
Een bron die bekend is met de zaak vertelde CNBC dat Netflix zijn goedkopere, door advertenties ondersteunde laag voor het einde van het jaar zou kunnen uitrollen. De bron zei dat het bedrijf zijn werknemers had laten weten dat de advertentie-ondersteunde laag in het vierde kwartaal van het jaar zou kunnen worden geïntroduceerd.
Door een laag met advertenties te introduceren, hoopt Netflix meer gebruikers aan te trekken, meer inkomsten te genereren uit hun abonnement en ook inkomsten te genereren uit de advertenties die aan de kijkers worden getoond.
Tijdens de Q1-inkomstenconferentie van het bedrijf een paar weken geleden, zei co-CEO Reed Hastings dat Netflix nog steeds bezig is met het uitzoeken van het model. Destijds zei hij dat een advertentie-ondersteunde optie pas over een jaar of twee beschikbaar zou zijn op de service.
Het videostreamingbedrijf kampte de afgelopen kwartalen echter met een stagnerend abonneebestand. In het eerste kwartaal van het jaar verloor Netflix meer dan 200.000 abonnees, waardoor de aandelenkoers binnen enkele uren met meer dan 30% daalde.
Sinds het begin van het jaar heeft de voorraad van Netflix meer dan 70% van zijn waarde verloren. Een advertentie-ondersteunde laag kan het bedrijf helpen prijsbewuste consumenten aan te trekken en vast te houden.
Het bedrijf zal naar verwachting voor het einde van het jaar ook hard optreden tegen het delen van wachtwoorden. Netflix zei meer dat ongeveer 100 miljoen huishoudens wereldwijd een gedeeld wachtwoord gebruiken om toegang te krijgen tot de inhoud. Het voegde eraan toe dat de meeste gedeelde wachtwoorden plaatsvinden in Canada en de Verenigde Staten.
Het gedeelde wachtwoord heeft de omzet en het aantal abonnees van Netflix negatief beïnvloed, voegde het bedrijf eraan toe.