Qualcomm rekent erop dat AI een groter deel van de markt voor autochips zal veroveren
Qualcomm is vooral bekend van de chips en modems in Android-telefoons. Maar de afgelopen jaren is het ook begonnen met de verkoop van een pakket hardwarechips, sensoren en software genaamd Snapdragon Digital Chassis aan autofabrikanten als GM, Hyundai en Volvo.
Nu hoopt het bedrijf te kunnen profiteren van de hype rond generatieve kunstmatige intelligentie om autofabrikanten ervan te overtuigen meer van deze chips te kopen en er nieuwe scenario’s omheen te bouwen, zoals slimme assistenten die bestuurders helpen door steden te navigeren, reserveringen te maken en andere dagelijkse computertaken uit te voeren.
De omzet uit de automobielsector is nog steeds een kleine onderneming voor Qualcomm. Het rapporteerde een omzet van $ 1,32 miljard in het boekjaar 2022, of ongeveer 3% van de totale omzet van het bedrijf. Maar het bedrijf zegt dat het kan verwachten dat zijn chips de komende jaren in toekomstige auto’s zullen worden gebruikt, en verwacht in 2031 een omzet van ruim 9 miljard dollar.
Qualcomm verdient tussen de $200 en $3.000 per auto die zijn chips en software gebruikt, zeiden functionarissen afgelopen najaar tijdens een beleggersevenement. Het bedrijf verdient ook $ 5 per auto die is verbonden met 5G via licentiekosten.
Een voorbeeld van de aanwezigheid van het bedrijf op het gebied van auto’s: GM’s nieuwe elektrische Cadillac Escalade IQ SUV ter waarde van $ 130.000,- maakt gebruik van Qualcomm-chips en -software om het 55-inch dashboarddisplay van het voertuig van stroom te voorzien, evenals functies voor rijstrookbehoud en handsfree rijden onder GM’s ‘Ultra Cruise’. ” branding. De SUV staat gebruikers met name ook niet toe om hun telefoons te spiegelen naar het entertainmentsysteem, een functie die bekend staat als Apple CarPlay of Android Auto, wat betekent dat bestuurders zullen communiceren met de door GM gekozen software-interface, waardoor het belang van de computerervaring in de auto toeneemt.
Qualcomm wordt geconfronteerd met hevige concurrentie van andere chipfabrikanten in de autochipindustrie. Computergerichte chipbedrijven zoals Intel via zijn dochteronderneming Mobileye en Nvidia verkopen autoproducten, naast traditionele autoleveranciers zoals Continental, NXP Semiconductors en Bosch, die allemaal strijden om onderdelen en chips te leveren die dashboards en rijhulpsystemen van stroom voorzien.
Deze week demonstreerde Qualcomm potentiële toekomstscenario’s die zijn chips mogelijk zouden kunnen maken met behulp van grote taalmodellen en generatieve AI.
In één voorbeeld liet Qualcomm zien hoe een auto-assistent een recept voor kip-enchiladas kon vinden en de ingrediënten aan een boodschappenlijstje kon toevoegen. In een ander geval gebruikt de autocomputer Stable Diffusion, een soort generatief AI-model, om een door AI gegenereerde verjaardagskaart te maken en naar de broer van de bestuurder te sturen. De demo’s draaiden allemaal op de computer van de auto, niet op een telefoon. De assistentfunctie is een voorproefje van hoe auto’s de komende jaren meer op personal computers kunnen gaan lijken. Qualcomm CEO Cristiano Amon ziet auto’s als een ‘nieuw computerplatform’, schreef hij deze week in een blogpost.
De demonstratie van Qualcomm benadrukt de wens van het bedrijf om gezien te worden als een AI-bedrijf, via zijn energiezuinige smartphone-GPU’s en AI-versnellers. Investeerders hebben zich tot nu toe geconcentreerd op de cloud-GPU’s van Nvidia, die worden gebruikt om applicaties zoals ChatGPT aan te drijven. Terwijl de AI-boom de aandelen van concurrent Nvidia dit jaar tot nu toe heeft verdrievoudigd, is Qualcomm in dezelfde periode slechts 5% gestegen.
Een kortetermijndoel voor de taalmodellen van Qualcomm is het creëren van een slimme gebruikershandleiding met behulp van een groot taalmodel dat is getraind en verfijnd op basis van de compacte gebruikershandleidingen die bij auto’s worden geleverd, zegt Nakul Duggal, senior vice-president automotive bij Qualcomm. Een ander grensgebied is het monitoren van de bestuurder, of het gebruik van machinaal leren om te bepalen of de bestuurder afgeleid is of slaapt.
“We werken samen met autofabrikanten die actief van een platte handleiding die je in je dashboardkastje hebt liggen, naar het echt toevoegen van context waarin de auto kan begrijpen wat er aan de hand is”, aldus Duggal.
Een andere grens voor het Qualcomm-platform zouden functies kunnen zijn die de software van de auto onderweg kunnen upgraden met nieuwe zelfrijdende mogelijkheden, zei Duggal – wat zelfs een nieuwe inkomstenstroom voor autofabrikanten zou kunnen zijn.
‘Waar rijd je? Heeft u moeite met parkeren? Wilt u zich abonneren op de geautomatiseerde parkeerfunctie die wij hebben en die u nog niet daadwerkelijk heeft aangeschaft, maar die we draadloos kunnen upgraden? Of wil je een gratis proefperiode voor een bepaalde periode?” zei Duggal. “Er zijn zoveel verschillende dingen die je kunt doen als je eenmaal context hebt.”