Home » News » Snapchat heeft grote problemen na winstwaarschuwing

Snapchat heeft grote problemen na winstwaarschuwing

De markt is een gekke plek. Snapchat beleefde slechts drie maanden geleden zijn beste dag ooit, met een stijging van 58% na de melding van een verrassende winst voor het vierde kwartaal van 2021.

Vorige week beleefde de aandelenkoers echter de slechtste dag ooit, met een crash van 45%. Het handelde tegen $12,79 per aandeel, 85% lager dan de all-time-highs van afgelopen september, toen het boven $83 per aandeel steeg.

 [inv-florish id="10110836"]

Welkom bij de club, Snapchat

Enkele uitspraken die je als belegger niet wilt horen:

  • “waarschuwing voor ongeplande inkomsten”
  • “(we zullen) uitgaven herzien om extra kostenbesparingen te vinden”
  • “(we zullen) de rest van onze budgetten voor 2022 evalueren”

Snapchat-investeerders kregen vorige week de wombo-combo van al deze onheilspellende uitspraken, waarbij de aandelenkoers prompt een derde van zijn waarde verloor toen het winstrapport live ging.

Het bedrijf zei maandag in een indiening dat sinds het op 22 april – slechts een maand geleden – een prognose voor de winst heeft uitgebracht, dat “het macro-economische klimaat verder en sneller is verslechterd dan verwacht”. Ze liegen niet – een simpele blik op mijn sterk dalende portefeuille is alles wat ik nodig heb.

Het feit dat dit werd gevolgd door een waarschuwing dat de inkomsten en inkomsten dit kwartaal “onder het laagste punt” van het begeleidingsbereik zouden liggen, deed beleggers naar de VERKOOP-knop rennen. Maar is het toegegeven slechte macro-economische klimaat wel een geldig excuus voor de problemen van Snapchat?

CEO Evan Spiegel denkt van wel en stelt in een notitie dat de fundamenten van Snapchat’s activiteiten “sterk” bleven en dat de “stijgende inflatie en rentetarieven, tekorten in de toeleveringsketen en arbeidsonderbrekingen, veranderingen in het beleid van het platform, de impact van de oorlog in Oekraïne en meer” zijn verantwoordelijk voor de trage digitale advertentie-aantallen.

Maar vergelijkbaar met hoe mijn bank het nog steeds rechtvaardigt om me veertig minuten in de wacht te houden door het de schuld te geven van de verstoringen voor werknemers die thuis werkten tijdens COVID (en nog steeds!), Ik weet niet zeker of het excuus van Snapchat hier helemaal geldig is. Natuurlijk is alles niet goed, maar er is meer mis met Snapchat waar beleggers zich zorgen over zouden moeten maken.

Concurrentie

In de richtlijnen stond: “Onze community blijft groeien en we blijven een sterke betrokkenheid zien bij Snapchat en blijven aanzienlijke kansen zien om onze gemiddelde inkomsten per gebruiker op de lange termijn te laten groeien”. Maar waar komt die groei in omzet per gebruiker precies vandaan?

Ik heb me lang afgevraagd waarom Snapchat de mogelijkheid heeft om de gebruikers te behouden die het doet, terwijl het bijna niets biedt dat andere sociale-media-apps zelf niet beter kunnen doen. Ik heb het bij het verkeerde eind gehad met deze bewering – zoals de bovenstaande grafiek laat zien, met de aandelenkoers tot dit jaar een constante stijging.

Het lijkt erop dat de rest van de markt het nu met me eens is. Nogmaals, niet omdat ik gelijk heb, maar vanwege de nieuwe aanwezigheid van een andere concurrent die eet in de exacte demografie waarop Snapchat zich richt: TikTok.

Gedachten van analisten

UBS-analist Lloyd Walmsley vat dit goed samen: “De belangrijkste vraag, in onze gedachten, is om te begrijpen hoeveel hiervan slechts macrozwakte is (waarvan het bedrijf uiteindelijk kan herstellen) versus de concurrentie-impact van TikTok (verder risico voor meerdere ).”

Ik ben geneigd te geloven dat het het laatste is. TikTok is een moloch en er is maar zoveel vrije tijd die een persoon kan lenen aan sociale media. Het vermogen van TikTok om een gebruiker in toom te houden en hun aandacht vast te houden, wordt idealiter gebouwd via de verslavende algoritmen van korte video’s, die spelen op de minimale aandachtsspanne van jonge tieners en andere jonge Gen Z’ers. Snapchat lijkt oud te zijn geworden.

Walmsley bracht het optimistische argument voor Snapchat naar voren door te stellen dat het “benadrukte dat het ‘waarschijnlijk’ de lage kant zou missen, maar het klinkt niet alsof het met een ruime marge zou missen. Eenvoudige wiskunde suggereert dat de groei het kwartaal onder de 10% (jaar-op-jaar) zou kunnen verlaten om onder het laagste punt van eerdere richtlijnen te komen, gegeven een start van het kwartaal met +30%”

Hij besluit door te stellen dat UBS vanaf nu nog steeds “een aantrekkelijke risico-/opbrengstverhouding ziet in SNAP-aandelen, hoewel we erkennen dat het enige tijd kan duren voordat de bull-case zich afspeelt.”

De andere kant van de medaille

Maar is dit echt de bull-case? Een almachtige duik zoals die van vorige week zou niet mogen gebeuren na een kleine misser als deze, na een klapband in Q1. Er zijn hier andere bear-factoren en de markt begint ze te beseffen.

TikTok is geen macro-tegenwind die snel zal verdwijnen. Evenmin is het bijgewerkte privacybeleid van Apple voor iPhone-gebruikers, wat weer een flinke klap voor Snapchat was. Zelfs de feitelijke macro-tegenwind zelf zal niet snel verdwijnen. Dit is geen verkeersdrempel voor Snapchat, dit is een hamerslag op een aandeel dat overgewaardeerd was in verhouding tot zijn macht in de hoek van de sociale media.

De huidige waardering van $25 miljard (het is licht hersteld sinds de winst, een stijging van $21 miljard) is veel passender dan de waardering van $135 die het vorig jaar op zijn hoogtepunt verhandelde, aangezien technologieaandelen de pandemische golf naar recordhoogten over de hele wereld bewogen. Noem me een boomer, maar ik kom nog steeds niet in de buurt van SNAP.