Home » News » Uber en Lyft-aandelen dalen in het Amerikaanse ‘Gig’-economieplan

Uber en Lyft-aandelen dalen in het Amerikaanse ‘Gig’-economieplan

Aandelen in enkele van ‘s werelds grootste ‘gig’-economiebedrijven zijn gedaald nadat de Amerikaanse regering een plan had geschetst om de manier waarop werknemers worden behandeld te veranderen.

Volgens het voorstel van het Amerikaanse ministerie van Arbeid zouden werknemers eerder worden geclassificeerd als werknemers in plaats van als onafhankelijke contractanten.

Aandelen in bedrijven als Uber Technologies Incv (NYSE: UBER) en LYFT Inc (NASDAQ: LYFT) daalden met meer dan 10% op het nieuws.

Tientallen miljoenen mensen werken in de wereldwijde gig-economie voor diensten zoals voedselbezorging en transport.

De Amerikaanse minister van Arbeid, Marty Walsh, zei dat de regel bedoeld is om te voorkomen dat bedrijven werknemers verkeerd classificeren als onafhankelijke contractanten.

De heer Walsh zei dat zijn afdeling veel gevallen had gezien waarin “werkgevers hun werknemers verkeerd classificeren als onafhankelijke contractanten, met name onder de meest kwetsbare werknemers van ons land”.

“Een verkeerde classificatie ontneemt werknemers hun federale arbeidsbescherming, inclusief hun recht om hun volledige, legaal verdiende loon te krijgen”, voegde hij eraan toe.

De openbare raadplegingen voor het voorstel beginnen op donderdag en zullen 45 dagen duren.

  • Uber verliest $ 5,9 miljard door dalende investeringswaarde in Azië
  • Wat is de ‘gig’-economie?

Uber-aandelen sloten dinsdag 10,4% lager in New York, terwijl Lyft 12% verloor en DoorDash met 6% eindigde.

Dan Ives, een analist bij Wedbush Securities, zei dat het plan “een duidelijke klap was voor de gig-economie en een zorg op korte termijn voor bedrijven als Uber en Lyft.”

“Nu ridesharing en andere spelers in de gig-economie afhankelijk zijn van het bedrijfsmodel van aannemers, zou een classificatie voor werknemers in wezen het bedrijfsmodel op zijn kop zetten en enkele grote structurele veranderingen veroorzaken”, zei Ives in een notitie.

Uber, Lyft en DoorDash reageerden niet onmiddellijk op verzoeken van de BBC om commentaar.

Bedrijven in de gig-economie worden steeds strenger onder de loep genomen naarmate de sector groter wordt.

Betalingsbedrijf Mastercard schat dat volgend jaar 78 miljoen mensen in de gig-economie zullen werken.

Gig-werkers worden betaald voor individuele taken, zoals het bezorgen van eten of een autorit, in plaats van een vast loon te krijgen.

De meeste Amerikaanse federale en staatsarbeidswetten, zoals wetten die een minimumloon of overwerk vereisen, zijn niet van toepassing op gigwerkers.

Vorig jaar oordeelde het Britse Hooggerechtshof dat Uber-chauffeurs behandeld moesten worden als werknemers in plaats van als zelfstandige.

Dit kwam nadat twee voormalige chauffeurs beweerden dat ze recht zouden moeten hebben op het minimumloon en vakantiegeld.

James Farrar en Yaseen Aslam sleepten het bedrijf in 2016 voor het eerst voor een arbeidsrechtbank.

Uber zei dat de uitspraak gericht was op een klein aantal chauffeurs en dat het sindsdien wijzigingen in zijn bedrijf heeft aangebracht.