HomeAandelenStorebrand kopen
Begin met handelen met eToro

Hoe Storebrand (SREDF) aandelen te kopen in België 2022

Storebrand (SREDF)
...
24u prijsverandering
...
exchange
...
Auteur: Ana Frincu Bijgewerkt: July 7, 2022

Storebrand is een bedrijf dat gespecialiseerd is in financiële dienstverlening en zijn hoofdkantoor in Noorwegen heeft. De belangrijkste activiteiten van het bedrijf zijn levensverzekeringen en pensioensparen, eigendoms- en ongevallenverzekeringen, vermogensbeheer en private banking. Storebrand bestaat al meer dan 250 jaar en is de grootste particuliere vermogensbeheerder in Noorwegen, met een vermogen van ongeveer € 97 miljard dat is geïnvesteerd in meer dan 3.000 bedrijven wereldwijd. Dit artikel neemt je mee in de activiteiten en het management van Storebrand, legt fundamentele factoren uit die de aandelenkoers beïnvloeden en tips om in gedachten te houden bij het handelen in Storebrand.

Hoe Je SREDF Aandelen Koopt in 5 Eenvoudige Stappen

  1. 1
    Bezoek de website van eToro met onderstaande link en meld je aan door je gegevens in te vullen in de verplichte velden.
  2. 2
    Vul je persoonlijke gegevens in en vul een korte vragenlijst in voor informatieve doeleinden.
  3. 3
    Klik 'storten', kies je favoriete betaalmethode en volg de aanwijzingen om geld op je rekening te zetten.
  4. 4
    Zoek je favoriete aandeel en vind de belangrijkste statistieken. Als je eenmaal klaar bent om te investeren, klik je op 'handel'.
  5. 5
    Vul het bedrag in wat je wilt investeren en pas je belegging aan om het aandeel te kopen.

Alles wat je moet weten over Storebrand

Het is essentieel om het bedrijfsmodel van het bedrijf te begrijpen en te begrijpen hoe het geld verdient voordat je besluit erin te investeren. Hieronder nemen we een duik in de activiteiten van Storebrand.

De geschiedenis van Storebrand

Het bedrijf werd in 1767 opgericht onder de naam Den almindelige Brand-Forsikrings-Anstalt, een naam die later veranderde in Norges Brannkasse. In 1982 fuseerde Storebrand met zijn concurrent Norden, een verzekeringsmaatschappij, tot de Storebrand-Norden Group. De naam van het bedrijf werd later in 1986 veranderd in AS Storebrand.

Na een mislukte fusie met Zweedse, Finse en Deense verzekeringsmaatschappijen in 1991, kelderde de aandelenkoers en nam de Noorse regering de controle over het bedrijf over. In 1993 slaagde het bedrijf er in om de schulden met succes te herstructureren en noteerde het opnieuw op de beurs van Oslo.

Wat is de strategie van Storebrand?

Het management van Storebrand heeft erkend dat er aanzienlijke veranderingen hebben plaatsgevonden in de Europese verzekerings- en pensioensector. In een omgeving met lage rentetarieven en veranderende wettelijke voorwaarden voor pensioensparen, heeft er een verschuiving plaatsgevonden van traditionele pensioenregelingen met gegarandeerde jaarlijkse rentetarieven naar spaarregelingen zonder garanties. Als reactie op deze veranderingen heeft Storebrand een tweeledig strategisch antwoord ontwikkeld.

Het bedrijf is van plan om de nieuwe wettelijke vereisten te handhaven met een solvabiliteit II-ratio van minimaal 150%. Het management heeft strikte maatregelen genomen om aan deze nieuwe kapitaaleis te voldoen. Als gevolg hiervan kan de onderneming zich bezighouden met balansbeheer en haar activa beter inzetten zonder al te veel risico te nemen.

De tweede strategie is om het bedrijf te laten groeien via 'aanbeveling door klanten' of de mond-tot-mondreclame voor een meer organische groeimethode. Het bedrijf is van plan gebruik te maken van zijn sterke klantenaanbod en zijn aanzienlijk marktaandeel en marktpositie in bedrijfspensioenen om de business line te laten groeien.

Hoe verdient Storebrand geld?

Storebrand heeft vier primaire operationele takken die inkomsten genereren. De vier belangrijkste inkomstenbronnen zijn als volgt:

  • Sparen (niet-gegarandeerd) – Dit segment bestaat uit producten die pensioensparen zonder rentegarantie omvatten. Dit segment omvat spaarplannen met vaste premie, vermogensbeheer en bankproducten voor particuliere klanten. Dit segment levert de grootste bijdrage aan de totale omzet, met een gemiddelde bijdrage van 50% over de afgelopen vijf jaar. De opbrengsten van dit segment zijn afkomstig van in rekening gebrachte premies en administratiekosten.
  • Verzekering - Deze eenheid omvat levensverzekeringen, ziektekostenverzekeringen, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en eigendoms- en ongevallenverzekeringen. Dit is het op één na grootste operationele segment binnen het bedrijf en droeg de afgelopen vijf jaar gemiddeld voor 45% bij aan de totale omzet. De inkomsten komen rechtstreeks uit verzekeringspremies.
  • Gegarandeerde Pensioenen – Dit segment bestaat uit producten met onder meer langlopend pensioensparen, waarbij klanten een gegarandeerd rendement hebben. Dit gebied omvat bedrijfspensioenregelingen, onafhankelijke persoonlijke pensioenen en pensioenverzekeringen. Dit segment is een van de minst significante bijdragers aan de omzet met een gemiddelde van 5% over de afgelopen vijf jaar. Dit segment draagt echter gemiddeld 30% bij aan de winst die het bedrijf de afgelopen vijf jaar heeft gemaakt.
  • Overige – Dit omvat andere bedrijven binnen de Storebrand Group, waaronder kleine dochterondernemingen van Storebrand Life Insurance en Storebrand Pension Plans.

Hoe heeft Storebrand de afgelopen jaren gepresteerd?

In de afgelopen vijf jaar is de Storebrand aandelenkoers met 80% gestegen. Als gevolg van het begin van de Covid-19-pandemie waren beleggers echter huiverig en doken vrijwel alle aandelenkoersen naar beneden. Dit leidde in maart 2020 tot een daling van de aandelenkoers met 52%. Sindsdien is het aandeel weer met meer dan 100% gestegen en handelt het momenteel op recordhoogtes.


Fundamentele analyse van winkelmerk

De fundamentele analyse is een methode die in de financiële wereld wordt gebruikt om de intrinsieke waarde van een aandeel te bepalen. Deze analysemethode omvat het onderzoeken van de financiële gegevens, managementervaring en macro-economische factoren van het bedrijf om te bepalen of een aandeel over- of ondergewaardeerd is. Hieronder bespreken we enkele fundamentele factoren door te beschrijven hoe elke factor de aandelenkoers van Storebrand beïnvloedt.

Inkomsten van Storebrand

De omzet van een bedrijf is het geld dat wordt gegenereerd door de activiteiten van dat bedrijf voordat de kosten zijn betaald. Het omzetcijfer is te vinden in de jaarrekening van een bedrijf en is meestal het eerste item op de winst- en verliesrekening. Sommige bedrijven noemen hun omzet opbrengsten of inkomen.

Een goed bedrijf is er een met een gestaag groeiende inkomstenstroom die de bedrijfskosten kan dekken. Een bedrijf met schommelende verkopen is misschien niet zo betrouwbaar en de aandelenkoers kan volatiel zijn. Dat is Storebrand niet, want het heeft de afgelopen vijf jaar een gestaag groeiende omzet gehad. De omzet is tussen 2016 en 2020 met 44% gestegen.

Winst per aandeel van Storebrand

De winst per aandeel van een bedrijf, ook wel WPA genoemd, is de nettowinst die door een bedrijf wordt gerapporteerd, gedeeld door het gewogen gemiddelde van de uitstaande gewone aandelen van het bedrijf. De winst per aandeel is een indicator van het bedrag dat aan elke aandeelhouder wordt toegekend.

Deze verhouding kan worden vergeleken met de WPA van andere bedrijven in dezelfde branche. Een goed bedrijf heeft een WPA die in de loop van de tijd gestaag groeit. Zo is de WPA van Storebrand de afgelopen vijf jaar met 8% gegroeid, met een piek in 2018. Van een bedrijf met een gestaag stijgende WPA kan worden verwacht dat het een goed presterend aandeel heeft.

K/W-ratio van Storebrand

De K/W-ratio of koers-winstverhouding wordt berekend door de prijs van de aandelen van een bedrijf te delen door de winst per aandeel die door het bedrijf wordt gerapporteerd. De K/W-ratio kan worden gebruikt om de prijs van een aandeel te vergelijken met de winst. De verhouding helpt de markt ook om te bepalen of het aandeel ondergewaardeerd of overgewaardeerd is.

De K/W-ratio van het aandeel kan worden vergeleken met andere bedrijven of met een marktindex of branchegemiddelde. Een bedrijf met een hogere K/W-ratio dan het gemiddelde is mogelijk overgewaardeerd, terwijl een bedrijf met een lagere K/W-ratio mogelijk ondergewaardeerd is.

De K/W wordt meestal gerapporteerd als een veelvoud. De gemiddelde K/W van Storebrand over de afgelopen vijf jaar is bijvoorbeeld 12. Dit betekent dat de prijs per aandeel 12 keer hoger was dan de winst per aandeel die het bedrijf de afgelopen vijf jaar rapporteerde.

Dividendrendement van Storebrand

Het dividendrendement is het dividend dat door een bedrijf wordt uitgekeerd, uitgedrukt als een percentage van de aandelenkoers van het bedrijf. De ratio wordt berekend door het uitgekeerde dividend te delen door de koers van het aandeel. Als een aandeel bijvoorbeeld wordt verhandeld tegen $ 100 en in een jaar een dividend van $ 2,50 betaalt, is het dividendrendement van het aandeel 2,5%.

Het bedrag van het dividend dat een bedrijf uitkeert, wordt bepaald door de raad van bestuur. Een bedrijf is echter niet wettelijk verplicht om dividend uit te keren aan aandeelhouders. Uitgekeerde dividenden worden betaald uit de nettowinst van een onderneming. Storebrand keert doorgaans 50-60% van hun winst uit aan aandeelhouders met een gemiddeld dividendrendement van 3%.

Cashflow van Storebrand

De kasstroom van het bedrijf verwijst naar de nettobeweging van contanten tijdens de bedrijfscyclus. In een bedrijf kan contant geld worden gebruikt om een schuld te betalen, onkosten te dekken of inventaris te kopen voor de verkoop. Contanten worden gegenereerd uit verkopen of verleende diensten of uit de opbrengst van uitgegeven schuld. Een goed bedrijf heeft een gezonde cashflow die positief is en voldoende geld heeft voor de operaties die dat direct nodig hebben. Een ongezonde cashflow is er een waarbij er een netto beweging van contant geld uit het bedrijf is, wat betekent dat de activiteiten van het bedrijf de kasreserves uitputten.

Waarom Storebrand aandelen kopen?

Storebrand is een van de grootste verzekerings- en pensioenaanbieders in Noorwegen. Het bedrijf heeft jarenlange ervaring in het runnen van een succesvol en winstgevend bedrijf die al vele wereldwijde recessies doorstaan heeft. Door dit aandeel aan je portefeuille toe te voegen, kun je je beleggingen diversifiëren, met een niet-bancair bedrijf dat tot de financiële sector behoort. Hieronder vind je enkele redenen waarom je Storebrand aandelen zou kunnen kopen:

  1. Gericht op organische groei en groeien van omzet door zich te concentreren op de behoeften van klanten in plaats van door acquisities.
  2. Het bedrijf is een volwassen bedrijf dat al meer dan 250 jaar bestaat en een vertrouwd merk is in Europa.
  3. Het bedrijf keert een hoger dan gemiddeld dividend uit, waardoor een cashflow voor de belegger ontstaat zonder zomaar posities te hoeven sluiten.
  4. Het management van de onderneming is gericht op het verminderen van risico's door de solvabiliteitsratio's zo laag mogelijk te houden.

Tip van een expert voor het kopen van Storebrand aandelen

Wanneer je Storebrand aandelen verhandelt, is het advies om je dividenden opnieuw te beleggen. Storebrand betaalt hogere dividenden dan het sectorgemiddelde; je kunt die dividenden herinvesteren in de aandelen om in de toekomst meer dividenden te ontvangen. Omdat handelaren nu fractionele aandelen kunnen verhandelen, hoef je je dividend niet op te nemen en kun je die in zoveel aandelen herinvesteren als jij wilt. Als een aandeel bijvoorbeeld $ 100 kost en $ 2,50 per aandeel per jaar aan dividend betaalt, kun je met die $ 2,50 0,025 aandelen Storebrand kopen. Sommige platforms maken automatisch herinvesteren mogelijk, terwijl je dat bij andere misschien handmatig moet doen.
- Ana Frincu
Koop vandaag nog Storebrand aandelen!

5 dingen die je moet overwegen voordat je Storebrand aandelen koopt

Zoals hierboven vermeld, is Storebrand een solide investering voor elke handelaar. Hier zijn echter vijf dingen die je moet overwegen voordat je de aandelen koopt:

1. Begrijp het bedrijf

Voordat je besluit Storebrand aandelen te kopen, is het essentieel om het bedrijf te begrijpen. Goed de activiteiten kennen en erachter komen hoe ze inkomsten genereren, is van cruciaal belang om te bepalen of Storebrand een goede investering is. De meeste klanten kennen Storebrand bijvoorbeeld als een verzekeringsmaatschappij; het genereert echter het grootste deel van de inkomsten uit retailbankproducten, zoals een spaarrekening. Bovendien zal het begrijpen van de Europese verzekerings- en banksector je helpen de factoren te bepalen die de aandelenkoers van Storebrand kunnen beïnvloeden. Het lezen van deze handleiding is een uitstekende start om het bedrijf te leren begrijpen, maar onderzoek doen wordt ook zeker aangemoedigd.

2. Begrijp de basisprincipes van beleggen

Weten hoe te beleggen komt met ervaring; handelaren leren voortdurend en passen zich aan de nieuwe producten aan, want de financiële sector past zich voortdurend aan. Het begrijpen van de basisprincipes van handelen is echter cruciaal voordat je ermee begint. Het gebruik van tools zoals simulatieaccounts en het bijwonen van handelsacademies kan hierbij helpen.

Als je bijvoorbeeld risicobeheertools leert gebruiken, zoals stop loss en limietorders, kun je je risico tijdens het handelen verminderen. Als je weet hoe je tools zoals fundamentele en technische analyse moet toepassen, kun je bovendien bepalen in welk bedrijf je moet investeren en wanneer je erin moet investeren. De basis van het handelen begrijpen is een goede start voor het begrijpen hoe je succesvol moet handelen. Daarnaast is het handig om financiële gegevens in de resultatenrekening en balansen te kunnen interpreteren.

3. Kies zorgvuldig je broker

Wanneer je je broker kiest, kun je er een selecteren die bij jouw handelsstijl past. Als je bijvoorbeeld van plan bent om daghandel te doen, moet je een broker selecteren die een snelle uitvoering garandeert en hefboomwerking biedt. Als je echter van plan bent om voor de lange termijn te handelen, heb je mogelijk een broker nodig die geen opslagkosten in rekening brengt en die fundamentele statistieken biedt.

Als je van plan bent te beleggen om van dividendinkomsten te profiteren, kun je er bovendien naar kijken dat de broker automatische dividendherbelegging heeft en fractioneel beleggen in aandelen toestaat. Als je ten slotte van plan bent te investeren in Europese markten zoals de Oslo Stock Exchange, waar Storebrand handelt, moet je er voor zorgen dat je broker je toegang tot deze markt geeft. Voor sommige brokers kan het verlenen van toegang tot de Europese markt gepaard gaan met extra kosten.

4. Bepaal hoeveel je wilt investeren

Bepalen hoeveel je moet investeren, kan een uitdaging zijn als je van maandsalaris tot maandsalaris leeft. Meestal adviseren vermogensbeheerders dat je slechts een deel van je besteedbaar inkomen belegt. Dit moeten inkomsten zijn die je in geval van nood niet direct nodig hebt.

Op deze manier kun je je investering vrijwel altijd laten groeien voordat je eruit stapt. Bij het opnemen is een vuistregel dat je alleen de winst opneemt en je startkapitaal behoudt waarmee je de rekening bent begonnen. Je account moet in principe altijd in de plus blijven zolang jij van die inkomsten leeft.

5. Bepaal een doel voor je investering

Handelaren sluiten hun handelsposities om verschillende redenen: ze hebben het geld nodig, de positie maakt verlies of ze hebben een betere investering gevonden. Alle handelaren openen echter een transactie voor dezelfde reden: om geld te verdienen. Er is geen enkele handelaar die gaat beleggen om geld te verliezen.

Wat verschilt tussen transacties is het waarom; waarom jij deze winst nodig hebt. Alleen jij kunt deze vraag beantwoorden. Sommige handelaren hebben de winst nodig om een aanbetaling te doen op een auto of een huis, anderen hebben het misschien nodig om hun schulden te verminderen, sommigen hebben het misschien nodig voor hun pensioen of om op vakantie te gaan. Zodra je je beleggingsdoelen hebt bepaald, kun je je handelsstijl en risicobereidheid bepalen die nodig zijn om deze doelen te bereiken.

De bottom line bij het kopen van Storebrand aandelen

In deze handleiding vertelden we je van alles over de activiteiten van Storebrand en bespraken we de geschiedenis van het bedrijf, de strategie en de fundamentele factoren die van invloed zijn op de aandelenkoers van Storebrand. De handleiding gaf verder ook tips voor aandelen en redenen waarom Storebrand een goede investering kan zijn.

Nu ben je misschien voldoende geïnformeerd om te bepalen of Storebrand voor jou een goede investering is. Dan is de volgende stap om de juiste broker te bepalen. Zodra je account is goedgekeurd en voldoende is gefinancierd, kun je de positie invoeren en op kopen klikken. Vanaf hier kun je de positie volgen en genieten van de voordelen van je harde werk.

Voor sommige beleggers kan handelen echter intimiderend zijn of hebben ze meer informatie over de investering nodig. Dat is begrijpelijk. Zoals eerder vermeld, zijn het begrijpen van het bedrijf waarin jij van plan bent te investeren en het perfectioneren van de basisprincipes van beleggen fundamentele stappen om winst te maken. Neem de tijd om je onderzoek te doen, en wanneer je je op je gemak voelt, kun je beginnen met beleggen.

Alternatieve aandelen

Netflix logo
Netflix
NFLX
...
...
DNB logo
DNB
DNB
...
...
Valeo logo
Valeo
VLEEF
...
...
Vestas logo
Vestas
VWSYF
...
...
Rolls-Royce logo
Rolls-Royce
RR
...
...
ThyssenKrupp logo
ThyssenKrupp
TYEKF
...
...

Veel gestelde vragen

  1. Storebrand keert gewoonlijk elk kwartaal dividend uit en kondigt de dividenden aan op hun driemaandelijkse beleggersbezoek. Onthoud dat een bedrijf niet wettelijk verplicht is om dividend uit te keren aan zijn aandeelhouder. Dividenden worden per aandeel uitbetaald en rechtstreeks op je handelsaccount gestort.

  2. Macro-economische factoren zijn elementen van een markt die een hele markt beïnvloeden en niet één specifiek aandeel. Sommige macro-economische factoren die Storebrand beïnvloeden, zijn bijvoorbeeld schommelingen in de Europese rentetarieven, veranderingen in bankregelgeving of een verandering in levensstijl van Europeanen, zoals een stijging van de levensverwachting.

  3. Risicobeheertools zijn functies van je platform die het risico dat je tijdens het handelen loopt verminderen. Sommige van deze tools zijn zo simpel als prijswaarschuwingen, terwijl andere complex kunnen zijn, zoals stop loss orders of limietorders. Deze orders worden geactiveerd tegen een bepaalde prijs waartegen de handelaren een aandeel willen kopen of verkopen.

  4. Een goed begrip van financiële overzichten helpt je bepalen of een bedrijf een goede investering is of niet. Een bedrijf kan bijvoorbeeld een flinke groei van de aandelenkoers ervaren, maar als het bedrijf te veel schulden heeft, kan de groei mogelijk artificieel zijn en dus zo weer wegzakken.

  5. De Oslo Stock Exchange is gevestigd in Noorwegen en wordt gecontroleerd door het Euronext-consortium van Europese beurzen. Om toegang te krijgen tot deze markt, moet je ervoor zorgen dat je broker je toegang tot deze markt verleent. Voor sommige brokers kan het verlenen van toegang extra kosten met zich meebrengen, meestal zijn dat de kosten voor de marktgegevens.

  6. Storebrand aandelen zijn een goede investering voor alle handelaren. Voor beginners biedt het aandeel een goede inkomstenstroom in dividenden, en de uitbetalingsratio is consistent. Voor gevorderde handelaren biedt Storebrand de mogelijkheid om hun portefeuilles te diversifiëren en hun risico te verminderen.