Home » Opleiding » Marktpsychologie

Marktpsychologie

Marktpsychologie, ook wel handelspsychologie genoemd, verwijst naar hoe handelaren en beleggers de markt benaderen en erover denken. Emoties spelen een belangrijke rol bij de handel en kunnen vaak een cruciale factor zijn die bepaalt of de handel succesvol of niet succesvol zal zijn.

Naast andere belangrijke aspecten die over het algemeen iemands succes op de markt bepalen, zoals ervaring en vaardigheden, is het hebben van de juiste handelspsychologie ook net zo belangrijk als het kunnen beheersen van verschillende emoties zoals hebzucht, angst en woede, onder andere.

Aan de andere kant zijn er ook positieve emoties die handelaren kunnen helpen hun succes te vergroten, maar ervaren handelaren weten dat transacties op basis van gevoelens en vooroordelen moeten worden vermeden. Dit komt omdat kalm zijn en het leren beheersen van emoties de kansen op succes in de markt verbetert en potentiële verliezen helpt minimaliseren.

Dingen om te vermijden

Handel niet te veel

Dit is een van de meest voorkomende fouten bij onervaren handelaren en beleggers. Twee belangrijke factoren die leiden tot overtrading zijn gewoonlijk ongeduld en overmoed.

Leren wanneer je geduldig en beheerst moet zijn in de markt is moeilijk maar ook cruciaal om succesvol te worden. Nieuwe handelaren nemen vaak roekeloze handelsbeslissingen omdat ze denken dat ze elke dag winst moeten maken of vanwege een aantal externe factoren.

Er is niets mis met het kopen van effecten als u er zeker van bent dat het in waarde zal stijgen, maar het zoeken naar een excuus om een actief te kopen zal waarschijnlijk leiden tot overtrading.

Evenzo kan overtrading optreden als een handelaar overmoedig wordt. Dit gebeurt meestal nadat een onervaren handelaar een paar succesvolle transacties heeft gedaan, waardoor ze geloven dat ze geen fout kunnen maken.

Pas op voor emotionele handel

Emotioneel handelen verwijst naar handelen op basis van persoonlijke gevoelens en emoties die het besluitvormingsproces van een handelaar beïnvloeden. Hoewel dit soms een goede zaak kan zijn, is de kans groter dat het uw handelaren negatief beïnvloedt.

De belangrijkste reden hiervoor is dat emoties ons er vaak toe kunnen brengen irrationele beslissingen te nemen in ons dagelijks leven en we willen absoluut vermijden irrationele bewegingen in de markt te maken. Hoewel het onmogelijk is om je emoties volledig af te sluiten, moeten handelaren leren wat bekend staat als emotionele discipline.

Met andere woorden, je moet als handelaar je emoties kunnen beheersen en dat is een van de belangrijkste eigenschappen in de handelswereld.

Enkele veelvoorkomende voorbeelden van ongunstige emotionele handel zijn onder meer het verkopen van een effect vanwege een paar verloren punten of te arrogant zijn om een verliesgevende positie te sluiten.

Een van de meest voorkomende emoties die de handel negatief kunnen beïnvloeden, is angst. Een van de voorbeelden is de angst om te groot te handelen. Het uitvoeren van transacties met een onjuiste grootte verhoogt de volatiliteit, wat resulteert in het maken van fouten die u niet zou maken als u niet bang was geweest om grotere verliezen te riskeren dan normaal. De eenvoudigste manier om hiermee om te gaan, is door uw handelsomvang te verlagen tot een handiger niveau.

Afgezien daarvan ervaren handelaren ook angst wanneer ze het gevoel hebben dat ze in de 'verkeerde' handel zitten. Verkeerde handel is de handel die niet past bij uw handelsstrategie. Een goede manier om dit op te lossen, is door een checklist te hebben om te bepalen welke handel voor u goed of fout is.

Wees niet hebberig

Na verschillende grote overwinningen te hebben behaald, hebben handelaren de neiging om hebzuchtig te worden. Het is heel belangrijk om te weten hoe je het verschil kunt maken tussen hebzucht en overtuiging. Het gebruik van geschikte handelsmechanismen zoals stoporders, winstdoelen en een goede strategie voor risicobeheer kan hebzucht helpen voorkomen. Net als overmoed, kan hebzucht ook leiden tot onzorgvuldige handelsbeslissingen en aanzienlijke verliezen.

5 tips om uw marktpsychologie te verbeteren

Ontwikkel een handelsstrategie

Ongeacht of u een langetermijnbelegger of een daghandelaar bent, en ongeacht op welke markt u wilt handelen, het hebben van een gevestigde handels-/beleggingsstrategie is een must.

Een handelsstrategie verwijst naar een goed doordacht plan dat iemands handelsdoelstellingen, risicobeheer en tolerantie, tijdshorizon en meer schetst. Voordat u zich vastlegt aan een specifieke reeks regels en ideeën in de handel, moet u eerst uitgebreid onderzoek doen en uzelf informeren over hoe u een fatsoenlijke handelsstrategie kunt ontwikkelen.

De meeste handelsstrategieën zijn gebaseerd op fundamentele of technische analyse of beide. Technische handelsstrategieën verwijzen naar strategieën die afhankelijk zijn van technische indicatoren om handelssignalen te identificeren. Aan de andere kant vertrouwen beleggers die een strategie hebben ontwikkeld op basis van fundamentele analyse op de fundamenten van het bedrijf, zoals groei en winstgevendheid, om te proberen een winnende transactie te kiezen.

Realistische doelen stellen

Het stellen van realistische handelsdoelen verwijst over het algemeen naar het vermijden van het stellen van extreem hoge winstgevendheidsdoelen, maar het vermijden van lage en weinig opwindende doelen is net zo belangrijk. Het hebben van realistische handelsdoelen heeft veel te maken met het opbouwen van vertrouwen, vooral als het gaat om minder ervaren handelaren die hun strategieën testen.

Een zelfverzekerde handelaar zal bijvoorbeeld veel eerder berekende risico's nemen en op zijn hoede zijn voor alle mogelijke resultaten. Men kan echter geen zelfverzekerde handelaar worden zonder realistische verwachtingen en een goede handelspsychologie. Dat is de reden waarom veel experts nieuwe handelaren adviseren om goed te oefenen en hun handelsplannen op een demo-account te testen voordat ze daadwerkelijk de markt betreden met hun zuurverdiende geld.

Leer risicobeheer

Risicobeheer in de handel verwijst naar het analyseren en accepteren van de onzekerheid in investeringskeuzes. Het gebeurt in de eerste plaats wanneer een handelaar potentiële verliezen van investeringen analyseert en probeert te berekenen en handelt in overeenstemming met de doelstellingen en risicotolerantie van die investering.

Veel beleggers besteden niet veel aandacht aan risicobeheer, wat essentieel is om een succesvolle handelaar te worden. Dit komt omdat zelfs als ze erin slagen veel geld op de markt te verdienen, ze het vrij gemakkelijk kunnen verliezen zonder een geschikt risicobeheerplan.

Sommige nieuwe handelaren hebben de neiging om te denken dat risico volledig moet worden vermeden, maar in werkelijkheid is het nemen van risico's noodzakelijk om een goede belegger te worden, het moet alleen op de juiste manier worden beheerd.

Stop-Loss-orders gebruiken

Een stop-loss-order is een prijspunt waarop een handelaar de markt verlaat en verlies neemt op die transactie. Dit komt vaak voor wanneer de transactie niet verloopt zoals een handelaar had verwacht. Een stop-loss dient om verliezen af te dekken en te voorkomen dat ze escaleren.

De meest gebruikelijke manier om stop-loss- en take-profit-orders te plaatsen, is door gebruik te maken van voortschrijdende gemiddelden (MA's). Dit komt omdat MA's gemakkelijk kunnen worden berekend en op grote schaal worden gevolgd in de markt. Essentiële voortschrijdende gemiddelden zijn de 5-, 9-, 20-, 50-, 100- en 200-daagse gemiddelden.

Het plaatsen van stop-loss-orders wordt meestal gedaan na het uitvoeren van technische analyse, maar houd er rekening mee dat fundamentele analyse ook een grote rol speelt als het gaat om timing.

Pauzes nemen

Ongeacht of u een expert bent of helemaal nieuw in de handel, het is belangrijk om regelmatig pauzes te nemen, omdat het u kan helpen om slechte emotionele transacties te voorkomen en kalm te blijven in de markt, vooral na een slechte handelsdag.

Emoties kunnen handelaren vaak de overhand krijgen, en daarom is het belangrijk om op deze momenten een pauze te nemen en uw geest af te leiden naar iets anders dan handelen.

Conclusie

Handelspsychologie is cruciaal om een succesvolle handelaar of belegger te worden. Hoewel succes nooit gegarandeerd is in de handel, kan het ontwikkelen van de juiste marktpsychologie iemands kansen op succes aanzienlijk vergroten. Met andere woorden, het verwijst naar het doen van bewuste transacties, het leren beheersen van emoties en de manier waarop u reageert op winsten en verliezen, en kalm blijven.