De aandelen van betalingsbedrijf Adyen kelderen na winstmislukking
De aandelen van de Nederlandse betalingsverwerker Adyen NV daalden donderdag met meer dan een kwart, nadat de winst over het eerste halfjaar de schattingen van analisten en de eigen middellangetermijndoelstellingen van het bedrijf overtrof.
De scherpe uitverkoop van het aandeel Adyen onderstreept de bezorgdheid van analisten over de hoge waarderingen in de digitale betalingssector en de zorgen over een vertraging van wat wordt gezien als een snelgroeiend bedrijf.
Adyen, dat diensten levert aan onder meer Netflix, Meta, Microsoft en Spotify, zei dat de omzetgroei in Noord-Amerika langzamer was en dat de marges werden beïnvloed door inhuurkosten.
Zijn aandelen daalden sterk na een vertraagde start op Euronext vanwege de hoge volatiliteit en daalden met 27% tot 1.080 euro om 1005 GMT. Tegen de huidige prijzen zijn de aandelen nu ongeveer 16% gedaald in het jaar tot nu toe, waarbij winsten tot de afsluiting van woensdag worden ingeleverd.
“Dit zijn teleurstellende resultaten, met name de gemiste verkopen, en de belangrijkste vraag zal zijn of het bedrijf snel kan terugkeren naar trendgroei op middellange termijn”, aldus analisten van JPMorgan.
De winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) bedroeg 320 miljoen euro ($ 348 miljoen), een daling van 10% ten opzichte van een jaar eerder en onder de prognoses van analisten van 386 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van Refinitiv.
De omzet steeg met 21% tot 739 miljoen euro, terwijl Adyen op middellange termijn een groei van meer dan 25% verwachtte.
“In sommige gebieden groeide het bedrijf in een lager tempo dan verwacht”, zei het bedrijf in een brief aan de aandeelhouders.
Het bedrijf noemde ook concurrentie in de VS, waar zijn rivalen Stripe, Braintree, Fiserv en PayPal zijn.
Jefferies-analist Hannes Leitner zei dat sommige zorgen gericht zijn op Adyen, dat winstgevender en hoger gewaardeerd is dan zijn concurrenten, en sommige op de sector en economie.
Hij zei dat de economie in het algemeen vertraagt en dat de groei van online betalingen misschien niet zo snel is als in het pre-COVID-tijdperk. “Dit heeft meer invloed op Adyen dan op andere.”
De EBITDA-marge van Adyen daalde van 59% naar 43%, wat volgens het bedrijf vooral te wijten was aan hogere loonkosten omdat het meer personeel aanneemt. Het bedrijf nam 550 fulltime medewerkers in dienst als onderdeel van een versnelde aanwervingscampagne, een stijging van 17%.
Een vergelijkbare margedaling leidde tot een uitverkoop van Adyen-aandelen toen het bedrijf in februari de jaarcijfers rapporteerde.
Adyen merkte op dat het in 2024 alleen “zo nodig zou aannemen”.
Adyen handhaafde haar doelstellingen voor de middellange termijn voor een omzetgroei van meer dan 25% en een verbeterende EBITDA-marge die naar verwachting op lange termijn 65% zal bedragen.
($ 1 = 0,9205 euro)
Source: https://buystocks.co.uk/news/payments-company-adyens-shares-plummet-after-earnings-miss/