De aandelen van Tesla dalen nu analisten een nieuwe ronde van waarschuwingen geven over leveringen in het eerste kwartaal.
Na 2023 te hebben afgesloten met winsten van ongeveer 100%, hebben de aandelen Tesla (NASDAQ: TSLA) dit jaar tot nu toe geen vrijwel positieve prestatie neergezet. Naast Apple (NASDAQ: AAPL) is de fabrikant van elektrische voertuigen (EV) een van de weinige onderpresteerders onder de Big Tech-aandelen. Andere technologiegiganten, met name Nvidia (NASDAQ: NVDA) en Meta Platforms (NASDAQ: MVRS), blijven floreren dankzij de bloeiende kunstmatige intelligentie (AI)-revolutie.
Tegen deze achtergrond hebben analisten op Wall Street een nieuwe reeks waarschuwingen uitgebracht in afwachting van Tesla’s Q1-leveringsrapport. Het Tesla-aandeel daalde woensdag in de vroege handel in New York met ongeveer 1%.
Zwakte van Tesla-aandelen
De daling van de aandelenkoersen van Tesla kan aan verschillende factoren worden toegeschreven, waarbij de zorgen van beleggers over krimpende winstmarges en de verminderde belangstelling van consumenten voor elektrische voertuigen opvallen.
De hoge rentetarieven hebben de aanschaf van elektrische voertuigen, samen met andere voertuigen, aanzienlijk duurder gemaakt dan een paar jaar geleden.
Als reactie daarop heeft Tesla vorig jaar de stap gezet om de prijzen voor zijn modellenreeks te verlagen om de vraag op peil te houden. Deze prijsverlagingen hebben sindsdien echter de winstgevendheid van de autofabrikant aangetast.
Concreet is de brutowinstmarge van Tesla gekrompen van bijna 30% in 2021 naar 17%.
Op dezelfde manier werd de operationele marge van het bedrijf – een belangrijke maatstaf die door analisten en investeerders in de gaten wordt gehouden – gerapporteerd op 8,2% in het vierde kwartaal van 2023, de helft van de 16% gerapporteerd in de periode een jaar geleden, hoewel iets hoger dan 7,6% in het voorgaande kwartaal. .
De auto-inkomsten van Tesla groeiden in het kwartaal met slechts 1% op jaarbasis.
Leveringen in het eerste kwartaal waarschijnlijk een misser
Naast de aandelenproblemen van Tesla kreeg de autofabrikant te maken met verdere uitdagingen door de recente productieverlagingen in zijn fabriek in Shanghai als gevolg van dalende verkopen en toenemende concurrentie in China, wat leidde tot een kortere werkweek voor werknemers van 6 1/2 naar vijf dagen, zo meldde Bloomberg News.
Ondanks een stijging van 17% in de Chinese verkoop van personenauto’s en een stijging van 37,5% in de verkoop van nieuwe energievoertuigen in het begin van het jaar, daalden de leveringen van Tesla.
Gedurende de eerste twee maanden van 2024 daalde het aantal voertuigen met 6% op jaarbasis, met een totaal van 131.812 voertuigen, volgens gegevens van de Chinese Passenger Car Association.
Om deze recente gegevenspunten weer te geven, hebben analisten van Citi Research hun schattingen verlaagd voorafgaand aan het leveringsrapport van Tesla over het eerste kwartaal. De Wall Street-gigant verwacht nu dat het bedrijf 429.900 zal opleveren, een daling ten opzichte van de eerdere voorspelling van 473.300.
“Zoals we een paar weken geleden opmerkten, ziet de opzet voor het eerste kwartaal er moeilijk uit volgens agressieve consensusschattingen. De afgelopen weken hebben we de consensusschattingen zien dalen; de datapunten van maart zijn echter ook teleurgesteld”, aldus Citi-analisten.
“Terwijl de schattingen aan de koopzijde van de leveringen in het eerste kwartaal (wij geloven in het lage bereik van 400 stuks) ruim onder de consensus aan de verkoopzijde liggen (460-470.000, maar naar beneden gaan), blijft de opzet uitdagend omdat de straatschattingen er nog steeds te hoog uitzien, niet alleen voor 2024 maar ook 2025”, voegde ze eraan toe.
Als gevolg van lagere schattingen verlaagde Citi ook zijn koersdoel voor Tesla-aandelen van $224 naar $196. Op dezelfde manier verlaagden Redburn-analisten om dezelfde redenen het doel van $160 naar $150.
Bovendien uitten Baird-analisten ook een soortgelijke pessimistische visie op TSLA, waarbij ze het aandeel herhaalden als zijn ‘Bearish Fresh Pick’ voorafgaand aan de Q1-leveringsupdate.
Zij zijn van mening dat de huidige Wall Street-schattingen voor het eerste en tweede kwartaal te optimistisch zijn en verwachten risico’s voor deze voorspellingen in de eerste helft van het jaar.
Volgens Baird is het sentiment rond Tesla-aandelen dit kwartaal met name naar de bearish kant verschoven, een trend die naar verwachting op de korte termijn zal aanhouden. Terwijl critici zich concentreren op de kwestie van de vraag, blijven Tesla-bulls het groeipotentieel benadrukken van zijn Full Self-Driving (FSD)-mogelijkheden en advertentiemogelijkheden.
“Wij denken dat het langer zal duren voordat deze zich manifesteren en dat we de aandelen op de lange termijn nog steeds goed zullen vinden, maar breiden onze Bearish Fresh Pick uit tot en met de Q1-print,” schreef het team van Baird.