Hoe koop je Facebook (FB) aandelen in België 2024
Het sociale netwerkbedrijf Facebook werd in 2004 opgericht door vier studenten van de Harvard University: Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz en Chris Hughes. Aanvankelijk creëerden Mark en zijn vrienden de service voor hun Harvard-klasgenoten, maar het breidde zich snel uit naar andere universiteiten en later naar het grote publiek.
Het bedrijf, met hoofdkantoor in Menlo Park, Californië, is uitgegroeid tot het grootste sociale netwerk ter wereld, met meer dan 2,7 miljard actieve maandelijkse gebruikers en een marktkapitalisatie van bijna $ 900 miljard. Het aanbod van Facebook omvat messenger-services, het delen van foto's en video's, augmented reality en vele andere apps en services die het voor bedrijven gemakkelijker maken om hun producten met consumenten te verbinden.
Sinds de oprichting 17 jaar geleden is Facebook veel verder gegaan dan de oorspronkelijke website voor sociale netwerken, Facebook.com. Het bedrijf heeft vele andere sociale netwerk- en internetbedrijven overgenomen, waaronder Instagram, WhatsApp, Oculus VR, Onavo, Beluga en Novi.
We hebben deze gids opgesteld om u te laten zien waarom en hoe u met vertrouwen Facebook-aandelen kunt kopen op basis van verschillende fundamentele factoren en technische analyse.
Hoe Je FB Aandelen Koopt in 5 Eenvoudige Stappen
-
1Bezoek de website van eToro met onderstaande link en meld je aan door je gegevens in te vullen in de verplichte velden.
-
2Vul je persoonlijke gegevens in en vul een korte vragenlijst in voor informatieve doeleinden.
-
3Klik 'storten', kies je favoriete betaalmethode en volg de aanwijzingen om geld op je rekening te zetten.
-
4Zoek je favoriete aandeel en vind de belangrijkste statistieken. Als je eenmaal klaar bent om te investeren, klik je op 'handel'.
-
5Vul het bedrag in wat je wilt investeren en pas je belegging aan om het aandeel te kopen.
De best beoordeelde brokers om Facebook-aandelen te kopen
1. eToro
eToro werd gelanceerd in 2007 en is sindsdien uitgegroeid tot het populairste sociale handelsplatform met een gebruikersbestand van meer dan 17 miljoen wereldwijd. Het platform maakt traden voor iedereen en overal toegankelijk door beginners en experts te voorzien van een rijk aanbod van tools en bronnen. U kunt onze volledige eToro-recensie hier lezen.
Beveiliging en Privacy
eToro wordt gereguleerd door de Financial Conduct Authority (FCA) en de Cyprus Securities and Exchange Commission (CySEC) en heeft van verschillende regelgevende instanties haar brokerslicenties gekregen om in Europa, de VS en Australië te opereren.
eToro maakt gebruik van standaard beveiligingsfuncties zoals SSL-codering en 2FA, waardoor de persoonlijke gegevens en fondsen van gebruikers worden beschermd tegen een inbreuk op de beveiliging.
Kosten en Functies
Ten eerste is eToro een multi-assetplatform, dat wil zeggen dat gebruikers toegang hebben tot meer dan 2000 financiële activa zoals aandelen, ETF's, cryptocurrencies, indexen en meer. Een andere geweldige functie van eToro is de sociale handelsfunctie waarmee u lid kunt worden van en contact kunt leggen met een gemeenschap van andere handelaren over de hele wereld om uw handelsbeslissingen vorm te geven. Het platform heeft ook een CopyTrader-functie waarmee u de handelsstrategieën van meer ervaren handelaren kunt kopiëren. eToro biedt zijn gebruikers ook een gratis verzekering aan die hen beschermt in geval van insolventie of wangedrag.
eToro biedt geen commissie wanneer u een longpositie zonder hefboomwerking op een aandeel of ETF opent. Elke opname wordt echter geleverd met een vergoeding van $ 5. Het platform brengt ook elke maand een inactiviteitsvergoeding van $ 10 in rekening als u 12 maanden niet handelt.
Kostensoort | Kosten |
Commissie | 0% |
Aanbetaling | £0 |
Opnamekosten | £5 |
Inactiviteitskosten | £10 (maandelijks) |
Pros
- Handelsfunctie kopiëren
- Gebruiksgemak voor zowel nieuwe als ervaren handelaren
- Werking op verschillende financiële markten
- Geen commissiekostenbeleid
Cons
- Het aanbod aan klantenservice is beperkt.
2. Capital.com
Capital.com is een multi-asset asset broker gelanceerd in 2016. Het platform heeft nu meer dan 500.000 geregistreerde gebruikers met meer dan $5 miljard aan verhandeld volume. Capital.com is gebouwd om handelsbeslissingen te helpen met zijn gepatenteerde AI-detectiesysteem voor handelsbias. U kunt onze volledige Capital.com-recensie hier lezen.
Beveiliging en Privacy
Capital.com heeft een licentie en wordt gereguleerd door vooraanstaande regelgevende instanties zoals FCA, ASIC, NBRB, FSA en CySEC. De informatie van gebruikers wordt beveiligd en versleuteld door Transport Layer Security en het geld van de gebruikers wordt opgeslagen in een apart account.
Kosten & Functies
De gebruikers van dit handelsplatform hebben toegang tot 6100+ marktopties met CFD-handel. Het biedt ook educatief materiaal om een betere trader van zijn gebruikers te maken. Capital.com biedt ook educatief materiaal om klanten te helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen. Klanten kunnen speculeren op opwaartse en neerwaartse bewegingen in meer dan 3000 markten. In zijn mobiele handelsapp biedt de broker een AI-aangedreven tool die geïndividualiseerde handelsinzichten biedt door gebruik te maken van een detectie-algoritme om verschillende cognitieve vooroordelen te ontdekken.
In tegenstelling tot veel andere platforms, biedt Capital.com een gratis service zonder verborgen kosten en handhaaft het zijn transparante vergoedingenbeleid.
Kostensoort | Kosten |
Commissie | 0% |
Aanbetaling | Geen |
Opnamekosten | Geen |
Inactiviteitskosten | Geen |
Pros
- 24-uurs e-mail- en chatondersteuning
- MetaTrader-integratie
- Traden zonder commissie
Cons
- Vooral beperkt tot CFD's.
3. Skilling
Skilling is een snelgroeiende multi-asset broker met geweldige handelsvoorwaarden. Bij de start in 2016 lag de focus vooral op beleggingen op de obligatiemarkt, en sindsdien is het uitgegroeid tot een nieuw model voor de beurs. Bovendien kunnen gebruikers verschillende financiële activa vertraden, waaronder CFD's, forex en cryptocurrencies. U kunt onze volledige Skilling-recensie hier lezen.
Beveiliging en Privacy
Skilling neemt de privacy en veiligheid van de activa van haar gebruikers zeer serieus. Alle informatie die op het platform wordt ingevoerd, is gecodeerd en alleen geautoriseerd personeel heeft toegang tot de informatie. Het platform gebruikt ook tweefactorauthenticatie om zijn gebruikers te beschermen.
Skilling wordt gereguleerd door de Cyprus Securities and Exchange Commission (CySEC) en de Financial Conduct Authority (FCA), wat betekent dat klanten verzekerd kunnen zijn van de veiligheid van hun activa.
Kosten en Functies
Skilling heeft vier hoofdplatforms: Skilling Trader, Skilling cTrader, Skilling MetaTrader 4 en Skilling Copy. Skilling Trader is bedoeld voor handelaren van alle vaardigheidsniveaus en biedt toegang tot alle handelsanalysetools. Skilling cTrader, aan de andere kant, is ontworpen voor meer ervaren handelaren, gericht op het uitvoeren van orders en het in kaart brengen van mogelijkheden. MetaTrader 4 is een forex- en CFD-handelsplatform met een zeer aanpasbare interface. Ten slotte is Skilling Copy een handelsplatform waarmee leden tegen betaling de handelsstrategieën van ervaren handelaren kunnen volgen of kopiëren.
Skilling brengt geen kosten in rekening voor inactiviteit, stortingen of opnames. Er worden echter commissies op FX-paren en spotmetalen in rekening gebracht op Premium-accounts. Deze kosten beginnen bij $30 per miljoen verhandelde USD.
Kostensoort | Kosten |
Commissie | Varieert |
Aanbetaling | Geen |
Opnamekosten | Geen |
Inactiviteitskosten | Geen |
Pros
- Flexibiliteit en gebruiksgemak
- Toegang tot onder meer Forex, CFD's
- Geweldige klantenservice
- Sterk beveiligd en goed gereguleerd
Cons
- Ondersteunt maar één valuta
- Niet toegankelijk in de VS en Canada.
Alles wat u moet weten over Facebook
We beginnen met te kijken naar de geschiedenis en strategie van Facebook, hoe het geld verdient en hoe het de afgelopen jaren heeft gepresteerd.
Facebook-geschiedenis
De oorsprong van Facebook gaat terug tot Harvard University in 2003, toen Mark Zuckerberg en zijn kamergenoten - Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz en Chris Hughes - de Facemash-website creëerden waarmee studenten elkaars aantrekkelijkheid konden beoordelen. Binnen een paar dagen werd de site gesloten en werden de makers geconfronteerd met disciplinaire maatregelen.
Zuckerberg had zijn zinnen al gezet op zijn volgende project en in februari 2004 lanceerde hij Thefacebook. Het platform had vergelijkbare functies als de Facemash die ze eerder hadden gemaakt, inclusief een profiel waar je een foto kon uploaden, je interesses kon delen en contact kon maken met andere mensen terwijl je een netwerk van je connecties zag. Het platform was aanvankelijk alleen toegankelijk voor de Harvard-gemeenschap en meer dan 50% van de studenten had zich binnen de eerste maand aangemeld. Tegen het einde van 2004 stond het lidmaatschap open voor bijna alle universiteiten in de VS en Canada, en mensen stonden te popelen om zich aan te melden.
Zuckerberg verplaatste de activiteiten van het bedrijf naar Palo Alto, Californië, en mede-oprichter van PayPal, Peter Thiel, trad toe tot het bestuur en bracht een vitale $ 500.000 mee. In 2005 ontving TheFacebook meer geld toen investeerders meer aandacht begonnen te besteden aan het nieuwe technologiebedrijf.
De 'The' in TheFacebook werd in augustus 2005 verwijderd, dus de officiële naam van het bedrijf werd Facebook. Later in het jaar begon Facebook met het accepteren van niet-studenten en in november kondigde Zuckerberg aan dat hij Harvard zou verlaten om Facebook als CEO te leiden.
Facebook bleef aan populariteit winnen en werd in december 2009 het populairste sociale platform ter wereld. Naarmate het bedrijf groeide, begon het belangrijke complementaire en rivaliserende platforms te verwerven. In maart 2011 verwierf Facebook Beluga, een berichtenservice voor groepen, en gebruikte het om te creëren wat later bekend stond als Facebook Messenger.
Facebook verwierf het sociale platform Instagram voor het delen van foto's en video's in 2012, in een deal van $ 1 miljard. Een maand later ging Facebook naar de beurs en werd het genoteerd op de Nasdaq-beurs. Op het moment van de beursgang werd het bedrijf gewaardeerd op $ 104 miljard en werden de aandelen verkocht voor $ 38 per aandeel. Facebook bleef bloeien, ook al werd de beursgang ontsierd door controverses.
In 2013, een jaar na de controversiële beursgang, trad Facebook toe tot de ranglijst van Fortune 500-bedrijven op nummer 462. Het bedrijf bleef groeien en deed veel meer overnames: Onavo in oktober 2013 (geschat op $ 100-200 miljoen), WhatsApp in februari 2014 ($ 19 miljard) en Oculus VR in maart 2014 ($ 2 miljard).
Wat is de strategie van Facebook?
Facebook is een technologiebedrijf dat sociale netwerkdiensten aanbiedt via verschillende platforms zoals Facebook zelf, Instagram en WhatsApp. Miljarden mensen kunnen gratis in contact blijven met familie en vrienden.
Als een van de grootste online ontmoetingsplaatsen biedt Facebook bedrijven een geweldige kans om reclame te maken voor hun producten en diensten. Dit is vooral belangrijk voor kleine bedrijven die het zich niet kunnen veroorloven om tv-advertenties of billboards te kopen; ze profiteren van een betere targeting van hun doelgroepen. Daarom is het primaire bedrijfsmodel van Facebook om bedrijven - vooral kleine bedrijven - in staat te stellen hun producten te verbinden met hun doelconsumenten. Er zijn meer dan 90 miljoen kleine bedrijven op Facebook en zij vormen de belangrijkste bron van inkomsten: advertenties.
Afgezien van de verbindings- en advertentiemodellen, probeert Facebook zijn enorme gebruikersbestand te benutten om uit te breiden naar de blockchain- en betalingsindustrie. Het heeft een blockchain-portemonnee gemaakt met de naam Novi en er zijn plannen voor zijn digitale valuta.
Hoe verdient Facebook geld?
De primaire bron van inkomsten van Facebook.Inc. is de verkoop van advertentieruimte op zijn verschillende sociale netwerkwebsites en mobiele applicaties: Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp. In deze ruimte wordt Facebook geconfronteerd met concurrentie van Twitter, Google en YouTube van Alphabet Inc., Tencent, Amazon en Apple.
Facebook genereert ook een klein percentage van zijn inkomsten uit andere bronnen, zoals de levering van hardwareapparaten voor consumenten en nettovergoedingen die het ontvangt van ontwikkelaars die zijn betalingsinfrastructuur gebruiken.
Bijgevolg categoriseert Facebook zijn inkomstenbronnen in slechts twee segmenten: advertenties en andere inkomsten. Van de totale omzet van $ 86,0 miljard die Facebook maakte in het fiscale jaar 2020 dat eindigde op 31 december 2020, was reclame goed voor $ 84,2 miljard (of 98% van de totale omzet), terwijl andere inkomsten goed waren voor $ 1,8 miljard (of 2% van de totale inkomsten). ). Hoewel de advertentie-inkomsten met 20,8% stegen in vergelijking met 2019 FY, stegen de overige inkomsten met 72,4%.
Bron: gemaakt van Facebook 10-K
Wat de geografische spreiding van de omzet betreft, kwam meer dan de helft uit Noord-Amerika (de VS en Canada).
Bron: gemaakt van Facebook 10-K
Hoe heeft Facebook de afgelopen jaren gepresteerd?
De aandelenkoers van Facebook is sinds de beursgang in 2012 gestegen. In de vijf jaar tot 2021 werd de stijging van het aandeel onderbroken door enkele dalingen in december 2018 en maart 2020 die samenvielen met respectievelijk de algemene marktcorrectie en de coronaviruscrash.
In die vijf jaar steeg de koers van het aandeel van ongeveer $ 110 (in de eerste week van mei 2016) tot meer dan $ 320 in de laatste dagen van april 2021. Het betekent dat Facebook-investeerders in die periode 200% winst zouden hebben gemaakt.
Bron: Yahoo! Financiën
Waar kun je Facebook-aandelen kopen?
Facebook-aandelen kopen bij een op de beurs geregistreerde effectenmakelaar is iets anders dan simpelweg een weddenschap plaatsen op de Facebook-aandelenprijs via een spread-betting- of CFD-makelaar. Via eerstgenoemde verkrijgt u mede-eigendom van het bedrijf.
De brokerage-account die u kiest, moet directe of indirecte (via een partner-effectenmakelaar) toegang hebben tot de Nasdaq-beurs waar Facebook-aandelen worden vermeld. Hoewel elke grote effectenmakelaar standaardrekeningen voor aandelenhandel aanbiedt, kunnen in het VK gevestigde makelaars ook ISA- en SIPP-rekeningen voor aandelen en aandelen aanbieden aan diegenen die specifiek op een fiscaalvriendelijke manier hun pensioen willen plannen.
In de veelgestelde vragen over beleggers van Facebook staat dat het bedrijf op dit moment geen rechtstreeks aandelenaankoopplan aanbiedt, dus u kunt geen aandelen rechtstreeks van het bedrijf kopen.
Facebook fundamentele analyse
Fundamentele analyse is een manier om een aandeel te analyseren om de werkelijke waarde ervan te kennen. Wanneer u van plan bent een aandeel te kopen, moet u een fundamentele analyse uitvoeren van het bedrijf achter het aandeel om te weten wat het waard is en om te voorspellen hoe het in de toekomst zou kunnen presteren. De alternatieve technische analyse maakt gebruik van specifieke patronen in koersbewegingen van aandelen om toekomstige prijsbewegingen te voorspellen.
Enkele van de fundamentele factoren waarmee u rekening moet houden, zijn de winst per aandeel, de P/E-ratio, de omzet, het dividendrendement en de cashflow. Denk ook aan management en goodwill, maar deze zaken zijn niet eenvoudig meetbaar.
De inkomsten van Facebook
De omzet van een bedrijf, ook wel bruto-omzet genoemd, is de totale hoeveelheid geld die het bedrijf heeft gegenereerd met de verkoop van zijn producten of diensten. Opbrengsten is het eerste dat u bovenaan de resultatenrekening (bovenste regel) ziet in het jaar- of kwartaalrapport dat meestal op de website van het bedrijf te vinden is.
Wanneer de huidige omzet hoger is dan die van de overeenkomstige periode in het voorgaande jaar, kun je spreken van omzetgroei, wat goed is voor de voorraad van het bedrijf. Voor het boekjaar 2020, dat eindigde in december 2020, bedroeg de omzet van Facebook $ 86,0 miljard, een omzetgroei van 21,6% ten opzichte van de $ 70,7 miljard die in het boekjaar 2019 werd gerealiseerd.
Bron: Yahoo! Financiën
De winst per aandeel van Facebook
De winst van een bedrijf is de winst die het bedrijf heeft gemaakt tijdens de verslagperiode nadat alle kosten en belastingen van de inkomsten zijn afgetrokken. Het wordt dan ook de “bottom line” genoemd.
De totale inkomsten zijn misschien niet belangrijk voor u als aandeelhouder van een bedrijf, omdat u slechts een deel van het bedrijf bezit en niet het geheel. Uw focus moet dus liggen op de winst per aandeel (EPS) van het bedrijf.
Om de WPA van Facebook te berekenen, deelt u het jaarlijkse netto-inkomen door het totale aantal uitstaande gewone aandelen. Een hoge EPS geeft aan dat het bedrijf winstgevend is en EPS is een van de inputs voor het berekenen van de P/E-ratio, die we hierna zullen bespreken.
Hoewel u de WPA zelf kunt berekenen, kunt u deze eenvoudig verkrijgen van verschillende financiële websites of websites van grote effectenmakelaars.
Bron: Yahoo! Financiën
K/W-verhouding van Facebook
De koers-winstverhouding (P/E) meet de huidige aandelenkoers van een bedrijf ten opzichte van de winst per aandeel. De ratio wordt berekend door de huidige prijs van de aandelen van het bedrijf te delen door de winst per aandeel.
Voor het boekjaar 2020 kan de K/W-ratio van Facebook worden berekend door de aandelenprijs ($ 320) te delen door de EPS ($ 10,22) om 31,31 te geven. Dit betekent dat beleggers tegen die aandelenkoers bereid zijn $ 31,31 te betalen voor elke $ 1 die Facebook per jaar verdient. Anders gezegd, het zou Facebook meer dan 31 jaar kosten om genoeg geld te verdienen om de investering van de investeerder terug te betalen.
Een hoge K/W suggereert dat beleggers in de toekomst een hogere winstgroei verwachten, en daarom zijn ze bereid om vandaag een hogere aandelenkoers te betalen. Wanneer de P/E-ratio echter boven een bepaald niveau komt, kan het bedrijf overgewaardeerd zijn.
De gemiddelde P/E voor de S&P 500 Index, die vaak als benchmark wordt gebruikt, varieerde historisch van 13 tot 15. De K/W-ratio van Facebook kan dus als hoog worden beschouwd. De K/W houdt echter geen rekening met de winstgroei van het bedrijf, die wordt weerspiegeld door de koers/winst-tot-groeiverhouding (PEG).
Dividendrendement van Facebook
Dividenden zijn een deel van de winst van het bedrijf dat wordt gedeeld met de aandeelhouders. Bedrijven die dividenden uitkeren, geven dergelijke betalingen gewoonlijk twee keer per jaar aan, en de informatie is te vinden op grote financiële websites of op de website van uw effectenmakelaar.
Het dividendrendement is een financiële ratio die de jaarlijkse dividenden van een bedrijf vergelijkt met de aandelenkoers. U kunt het dividendrendement berekenen door de jaarlijkse dividenden van het bedrijf te delen door de huidige aandelenkoers. Als het bedrijf bijvoorbeeld 10 cent aan jaarlijkse dividenden biedt en als de huidige aandelenkoers $ 1 is, dan zou het dividendrendement 10/100 zijn. Uitgedrukt in een percentage zou dit 10% zijn.
Langetermijnbeleggers geven de voorkeur aan aandelen die een goed dividendrendement opleveren, omdat het geld dat ze verdienen om het risico te nemen om aandelen aan te houden, beter zou moeten zijn dan de rentetarieven die ze zouden hebben ontvangen als ze dat geld bij een bank zouden storten.
Facebook keert geen dividend uit aan zijn aandeelhouders, ondanks het feit dat het al meerdere jaren een constant inkomen heeft. Het bedrijf zou zijn winst liever behouden om de groei te stimuleren, wat een van de redenen is voor de consistente kapitaalgroei door de jaren heen.
De cashflow van Facebook
Kasstroom is een financiële maatstaf die het nettobedrag aan geldmiddelen en kasequivalenten meet dat in en uit een bedrijf stroomt; dat wil zeggen, waar het geld vandaan komt en hoe het wordt besteed. Een goed bedrijf moet positieve kasstromen hebben.
Bron: Yahoo! Financiën
Waarom Facebook-aandelen kopen?
Het op advertenties gebaseerde bedrijfsmodel van Facebook zal winstgevend blijven omdat dit bedrijf de grootste sociale-mediaplatforms ter wereld beheert, en bedrijven hebben zich gerealiseerd dat sociale-mediaadvertenties eerder klanten bereiken dan de traditionele tv- en billboard-advertenties. Bovendien zijn miljoenen kleine bedrijven, die zich geen andere methoden kunnen veroorloven, afhankelijk van Facebook om in contact te komen met hun klanten.
Een probleem waarmee Facebook wordt geconfronteerd, zijn de talrijke rechtszaken voor monopolistische activiteiten. Desondanks zou het bedrijf een goede investering kunnen zijn, en dit is waarom:
- Facebook maakt al vele jaren goede winsten en de winstmarge is een van de beste onder zijn technische collega's
- De koers-winstverhouding van Facebook is slechts 31,31, wat redelijk is voor een groeiend technologiebedrijf
- Het merk is erg populair en het bedrijf probeert zijn grote gebruikersbestand te benutten om uit te breiden naar blockchain en online betalingen.
Tip van een expert over het kopen van Facebook-aandelen
“ Facebook is een technologieaandeel met enorme groeiruimte, vooral wanneer het zijn grote gebruikersbestand in de online betalingsindustrie en blockchain-technologie volledig benut. Hoewel "elk moment" daarom een goed moment kan zijn om Facebook-aandelen te kopen, is het altijd verstandig om te kopen wanneer de koers van een aandeel daalt, vooral als het wordt verhandeld tegen een historisch hoge prijs. ”- kanirobinson
5 dingen die u moet overwegen voordat u Facebook-aandelen koopt
Investeren is een serieuze zaak, dus voordat u Facebook-aandelen gaat kopen, moet u deze vijf dingen in overweging nemen:
1. Begrijp het bedrijf
Zoals de legendarische Peter Lynch zou adviseren, moet u het bedrijf waarin u wilt investeren begrijpen: wat het doet, zijn producten of diensten en hoe het geld verdient. Maar het is niet voldoende om als consument bekend te zijn met een bedrijf. U moet een uitgebreide fundamentele analyse uitvoeren om zeker te zijn van de financiële gezondheid van het bedrijf voordat u uw geld erin steekt.
2. Begrijp de basisprincipes van beleggen
Als u overweegt te investeren in Facebook, is het belangrijk om eerst de basisprincipes van beleggen te leren. Dingen die u moet leren, zijn onder meer risicobeheer, geldbeheer, diversificatie en het lezen van financiële overzichten. Als u weet hoe u financiële overzichten moet lezen, kunt u het bedrijf goed analyseren, terwijl een goed begrip van risicobeheer, geldbeheer en diversificatie u helpt om geen geld te verliezen.
3. Kies zorgvuldig uw makelaar
Uw makelaar geeft u niet alleen toegang tot de beurs, maar houdt ook uw geld vast. Het is daarom belangrijk om een makelaar te kiezen die is geregistreerd bij de toezichthouder voor financiële diensten in uw woonland. Dit zou ook moeten betekenen dat u enige vorm van bescherming krijgt tegen een financiële compensatieregeling in uw land. Secundaire zaken waarmee u rekening moet houden, zijn de handelscommissies en de handelshulpmiddelen (zoals grafieken en marktgegevens) die de makelaar biedt.
4. Bepaal hoeveel u wilt investeren
U moet het percentage van uw investeringskapitaal bepalen dat u aan elke aandeleninvestering zult toewijzen. Als alternatief kunt u geleidelijk opschalen naar een aandeleninvestering door middel van dollarkosten. Investeer nooit meer dan u zich kunt veroorloven te verliezen en beleg niet met geleend geld, hoe goed u ook denkt dat een aandeel zal presteren. Hefboomwerking is een tweesnijdend zwaard en het kan uw verliezen snel vermenigvuldigen.
5. Bepaal een doel voor uw investering
Uw beleggingsdoel staat centraal. U moet weten waarom u belegt en hoe lang u van plan bent uw belegging aan te houden. Is het om uw pensioenfonds te laten groeien voor pensionering of om een toekomstig project te financieren?
Wat het doel ook is, u moet een beleggingsstrategie hebben en weten wanneer u moet verkopen. Uw strategie kan zijn om op een bepaald tijdstip in de toekomst te verkopen of wanneer de fundamenten van het bedrijf er niet langer goed genoeg uitzien. U kunt een aandeel ook voor onbepaalde tijd aanhouden, zoals Warren Buffett.
Zorg ervoor dat u uw beleggingsdoel en -plan opschrijft.
Waar het op neerkomt bij het kopen van Facebook-aandelen
Samenvattend is Facebook het grootste socialemediabedrijf ter wereld, met meer dan 2,7 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Het biedt bedrijven een gemakkelijke manier om hun producten en diensten aan hun doelklanten te koppelen. Facebook biedt geen programma voor directe aandelenaankoop (DSPP), dus u kunt de aandelen alleen via een effectenmakelaar kopen.
Om nu in Facebook-aandelen te beleggen, hoeft u zich alleen maar aan te melden voor een effectenhandelsaccount van een effectenmakelaar, uw beleggingsrekening te financieren, Facebook (FB) te kiezen uit de gecategoriseerde lijst met aandelen en een marktorder of een limietorder te plaatsen om de aandelen te kopen.
Als u nu nog niet klaar bent om te investeren, blijf uzelf dan informeren door onze andere gidsen te lezen, zoals Hoe de aandelenmarkt werkt, Het verschil tussen fundamentele en technische analyse, Marktpsychologie en nog veel meer over Aandelen Kopen. U kunt ook 'papierhandel' oefenen op de demo-account van uw effectenmakelaar, om vertrouwd te raken met het platform en de tools van de makelaar voordat u met uw echte geld gaat beleggen.
Alternatieve aandelen
Veel gestelde vragen
-
Facebook boekte zijn eerste winst in 2009 en is sindsdien winstgevend. In het boekjaar 2020, dat eindigde op 31 december 2020, boekte Facebook een nettowinst van $ 29,1 miljard, van een totale omzet van $ 86,0 miljard. Het maakte dus een nettowinstmarge van 33,9%, wat indrukwekkend is.
-
Ondanks het feit dat Facebook al meer dan tien jaar een consistente winst maakt, stelt het categorisch op de pagina met veelgestelde vragen van zijn investeerders dat het geen dividend uitkeert. Het bedrijf behoudt zijn winst om de groei te stimuleren.
-
Facebook is voornamelijk genoteerd aan de Nasdaq-beurs. Het aandeel wordt echter ook verhandeld op andere beurzen over de hele wereld, waaronder de London Stock Exchange, EURONEXT, Argentinian BYMA en Moscow Exchange (MOEX).
-
Facebook biedt geen DSPP aan, dus je kunt de aandelen alleen kopen via een effectenmakelaar.
-
U moet leren financiële overzichten te lezen. U moet ook enkele methoden voor risicobeheer, geldbeheer en diversificatie leren.
-
Ja, u kunt een technische analyse van de Facebook-aandelenprijs doen voordat u de aandelen koopt, maar dit zou moeten zijn na een fundamentele analyse om er zeker van te zijn dat het bedrijf financieel gezond is. Technische analyse helpt u om op het juiste moment een degelijk aandeel te kopen.